اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 19, 2017
6:03 چهارشنبه، 28ام تیرماه 1396
کد خبر: 84078

افتتاح چند پروژه جدید در راستای شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما به عنوان دولت وظیفه ایجاد بستر برای فعالیت بخش خصوصی را داریم، تاکید کرد: با بستن همه چیز کار درست نمی‌شود و نباید به دلیل تخلف کوچک در بخشی، فعالیت یک سرمایه‌گذار و کارآفرین به طور کلی تعطیل شود؛ متاسفانه ما در این حوزه با طرز فکرهای بسته مواجهیم.
 
با نزدیک شدن راه اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، شرکت صبانت  پروژه‌هایی را در این راستا تعریف کرد که صبح امروز و با حضور وزیر ارتباطات به بهره برداری رسید.
 
در این مراسم پروژه توسعه شبکه ثابت صبانت در  استان زنجان، پروژه توسعه شبکه ثابت استان تهران شهر جدید پرند و پروژه توسعه شبکه ثابت استان بوشهر ، شهر جدید عالیشهر ، دلوار و شهرکهای صنعتی افتتاح شدند.
 
واعظی در این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت در تمام بخشهای حوزه ict فعالیت کرده است، افزود: برخی در کشور هنوز ذهنیت 20 ، 30 سال گذشته را دارند و نمی دانند که کارایی این شبکه تغییر کرده و هنوز فکر می کنند که کارکرد ICT فقط واگذاری تلفن است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در حال حاضر فقط در کافه بازار حدود 120 اپلیکیشن ایرانی وجود دارد که بر اساس اعلام همین شرکت 23 هزار گروه برنامه نویس در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
 
واعظی با بیان اینکه اطلاعات وجود دارد ولی دسترسی به آن سخت است، افزود : تلاش ما آن است که دسترسی به اطلاعات را آسان کنیم و به طور مثال یک استاد و یا دانشجو مجبور نباشد برای دسترسی به کتابهای مرجع به تهران و یا مراکز استان ها سفر کند و بتواند با یک دهم هزینه در مکان خود به اطلاعات دسترسی دارد.
 
او به تلاش وزارت ارتباطات در چهار سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و افزود: با هدف گذاری ایجاد اشتغال ، کاهش ترافیک ، محیط زیست و دولت الکترونیک ، تلاش کردیم که  ICT پیشران توسعه باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از اظهار نظر کسانی که در این حوزه تخصص و تجربه لازم را ندارند، افزود: برخی از سایت های خبری و رسانه ها نیز که به دنبال منفی نگری هستند؛ نظرات این افراد را منتشر می‌کنند.
 
واعظی به نگاه فرصت و تهدید مقام معظم رهبری به فضای مجازی اشاره کرد و افزود : هدف دولت و وزارت ارتباطات هم بر اساس همین نگاه است و باید فرصت ها را گسترش دهیم و برای کاهش تهدید ها هم برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه امسال سال تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: تولید محتوا، اپلیکیشن ، نرم افزار و سخت افزار اقتدار ما را افزایش می دهد البته فشار و جو سازی هایی هم در این حوزه وجود دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  به برنامه راه اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از سال گذشته اشاره کرد و گفت: در راه اندازی دو فاز گذشته این شبکه، نمایشگاهی با حضور شرکتها و فعالیت آنها در شبکه ملی اطلاعات برگزار می شد، اما در فاز سوم تصمیم بر این شد که شرکتهای بخش خصوصی پروژه های خود را در فاز سوم این شبکه برای مردم و رسانه‌ها معرفی کنند.
 
 واعظی به فعالیت های انجام شده در حوزه زیرساخت طی دو سال در این وزارتخانه اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه اولویت آن زمان ایجاد و توسعه زیرساخت بود، تمام امکانات و تواناییها صرف توسعه شبکه انتقال  و دسترسی شد و در هفته دولت سال گذشته اعلام کردیم که زیرساختهای فیزیکی این حوزه آماده است.
 
در این مراسم برنامه اقدام توسعه خدمات پایه در بستر شبکه ملی اطلاعات شامل سامانه آموزش الکترونیکی  ،Raaibod سامانه آن لاین تامین کالای مصرفی Fanasan، شبکه استعلام بها وHubco شبکه اینترنت اشیا (IoT ) افتتاح شد.
 
براساس این گزارش نقشه راه صبانت در مسیر توسعه شبکه ملی اطلاعات شامل، توسعه زیرساخت شبکه و توسعه شبکه های مترو و انتقال است؛ همچنین توسعه شبکه های دسترسی شامل
ایجاد شبکه در نقاطی که شبکه موجود نیست به صورت  FTTH/FTTB/ FTTC  است و ارتقای شبکه های موجود از طریق بهبود فن آوری به صورت FTTC و  VDSL و خدمات پایه و سرویس های محتوایی
تجارت الکترونیک و توسعه کسب و کارهای نوین شامل شبکه استعلام بها Hubco و سازمانه آن لاین تامین کالای مصرفی Fanasasn می‌شود.
 
بنا بر اعلام، توسعه خدمات محتوایی و پایه شامل سامانه آموزش الکترونیکی Raaibod و سامانه نمایش درخواستی (VOD) NamaNet و توسعه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
 
همچنین محورهای برنامه اقدام استقرار و نقشه راه توسعه شبکه ملی اطلاعات در شرکت صبا نت به این شرح اعلام شده است:
1- شبکه مترو و انتقال
2- شبکه های دسترسی
3 – مراکز تبادل ترافیک (IXP ها ) 
4 – شبکه توزیع محتوا ( CDN) 
5- زیر ساخت IP     
6- مراکز داده و میزبانی داخلی
7 – زیر ساخت های مدیریت دسترسی به اینترنت  
8 – امنیت 
9- مدیریت منابع شبکه
 10 – خدمات پایه
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.