اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 22, 2017
18:24 شنبه، 31ام تیرماه 1396
کد خبر: 84125

دیتاسنتر ملی آسیاتک در ششمین برج بلند مخابراتی دنیا افتتاح شد

دیتا سنتر ملی آسیاتک در مساحتی به بزرگی بیش از ۹۰۰ مترمربع در برج میلاد تهران صبح امروز ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۶ افتتاح شد.
با حضور جمعی از مقامات کشوری، دیتاسنتر ملی آسیاتک در ششمین برج بلند مخابراتی دنیا افتتاح شد. این مراسم با سخنرانی مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، عمیدیان معاون وزیر ارتباطات و ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، یوسفی­ زاده مدیر عامل شرکت انتفال داده ­های آسیاتک، درویش ­پور  مدیر عامل برج میلاد و با حضور جمعی از خانواده­های شهدای هسته ­ای، مقامات کشوری و دست­اندرکاران صنایع  IT و مخابراتی برگزار گردید.
 
در ابتدای مراسم درویش ­پور مدیر عامل برج میلاد ضمن تشریح وضعیت فوق ­العاده مناسب برج میلاد برای راه­ اندازی دیتاسنتر ملی آسیاتک بر این نکته تاکید کرد که برج میلاد ششمین برج بلند مخابراتی دنیا و مستحکم‌ترین سازه مخابراتی کشور است و  از ظرفیت بسیار مناسبی برای میزبانی دیتا سنتر آسیاتک برخوردار است.
 
وی با بیان این که این دیتاسنتر در امن ترین سازه کشور ایجاد شده است و دست مریزاد می گویم به دانشمندان و متخصصینی که در این راستا تلاش کردند، از نقش شرکت آسیاتک در راه­ اندازی این دیتاسنتر قدردانی کرد.
 
مهدی چمران ریس شورای شهر تهران نیز سخنران بعدی مراسم بود. وی با بیان این که طراحی برج میلاد عنوان برج مخابراتی نام برده می­ شد ولی پس از به بهره برداری رسیدن برج، بخش مخابراتی آن غیرفعال بود و اصرار داشتیم تا هرچه سریعتر این بخش نیز فعالیت خود را شروع کند.
 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این­که طبقه مخابراتی برج میلاد به همت شهرداری و شرکت آسیاتک به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: بخش مخابراتی برج میلاد از نظر شهری می تواند کمک بزرگی برای پایتخت و شهروندان باشد و به ارتباطات کیفیت می­ بخشد.
 
یوسفی ­زاده مدیر عامل آسیاتک نیز طی سخنانی به گزارش فعالیت­ها و اقدامات  این شرکت برای راه اندازی دیتاسنتر برج میلاد پرداخت. وی عنوان کرد: شرکت آسیاتک همواره در راستای همراهی با شبکه ملی اطلاعات اقدامات مهمی انجام داده است.
 
وی با بیان این که از مخابرات در برج مخابراتی برج میلاد خبری نبود، بر این نکته تاکید کرد که اصرار داشتیم امکانات مخابراتی برج راه اندازی شود لذا خوشحالیم که این قرارداد بسته شد و آسیاتک کار را شروع کرد.
 
مدیر عامل آسیاتک ادامه داد: با توجه به افزایش انتقال دیتای داخلی از خارج به داخل کشور، اهمیت ایجاد و ارتقای فضای امن و کافی در کشور بیش از پیش به چشم می خورد و در این راستا و با توجه به حجم عظیم این پروژه و همچنین اهمیت ویژه امنیت در آن، انتخاب مکانی که دارای ویژگی های منحصر به فرد از نظر تکنولوژی ساخت، امنیت اطلاعات، ارتفاع، تجهیزات، تامین انرژی های پایه و سایر ملزومات تخصصی و تکنیکی باشد، بسیار مهم به نظر می رسید.
 
وی گفت: بر همین اساس در خصوص انتخاب بهترین فضای ممکن با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، پس از برگزاری جلسات تخصصی و کاربردی، فضایی با مساحت بیش از ۹۰۰ مترمربع در برج میلاد تهران به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی دنیا و مستحکم ترین سازه مخابراتی کشور به این پروژه اختصاص داده شد.
 
وی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد برج میلاد به عنوان مستحکم‌ترین سازه مخابراتی کشور، گفت: برق شهری متفاوت از دو مسیر مختلف و Chp پورت و ژنراتورهای دیزلی که طراحی شده است از نکات قابل توجه است. مدل طراحی برق و سرمایش که از کف اتفاق می افتد نیز بسیار حائز اهمیت است. اتاق مانیتورینگ مستقر در فضای ۲۸۴ وجود دارد که به ناک اصلی شرکت مرتبط است و در دو مرحله پایش اطلاعات و مانیتورینگ صورت می گیرد و در صورتی که نیاز به ارائه خدماتی باشد، توسط همکاران ما به مشترکین ارائه خدمت می شود. در همین حال، امکان تفکیک و اختصاصی سازی فضاها برای استفاده و بهره برداری های خاص وجود دارد که قابل ارائه است.
 
وی در خصوص مزایای ملی راه اندازی دیتاسنتر آسیاتک در برج میلاد، گفت: این اقدام باعث تسهیل انتقال محتواهای ایرانی از خارج به داخل کشور می شود. به دلیل اینکه وقتی ما سال ۹۲ این کار را شروع کردیم ارتباط با هسته شبکه کشور خیلی راحت به دست نمی آمد و ما در اولین اقدام، از فضاهای زیرساخت خودمان استفاده کردیم، فضای زیرساخت تعاریف دیگری داشت و بهینه سازی آن نکات خاص خودش را داشت و بعد از آن دیتاسنتر خود آسیاتک به کمک این ماجرا آمد و در نهایت این فضا در حال حاضر می تواند به راحتی چند ده برابر این اتفاقی که تا الان رخ داده است را مدیریت کند به انتقال دیتاها کمک کند.
 
مدیرعامل آسیاتک، گفت: اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم از نکات دیگر است. نکته دیگر سرعت بالای ارتباط است که به هر حال بستر فیبرنوری و شبکه ای که طراحی شده و مقدار IP که قابل اختصاص برای یک برج است برای بهره برداری راحت‌تر کمک می کند و از همه اینها مهمتر ما آمادگی کامل داریم که از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها حمایت کنیم و با تسهیلات ویژه ای نیازهای سخت افزاری و نیازهای دسترسی به شبکه را در اینجا تامین کنیم که با پروتکل خاص و حمایتی این قضیه اجرایی شود.
 
وی ضمن اشاره به سرویس های قابل ارائه به سازمان ها و ارگان ها توسط این دیتاسنتر، گفت: ایجاد گیت سنتر و مدیا سنتر از دیگر اتفاقاتی است که معمولا قابل استفاده است و در برج ها دیده می شود که در این دیتاسنتر هم اجرا شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ارائه سرویس های بی سیم، دکل ها و رادیوهای نقطه به نقطه بحثی بسیار جدی است، مخصوصا در کلانشهری مانند تهران که می تواند خیلی از اینها را تجمیع و یا کوتاه کند و به زیباسازی شهری کمک شایانی خواهد کرد. برای اینکه دیگر نیازی نباشد برای یک ارتباط، چند نقطه دکل ارتباطی زده شود تا آن دید فراهم شود و رادیوها بخواهند به همدیگر مرتبط شوند.
 
مدیر عامل آسیاتک با بیان این­که انتقال محتوای فاخر ملی برای میزبانی در داخل کشور، سرعت بالای ارسال اطلاعات، اشتغالزایی و تامین بهینه فضای همکاری با شرکت های دانش بنیان از مزایای ملی و کلیدی این پروژه است، بر نقش مهم این دیتاسنتر در حمایت از محتوای داخلی تاکید کرد.
 
وی در بخش نهایی سخنان خود تاکید کرد: با افتتاح دیتاسنتر ملی آسیاتک در برج میلاد و همچنین شروع به کار چند سرویس مهم ارتباطی دیگر از جمله تلفن ثابت کشوری آسیاتک و ارائه خدمات ویژه ارتباطی به شرکت های Servco ، گام مهمی در راستای نیل به اهداف کلان فاز سوم شبکه ملی اطلاعات برداشته شد.
 
عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات و  ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سخنران بخش پایانی مراسم بود. وی با بیان این­که پراهمیت ترین مزیت دیتاسنتر داخلی امکان معدن کاوی داده ها (Data Mining) خواهد بود، خاصیت و فعالیت دیتاسنتر در بخش فن­آوری اطلاعات را همانند عملکرد به مانند نیروگاه در سیستم برق رسانی دانست.
 
در این مراسم از تمبر یادبود دیتاسنتر ملی آسیاتک با حضور خانواده­شهدای هسته­ ای شهیدان علیمحمدی و رضایی نژاد رونمایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.