تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 1, 2017
10:38 سه شنبه، 10ام مردادماه 1396
کد خبر: 84336

باقری اصل: در دولت الکترونیک واژه “دولت برای مردم” محقق می شود

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، گفت: در دولت الکترونیک به جای واژه "دولت و مردم"، واژه "دولت برای مردم" محقق می شود.
 
رضا باقری اصل معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اثرگذاری دولت الکترونیک در کم کردن فاصله بین مردم و دولت، گفت: در این حوزه ما به جای استفاده از واژه های دولت و مردم  و یا دولت و کسب و کارها از واژه دولت برای مردم و کسب و کارها استفاده می کنیم.
 
وی افزود: دولت الکترونیک وقتی برای مردم نمود بیرونی پیدا می کند که به جای پیگیری کارهای مردم توسط خودشان در ادارات دولتی، دولت برای آنها دوندگی و پیگیری انجام دهد که این کاردر دولت الکترونیک همان تبادل سرویس ها بین دستگاه ها و ادارات است.
 
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر در دستگاه های دولتی به جای مراجعه از این اتاق به آن اتاق و یا به اداره دیگر، همان اطلاعاتی که در نامه وجود داردتوسط دولت الکترونیک ، دستگاه ها با یکدیگر تبادل کنند و نتیجه این تبادل را به شخص مورد نظر اعلام کنند در این صورت گویا دولت برای مردم دوندگی و پیگیری کرده است.
 
وی با بیان اینکه چالش اصلی دولت الکترونیک زیرساخت و دسترسی نیست، اظهار داشت: مردم مانند طرح سرشماری و سهام عدالت مشکلی در دسترسی نداشتند  و دسترسی توسط وزارت ارتباطات تامین شده و همچنین زیرساخت مرکز ملی تبادل اطلاعات نیز برای دریافت خدمات دولت الکترونیک آماده شده است.
 
ضرورت ارایه اطلاعات دستگاه ها در دولت الکترونیک
 
باقری اصل تاکید کرد: همان اطلاعاتی که در گذشته دستگاه ها در اختیار مردم قرار نمی دادند اگر به صورت الکترونیکی هم ارایه نکنند دولت الکترونیک محقق نمی شود و اگر اطلاعات را به اشتراک بگذارند و استعلامات را به صورت الکترونیکی پاسخگو باشند دولت الکترونیک مهیا شده است.
 
وی درباره چالش های ارایه اطلاعات بین دستگاه ها نیز با ذکر مثالی توضیح داد: در امور مالی تمام دستگاه های اجرایی نرم افزار مالی وجود دارد اما زمانی که خریدی انجام می شود فاکتور الکترونیکی دریافت نمی شود و با دریافت فاکتور به صورت فیزیکی آن را مجدد وارد سیستم می کنند و اسکن می گیرند و با گرفتن کپی از این فایل به دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات و دیگر دستگاه ها ارایه می شود.
 
معاون دولت الکترونیک تصریح کرد: حتی بعضی از شرکت ها امکان ارایه فاکتور الکترونیکی دارند اما برخی از دستگاه ها نمی پذیرند و اگر فاکتور الکترونیکی صادر شود دیگر نیازی به گرفتن کپی نیست و حسابرسی آن هم به صورت الکترونیکی باید انجام شود مانند فرآیندی که سال هاست در بانک ها در حال انجام است.
 
در دولت الکترونیک مشکل کمبود قانون نداریم
 
وی با بیان اینکه در این حوزه چالش قانونی نیز نداریم ، گفت : به اندازه کافی در این حوزه قانون داریم به طور مثال تمام فرآیند ها در بورس به صورت الکترونیکی انجام می شود و امکان تبادل اطلاعات فیزیکی ندارند و معاملات همه به صورت الکترونیکی است.
 
مسوول دولت الکترونیک در وزارت ارتباطات با تاکید به اینکه ظرفیت  قانونی ، فرهنگی و زیرساختی دولت الکترونیک وجود دارد ، اظهار داشت: در این حوزه مدیران دستگاه ها باید تصمیم بگیرند که این فرآیند دستی را تبدیل به فرآیندی الکترونیکی کنند و باید فرهنگ سازی بین مدیران در این باره انجام شود.
 
احساس ناامنی شغلی کارمندان دولت ، چالش دولت الکترونیک
 
وی ساختارها و فرآیند های دولت را تنظیم شده برای یک فرآیند سنتی و کاغذی عنوان کرد و گفت: وقتی قرار است این فرآیند ها به صورت الکترونیک انجام شود به صورت طبیعی کارمندان دولت احساس ناامنی شغلی می کنند و یا قدرتی که با امضاهای مختلف داشتند از آنها گرفته می شود چون در دولت الکترونیک استانداردها و دستورالعمل ها دارای قدرت هستند و اشخاص تصمیم نمی گیرند.
 
باقری اصل با اشاره به اینکه  در این زمینه نگرانی های اینچنینی وجود دارد ، افزود: به طور مثال زمانی که می خواهیم  مالیات به صورت الکترونیکی دریافت شود این سوال مطرح می شود که با 26 هزار ممیز مالیاتی چه کنیم و در سیستم دولتی برای این تعداد اداره دولتی  چه کاری باید انجام داد و این موارد چالش هایی است که می تواند مانع انجام کار شود.
 
لزوم گذر از تمام مراحل الکترونیکی شدن دولت در دولت الکترونیک
 
وی هماهنگی در حوزه سیاستگذاری درون دولت را نیز یکی دیگر از چالش های دولت الکترونیک بیان کرد و تصریح داشت: همه اصرار دارند که عنوان کنند دولت الکترونیک را خودشان انجام داده اند اما واقعیت موضوع این است که کسی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و دولت الکترونیک با هم انجام می شود.
 
معاون دولت الکترونیک در بخش دیگر این گفتگو درباره فرآیند الکترونیک شدن خدمات نیز گفت: فرآیند الکترونیک شدن خدمات رو به جلو و افزایشی است و چاره ای جز عبور از این مراحل نداریم و ارایه سرویس ازسطح وب به سطح تعاملی و فرم الکترونیک و بعد تراکنش و یکپارچه سازی و در انتها نیز به مرحله مشارکتی باید طی شود و نمی توانیم از یکی از این مراحل جهش کنیم و اگر این مراحل کامل نشود سرویس ها ایجاد نمی شود.
 
تضمین سلامت ارایه خدمات با اجرایی شدن دولت الکترونیک
 
وی خاطر نشان کرد : مردم در این حوزه بسیاری از سرویس ها را با شفافیت دریافت می کنند و با این روش سلامت این حوزه ها تضمین شده است  به طور مثال در گمرک درآمد دریک سال  62 درصد رشد داشته است و این نشان می دهد که قاچاق کالا به اظهار تبدیل شده و درآمد گمرک افزایش داشته است البته قاچاق وجود دارد اما آن چیزی که وارد سیستم شده شفاف بوده  است.
 
باقری اصل در ادامه این گفتگو به حوزه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده الکترونیکی سلامت در حال نهادینه شدن است و نسخه های دستی و دفترچه بیمه از سیستم پذیرش خارج می شود اما به دلیل اینکه این تغییر به آهستگی صورت می گیرد این سوال مطرح می شود پس خدمت الکترونیک کجاست؟
 
دولت الکترونیک همیشه در حال تکامل است
 
وی تصریح کرد : واقعیت موضوع این است که دولت الکترونیک هیچ زمان به صورت کامل محقق نمی شود و همیشه به روز کردن فرآیند ها و تکامل آنها جود دارد مانند شبکه ملی اطلاعات که همیشه در حال تکامل است.
 
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ابتدای این دولت پهنای باند 624 گیگا بیت بود، افزود: امروز این پهنای باند به 10 هزار گیگا بیت افزایش یافته است اما وقتی نسل تلویزیون های تعاملی شکل بگیرد افزایش 4 برابری این پهنای باند هم  پاسخگو نیست و اگر اینترنت اشیا و نسل پنجم موبایل هم ارایه شود که با 80 ترا بیت هم کمبود داریم و این نیاز است که شبکه را توسعه می دهد.
 
تحقق دولت هوشمند بوسیله دولت الکترونیک
 
وی تصریح کرد: دردولت الکترونیک در آینده این انتظار ایجاد می شود که دیگر نیاز به طرح درخواست برای انجام امور نباشد و به طور مثال به صورت اتوماتیک وار زمانی که بچه ای به دنیا می آید فقط با انتخاب یک اسم شناسنامه برای وی صادر شده و تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و در 6 سالگی به صورت اتوماتیک در مدرسه ثبت نام شود و البته این کار شدنی است.
 
باقری اصل در پایان تاکید کرد: دولت هوشمند دولتی است که به جای مردم فکر کند و پیشنهاد دهد.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.