رگولاتوری

June 22, 2017
16:19 پنجشنبه، 1ام تیرماه 1396
کد خبر: 83713

شایعات در فضای مجازی: واعظی از وزارت ارتباطات می رود

شنیده ها و شایعات منتشره در برخی کانال ها و سایت های خبری، حکایت از تغییر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم دارد.
 
با نزدیک شدن به زمان تحلیف حسن روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم، گمانه زنی ها درباره تغییرات کابینه افزایش یافته است و هر روز خبر، شایعه و گمانه ای از یک گوشه فضای مجازی درباره لیست وزرای جدید منتشر می شود.
 
وجه مشترک این لیست ها معمولا باقیماندن محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه، بیژن زنگنه در وزارت نفت، محمد قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت و مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان است. همچنین به دلیل سن نعمت زاده وزیر صنعت و فرهادی وزیر علوم، به نظر می رسد جابه جایی آنها قطعی است. از سوی دیگر شنیده شده تغییر دانش آشتیانی به دلیل جنجال های پیش از انتخابات درباره عضویت وی در هیات مدیره یک شرکت بازرگانی قطعی است. همچنین گفته می شود رییس جمهور چینش وزرای اقتصادی را به اسحاق جهانگیری سپرده و او هم قصد دارد تغییرات زیادی در این تیم ایجاد کند.
 
درباره وزارت ارتباطات نیز، در برخی فهرست های منتشر شده از سوی سایت ها، شخص دیگری را به عنوان وزیر مطرح کرده اند که شایعه رفتن محمود واعظی از وزارتخانه را قوت می بخشد.
 
 واعظی می ماند یا می رود؟
بحث بر سر ماندن یا رفتن واعظی از وزارت ارتباطات، با اما و اگرهای زیادی همراه است. واعظی از مدیران حزب و اعتدال و توسعه، به عنوان حزب اصلی حامی رییس جمهور محسوب می شود. از سوی دیگر دوستی زیادی با روحانی دارد و در چند ماه باقیمانده به انتخابات، برای جلب حمایت مردم از دولت به شهرها و روستاهای زیادی سفر کرد. واعظی برخلاف برخی وزرا، بارها با صدای بلند حمایت خود را از رییس دولت یازدهم ابراز کرده است و قطعا این موضوع از چشم رییس جمهور دور نخواهد ماند.
 
بنابراین شنیده شده اگر واعظی قرار باشد از وزارت ارتباطات برود، باید شغلی متناسب با جایگاه وی به او پیشنهاد شده و در دولت بماند. اصلی ترین گزینه به نظر جایگزینی محمد نهاوندیان است تا واعظی که از نظر مشی سیاسی به رییس جمهور نزدیک است، مسوول دفتر او نیز شود. یک شایعه دیگر هم حضور او در وزارت خارجه است که البته با توجه به عملکرد ظریف، امری بعید به نظر می رسد. درنهایت هم اگر شرایط واعظی اجازه دهد، ممکن است او در دولت دوازدهم به عنوان سفیر معرفی شود.
 
یک نشانه منفی؛ رییس جمهور به افتتاحیه ها نیامد
وزارت ارتباطات پیش از انتخابات برای افتتاح دو پروژه مهم برنامه ریزی کرده بود. قرار بود در اسفندماه پروژه دولت الکترونیکی و در اردیبهشت ماه فاز نهایی شبکه ملی اطلاعات را افتتاح کند.
اما به گفته خود واعظی، رییس جمهور با وجود شرکت در افتتاح چندین پروژه در ایام تبلیغات انتخاباتی، به وزارت ارتباطات وقت نداد تا افتتاح این پروژه ها به زمان دیگری موکول شود.
 
برخی معتقدند علت افتتاح نشدن این پروژه ها، این بوده است که رییس جمهور نمی خواست طرحی نیمه کاره افتتاح کند. البته این پروژه ها تنها طرح های نیمه کاره وزارت ارتباطات نیست و بحث هایی مانند تفکیک تعرفه ترافیک داخلی از خارجی، توسعه صادرات به ویژه صادرات نرم افزار و حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی از جمله طرح هایی است که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.
 
 دلخوری اصلاح طلبان از واعظی
یکی دیگر از مسایلی که به نظر می رسد رییس جمهور نمی خواهد واعظی را در معرض رای نمایندگان بگذارد، دلخوری اصلاح طلبان و همچنین نمایندگان عضو صدای ملت از واعظی، در جریان انتخابات اخیر هیات رییسه مجلس باشد.
 
شایعات زیادی پیش از انتخابات درباره لابی واعظی با برخی نمایندگان برای رای نیاوردن علی مطهری به عنوان نایب رییس مجلس مطرح شد که با واکنش نمایندگان اصلاح طلب روبه رو شد.
 
همین دو روز پیش هم حسین مرعشی، رییس کارگروه استان های شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، به شدت از واعظی انتقاد کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «اشکال در بخشی از دولت است. بخشی از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، بجای اینکه فراکســیون امید را تقویت کنند، جریان مقابل را تقویت کردند. مشخصا من این مسوولیت را متوجه آقای واعظی می دانم. آقای واعظی علاقه مند است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم، عملا جریانی نمی شود جز اینکه در ائتلاف با اصولگرایان قرار مى گیرد و امید را تضعیف مى کند.»
 
 راضی ها و ناراضی های خودی
در این میان به نظر می رسد عملکرد واعظی در صدور پروانه های مختلف اپراتوری در چهار سال گذشته، حسابی به مذاق آنها خوش آمده و آنها علنا یا پشت پرده، از ادامه وزارت وی حمایت می کنند.
 
در میان مدیران سازمان نظام صنفی رایانه ای هم شاهد انتقاد جدی از عملکرد واعظی نیستیم. هرچند واعظی در برخی موارد نشان داده تشکل های دیگر را هم رده سازمان نظام صنفی رایانه ای می داند، اما مدیران زیر مجموعه وی هم در ماجرای واگذاری الکامپ به این سازمان نقش موثری داشتند و هم در ماجرای وام های وجوه اداره شده، به این تشکل مسوولیت دادند.
 
با این حال بسیاری دیگر از فعالان حوزه، بسیاری از موفقیت های واعظی را ناشی از تغییر تکنولوژی و البته عملکرد ضعیف وزرای نهم و دهم می دانند.
انتقاد دیگر به واعظی این است که تمام تمرکز او در وزارت ارتباطات نیست و مسوولیت های دیپلماتیکش سبب شده تا وقت کافی برای توسعه بخش ICT نگذارد.
 
 پست های تبلیغاتی واعظی
در نهایت اینکه در روزهای آخر دولت یازدهم، محمود واعظی در اینستاگرام فعال شده و پست های مختلفی منتشر می کند. برخی از این پست ها به طرز جالبی رنگ و بوی تبلیغاتی و وعده های فعالیت برای دوره بعد است.
 
پست هایی با وعده حل مشکل کسب و کارهای اینترنتی، توسعه همکاری ها با کشورهای خارجی و قول استفاده بیشتر از جوانان در وزارت ارتباطات، ازجمله موضوعاتی است که وزیر ارتباطات در یکی دو هفته اخیر در اینستاگرام خود منتشر کرده که رنگ و بوی ادامه فعالیتش در وزارتخانه می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.