اپلیکیشن

تلفن همراه

July 22, 2017
16:51 شنبه، 31ام تیرماه 1396
کد خبر: 84110

دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد: هشدار نسبت به حاشیه‌‌‌سازی بر سر تلگرام/ با کسی درباره مسئولیت وزارت ارتباطات مذاکره نشده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی وجود اختلاف نظر بر سر فیلترینگ تلگرام را رد کرد و گفت: درباره مسئولیت وزارت ارتباطات هنوز با کسی مذاکره نشده است.
سید ابوالحسن فیروزآبادی امروز نمایشگاه الکامپ بیست و سوم را افتتاح کرد.
 
نمایشگاه امسال افتتاحیه رسمی ندارد و قرار است به جای آ‌ن اختتامیه رسمی داشته باشد.
 
فیروزآبادی پس از افتتاح نمایشگاه که به استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد از فعالیت هزار استارت‌آپ در ایران خبر داد و گفت: اگرچه امروز 6هزار از 34 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی به استارت‌آپ‌ها اختصاص یافته اما درخواست فضای بیشتری دارند.
 
وی گفت: زنجیره تولید محتوا در کشور درحال تکمیل است و در این زنجیره استارت‌آپ‌ها نیاز به حمایت بیشتری دارند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: دولت باید در حوزه دولت الکترونیک جایگاه نامطلوب فعلی خود را در جهان ارتقاء دهد.
 
* درباره وزارت ارتباطات هنوز با کسی مذاکره نشده است
 
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا درباره مسئولیت وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم با شما صحبت شده، گفت: خیر! با کسی مذاکره نشده است.
 
* اگر موضوعات مربوط به تلگرام بیش از این به بیرون درز کند، شورای عالی فضای مجازی وارد موضوع می‌‌شود
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر کارگروه فیلترینگ و وزارت ارتباطات بر سر فیلترینگ تلگرام و تماس صوتی این سرویس گفت: بر سر فیلترینگ تماس صوتی تلگرام اختلاف نظری نبوده، در رابطه با این سرویس نیز در کارگروه فیلترینگ مکانیزمی پیش‌بینی شده که پاسخگوی این موارد است و در این کارگروه نظام رأی‌گیری وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در رابطه با تلگرام مواردی به بیرون تسری پیدا کرده که به نظر من صلاح نیست و اگر بیشتر از این تسری پیدا کند، این موضوع را در شورای عالی فضای مجازی مطرح می‌کنیم.
 
پیش از این اختلاف نظری بین کارگروه فیلترینگ و وزارت ارتباطات در مسئله کانال‌های تلگرامی مطرح شده بود که دبیر کارگروه محتوای مجرمانه گفته بود اسامی 8 هزار کانال تلگرامی به وزارت ارتباطات برای فیلتر اعلام شده اما وزارت ارتباطات فیلترینگ را انجام نمی‌دهد و از سوی دیگر وزارت ارتباطات پاسخ داده بود چنین لیست‌هایی به وزارتخانه ارائه نشده است.
 
فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه معاون وزیر ارتباطات به نحوه رأی‌گیری در کارگروه فیلترینگ معترض بود، گفت: معاون وزیر ارتباطات به نحوه رأی‌گیری معترض نبود بلکه دادستانی به این شیوه اعتراض داشت که البته نظام رأی‌گیری در این کارگروه صحیح است و ممکن است به تصمیمات کارگروه انتقاداتی وارد باشد.
 
* حوادث فضای مجازی با شبکه‌های اجتماعی به سرعت دست به دست می‌شود
 
فیروزآبادی همچنین درباره دستورالعمل اخیر شورای عالی فضای مجازی و نظام پیشگیری از حوادث در فضای مجازی توضیح داد: شاهد حوادث بسیاری برای شهروندان، سازمان‌ها و شرکت‌ها با موضوعات کلاهبرداری و اخاذی هستیم که باید متولیان این حوزه‌ها مشخص شوند تا به دلیل گسترش نفوذ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این موارد افزایش پیدا نکنند.
 
وی ادامه داد: برای پیشگیری از این موارد نیازمند مدیریت حوادث بین شهروندان، شرکت‌های خصوصی و نیروی انتظامی هستیم که طرحی در این باره در حال تدوین است و باید در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
 
وی ادامه داد: بر اساس این طرح هرگونه جرایم و کلاهبرداری که باعث اختلال در فعالیت در فضای مجازی یا حملاتی که آسیب‌های سیستمی و اختلال در کارکرد شبکه‌های ICT سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شود، در این نظام دیده خواهد شد.
 
وی تأکید کرد:‌ این بحث کاملاً فنی است و این نظام قبل از جرایم است و هدف آن مدیریت حوادث است تا جرایم اتفاق نیفتد.
 
* تلاش برای جلب نظر رهبری در باره شبکه ملی اطلاعات
 
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا با رسیدن شبکه ملی اطلاعات به این مرحله تأکیدات رهبر انقلاب درباره فضای مجازی محقق شده، گفت: در این باره سند تبیین کردیم و تعیین تکلیف شده است که زیرساخت‌های حیاتی باید شبکه‌ اختصاصی داشته باشند و سپس به شبکه ملی اطلاعات متصل شود.
 
وی ادامه داد: مدیریت و سالم‌سازی فضا به سازمان و وزارتخانه تعیین تکلیف شده و اخیراً نیز جلسات توجیهی برای سازمان‌ها برگزار می‌کنیم تا در نهایت نظر رهبری محقق شود.
 
* فاز 3 شبکه ملی اطلاعات، ایمن‌سازی شبکه موجود است
 
فیروزآبادی درباره فاز 3 شبکه ملی اطلاعات که قرار است در الکامپ بهره‌برداری شود، گفت: فاز 3 ایمن‌سازی شبکه موجود تا حصول شبکه ملی اطلاعات است که شبکه فعلی بدون وقفه در کارکرد قابلیت توسعه داشته باشد و بستر برای شبکه ملی اطلاعات آماده شود.
 
* وزارت ارشاد و صداوسیما مقصر کم‌کاری حوزه ویدئو در کشور
 
وی در باره اقدامات لازم برای ساماندهی فضای مجازی گفت: با سیاست‌های اتخاذشده فضایی را شاهد بودیم که در ایام انتخابات کمترین تخلفات انتخاباتی رخ داد.
 
وی گفت: در حال حاضر سهم ترافیک ویدئویی از مجموع ترافیک برخی کشورها به 60 درصد رسیده که در ایران این میزان 15 درصد است و در این باره وزارت ارشاد و صداوسیما مقصر هستند و شاهد کم‌کاری در حوزه ویدئو در کشور هستیم.
 
*موازی کاری دولت الکترونیک باید به حداقل برسد
 
وی در واکنش به موازی‌کاری در حوزه دولت الکترونیک در کشور گفت: این موازی‌کاری در دنیا نیز وجود دارد که از اینجا ناشی می‌شود که تعامل‌ سازمان‌ها و شرکت‌ها بر سر هویت‌های حقیقی و حقوقی در فضای مجازی یکی از مشکلات الکترونیک کردن دولت است، در این زمینه دولت باید درگاهی را فراهم کند که با فراهم کردن این خدمات، موازی‌کاری به حداقل برسد.
 
وی تأکید کرد: برای تحقق کامل دولت الکترونیک نیاز به زیرساخت تأیید هویت داریم تا چرخه تجارت الکترونیک در دولت الکترونیک محقق شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.