تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 11, 2017
19:02 جمعه، 20ام مردادماه 1396
کد خبر: 84499

مشکلات شایع در سیستم‌عامل اندروید 7 نوقا و راهکاری برای رفع آن‌ها

اندروید نوقا به عنوان آخرین نسخه از سیستم‎عامل اندروید، در حال‌ حاضر روی گوشی‌های هوشمند زیادی نصب شده است؛ اما برای رفع مشکلات عمده این سیستم‎عامل، چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟
 
صرف‌نظر از اینکه گوشی‌ هوشمند شما به اندروید ۷.۰ یا اندروید ۷.۱ به‎روزرسانی شده است، کاربران با مشکلات مختلفی در این نسخه از سیستم‌عامل اندروید دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین جهت در زومیت قصد داریم تا به ارائه‌ی راهکاری برای رفع مشکلات عمده‌ی سیستم‎عامل اندروید نوقا بپردازیم.
 
مشکل در نصب اندروید نوقا
با مشکل در نصب به‎روزرسانی اندروید ۷.۰ نوقا (بررسی تخصصی در زومیت) روی گوشی‎هوشمند یا تبلت خود مواجه هستید؟ ابتدا، باید مطمئن شوید که دستگاه اندرویدی شما به‌طور کامل شارژ شده است و همچنین، از یک شبکه‌ی بی‌سیم پایدار برای دریافت جدیدترین نسخه از سیستم‎عامل اندروید نوقا استفاده می‌کنید. سپس، باید مدتی منتظر بمانید تا این به‌روزرسانی دریافت و نصب شود.
 
هنگامی‎که گوشی‎هوشمند شما پس از دریافت و نصب این به‎روزرسانی، مجدداً راه‎اندازی (ری‌استارت) می‎شود؛ ممکن است به مدتی زمان نیاز باشد. با این‎حال، چندان نباید نگران باشید؛ زیرا این یک پروسه‌ی عادی به منظور آماده کردن نسخه‌ی جدید سیستم‌‏عامل اندروید است.
 
البته در صورتی ‎که مدت‌زمان زیادی گذشت و گوشی یا تبلت شما روشن نشده یا هم‎چنان روی لوگوی شرکت سازنده باقی‌مانده، در واقع دستگاه‎تان سافت‌بریک شده است. به همین جهت، باید با استفاده از «منوی ریکاوری»، کش سیستم را پاک کنید.
 
بدین منظور، گوشی‌هوشمند خود را خاموش کنید (در صورتی ‎که باتری آن جدا می‎شود، باتری را خارج کرده و نزدیک به ۱۰ ثانیه بعد وارد کنید) و سپس، دکمه‌ی پاور، افزایش صدا و هوم را به‏‌طور هم‎زمان فشار دهید. اکنون لوگوی شرکت سازنده، نمایش داده خواهد شد و سپس وارد منوی ریکاوری می‌‏شوید؛ در این منو (البته در صورتی‏ که منوی ریکاوری گوشی شما از لمس پشتیبانی نکند) باید با کلید «کاهش صدا یا Volume Down» به سمت پایین یا با استفاده از کلید «افزایش صدا یا Volume Up» به سمت بالا جابه‎جا شوید تا گزینه Wipe cache partition انتخاب شود. با فشردن کلید Power، پارتیشن کش حذف خواهد شد. 
 
سپس می‌‏توانید گوشی‎ هوشمند یا تبلت خود را ری‌استارت کنید تا برای نصب به‎روزرسانی اندروید نوقا مجدداً اقدام کنید. اگر همچنان با مشکل مواجه هستید، باید گوشی خود را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازگردانید؛ البته در صورتی‌ که مشکل جدی وجود ندارد، حتماً پیش از بازگشت به تنظیمات کارخانه از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
 
خالی شدن سریع شارژ باتری در اندروید نوقا
اگر از زمانی‌ که گوشی یا تبلت خود را به اندروید نوقا به‎روزرسانی کرده‎اید، با مشکل خالی‌ شدن سریع شارژ باتری مواجه هستید؛ شما تنها نیستید؛ زیرا این مشکل در دستگاه‎های زیادی وجود دارد. ممکن است انتظار نداشته باشید که تغییرات صورت گرفته در سیستم‏‌عامل اندروید نوقا، باعث شود تا مصرف شارژ باتری در گوشی یا تبلت شما به جای بهینه‎سازی آن، افزایش پیدا کند؛ با این وجود، همچنان راهکاری برای رفع مشکل مذکور وجود دارد و چندان نباید نگران باشید!
 
زمانی‌ که سیستم‎عامل اندروید تبلت یا گوشی‎ هوشمند خود را به جدیدترین نسخه (در حال‌حاضر، اندروید نوقا آخرین نسخه عمومی است) به‌‏روزرسانی کرده‌‏اید؛ وارد پلی‌ استور گوگل شوید و تمامی برنامه‎هایی را که پیش‌تر روی دستگاه شما نصب شده‌اند، به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید تا با اندروید ۷.۰ نوقا سازگار شود.
 
سپس، «حافظه کش» برنامه‌ها را خالی کرده و «حافظه کش» مربوط به سیستم‎عامل را نیز حذف کنید تا از دست اطلاعات قدیمی و غیرضروری، راحت شوید (باید توجه داشت که حافظه کش با حافظه تخصیص یافته به دیتای هر برنامه متفاوت است). این تمیزکاری، احتمالاً باعث خواهد شد تا مشکلات شما با خالی شدن سریع شارژ باتری در سیستم‎عامل اندروید نوقا ۷.۰ برطرف شود.
 
برای حذف سریع‌تر حافظه کش تمامی برنامه‌ها به جای حذف یک به یک آن‎ها، می‌توانید وارد برنامه تنظیمات شوید و از قسمت Storage and USB، گزینه Cached Data را انتخاب کنید. سپس، روی گزینه OK تپ کنید تا حافظه‌ی کش تمامی برنامه‎‏ها حذف شود (باید توجه داشت که در برخی از نسخه‌های غیر خالص سیستم‌عامل اندروید، امکان انجام این کار به دلیل شخصی‌سازی‏‌های صورت گرفته در محیط کاربری، وجود ندارد). در صورتی‏ که مشکل «خالی شدن سریع شارژ باتری» هم‎چنان وجود داشت؛ گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.
 
مشکل در اتصال وای‎فای در اندروید نوقا
اگر اتصال وای‌فای در گوشی‌‎هوشمند یا تبلت شما پس از آپدیت سیستم‌‏عامل آن به آخرین نسخه یعنی اندروید نوقا، آزاردهنده شده است و عملکرد درستی ندارد؛ می‎توانید «وای‌فای» را از طریق منوی نوتفیکیشن روشن و خاموش کنید (برای مدتی بین روشن و خاموش کردن آن، فاصله بیاندازید). در صورتی‌ که مشکل هم‏چنان برطرف نشد، اتصال «وای‌فای» را غیرفعال کرده و پس از ری‌استارت دستگاه خود، مجدداً امتحان کنید.
 
در نهایت، اگر مشکل برطرف نشد؛ باید مجدداً به شبکه وای‌فای مدنظرتان در گوشی‎هوشمند یا تبلت خود متصل شوید؛ انجام آن با لمس چند ثانیه‎ای آیکون وای‌فای، تپ‌‌کردن اتصال مورد بحث و انتخاب گزینه‌ی Forget ممکن خواهد بود. همچنین، می‌توانید تنظیمات شبکه را با طی کردن مراحل زیر به حالت پیش‌فرض بازگردانید: Settings > Backup and reset > Network settings reset (مرحله‌ی مذکور در برخی از گوشی‎های هوشمند به دلیل اعمال شخصی‌سازی در رابط‌کاربری سیستم‎عامل اندروید، وجود ندارد).
 
مشکل در اتصال بلوتوث در اندروید نوقا
مشکلات مربوط به اتصال بلوتوث، آزاردهنده است و گاهی بسیار دشوار خواهد بود تا علت ایجاد آن‎ها را بیابیم. در صورتی‌ که پس از آپدیت گوشی‌هوشمند یا تبلت اندرویدی خود به اندروید نوقا با مشکل مواجه شده‌اید، ابتدا باید بلوتوث را یک‎بار روشن و خاموش کنید. اگر مشکل برطرف نشد، گوشی‌هوشمند خود را از سایر دستگاه‎ها Unpair کنید. شاید بهتر باشد به جای آنکه سیستم‎عامل اندروید نوقا را برای عدم اتصال به دستگاه‎های دیگر با استفاده از بلوتوث مقصر بدانید، گوشی یا تبلت خود را در حالت Safe Mode راه‎اندازی کنید تا علت بروز مشکل مشخص شود؛ ممکن است یک برنامه‌ی خاص، باعث به‎وجود آمدن این مشکل باشد.
 
عدم اتصال به اینترنت سیم‌کارت پس از به‏‌روزرسانی به اندروید نوقا
یکی از مشکلات شایع در سیستم‏‌عامل اندروید، عدم اتصال به اینترنت سیم‎کارت (اینترنت دیتا) است و برای رفع این مشکل، ابتدا باید از صحیح بودن تنظیمات کانکشن اینترنت از جمله APN (مخفف Access Point Name) اطمینان حاصل کنید. در صورتی‎ که این موارد بررسی شده است، می‌‏توانید اینترنت دیتا را غیرفعال کرده و مجدداً فعال کنید.
 
اگر این روش نیز جواب نمی‎دهد، سیم‏‌کارت را از اسلات مربوطه خارج کرده و مجدداً وارد کنید (در این حالت، ممکن است پین‌کد سیم‎کارت از شما درخواست شود). در صورتی‌ که مشکل هم‏چنان پابرجا بود، با بخش پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده‌ی سیم‎کارت خود تماس بگیرید و علت را جویا شوید.
 
ری‌استارت شدن تصادفی در اندروید نوقا
پس از آپدیت به اندروید نوقا، تعدادی از کاربران ادعا می‎کنند که گوشی‌ آن‏‌ها بدون علت، به صورت تصادفی ری‌استارت می‌شود یا در صورتی که چنین نباشد، گوشی آن‌ها بوت‌ لوپ شده است (بوت لوپ، در اصطلاح به حالتی گفته می‎شود که گوشی‌هوشمند یا تبلت شما وارد یک حلقه‌ی بی‌پایان شده باشد و بدین صورت، لوگوی شرکت سازنده به‌صورت مداوم نشان داده می‎شود).
 
 در برخی از مدل‎ها مانند نکسوس 5X یک مشکل سخت‎افزاری باعث بوت لوپ می‌شود؛ برای سایر مدل‎ها نیز، مشکلات نرم‎افزاری در اثر نصب یک برنامه یا بازی جدید، باعث خواهد شد تا گوشی شما از بوت لوپ خارج نشود. به همین جهت، برای رفع مشکل بوت لوپ حتماً نیازی ندارید تا گوشی خود را به دست یک تعمیرکار بسپارید. ری‌استارت کردن گوشی‌هوشمند یا تبلت شما، احتمالاً باعث برطرف شدن مشکل خواهد شد؛ با این‏‌حال در صورتی‎ که مشکل باقی باشد، می‌توانید حافظه کش و دیتای برنامه‌‏های مشکوک را پاک کنید. همچنین، بازنشانی به تنظیمات کارخانه از طریق منوی ریکاوری در جهت رفع مشکل مذکور موثر واقع می‎شود.
 
مشکل GPS پس از به‏‌روزرسانی به اندروید نوقا
کاربران سیستم‎عامل اندروید نوقا، گزارش می‌دهند که از زمان به‎‌روزرسانی به اندروید نوقا، با مشکل در اتصال GPS مواجه هستند. برای رفع این مورد، می‌‏توانید GPS را یک‌بار غیرفعال کرده و مجدداً فعال کنید. اگر این روش موثر واقع نشد، گوشی‌هوشمند خود را ری‌استارت کنید.
 
کالیبره کردن مجدد GPS و حذف حافظه کش برنامه Google Maps یا هر سرویس مکان‌یاب دیگری که از آن استفاده می‎کنید؛ در جهت رفع این مشکل، موثر واقع خواهد شد.
 
مشکل صفحه سیاه در اندروید نوقا
برخی از کاربران سیستم‎عامل اندروید نوقا، به‌ویژه خریداران گوشی گلکسی اس ۷ سامسونگ (بررسی تخصصی در زومیت) ادعا می‎کنند گوشی‌ آن‎ها پس از آپدیت به اندروید نوقا، یک صفحه‌ی تمام مشکی را نشان می‎دهد. این ایراد در سیستم‎عامل اندروید مارشمالو نیز دیده شده بود و منحصر به اندروید نوقا نیست؛ در این حالت، یک صفحه‌ی تمام‌مشکی در گوشی‌ یا تبلت اندرویدی شما نمایش داده خواهد شد و سیستم‎عامل اندروید به دستورات شما پاسخ نمی‌دهد. اولین کاری که برای رفع این مشکل باید انجام دهید، خاموش‌کردن گوشی‎هوشمند از طریق دکمه پاور است و سپس، آن‏‌را مجدداً روشن کنید. در صورتی‌ که صفحه‎نمایش هم‎چنان به دستورات شما پاسخ نمی‎دهد، هم‎چنان جای امیدواری باقی است.
 
با نگه‌داشتن هم‎زمان دکمه‌ی پاور، کلید افزایش صدا و دکمه‌ی هوم، گوشی‌هوشمند خود را وارد منوی ریکاوری کنید؛ در این حالت، ابتدا لوگوی شرکت سازنده دیده می‌شود و سپس، منوی ریکاوری نشان داده خواهد شد. از منوی ریکاوری با استفاده از دکمه‎های تنظیم صدا، گزینه‌ی Reboot System را انتخاب کنید و با فشردن دکمه‌ی پاور، گوشی‌هوشمند یا تبلت اندرویدی شما مجدداً راه‌اندازی خواهد شد.
 
مشکل صدا در اندروید نوقا
برای برطرف کردن مشکل صدا در سیستم‏‌عامل اندروید نوقا، باید گوشی‌هوشمند خود را پس از دریافت به‎روزرسانی مجدداً راه‎اندازی (ری‌بوت) کنید. همچنین، مطمئن شوید که شبکه‌ی مشبک بلندگو تمیز باشد یا عامل دیگری، باعث عدم پخش صدا از گوشی‌هوشمند شما نشده است. در صورتی‌ ‏که مشکل مذکور تنها در یک برنامه‌ی خاص وجود دارد، می‌توانید آن ‎را از طریق گوگل پلی به آخرین نسخه به‎روزرسانی کنید؛ احتمالاً در این حالت، مشکل برطرف خواهد شد.
 
هم‌چنین، ناسازگاری‌های نرم‎افزاری از جمله نصب یک برنامه به منظور افزایش کیفیت صدای خروجی یا نصب یک دستیار صوتی، می‌تواند باعث شود تا صدای خروجی از گوشی‎هوشمند یا تبلت شما کیفیتی کم‌تر از حد انتظار داشته باشد. به همین جهت، از عدم وجود تداخل نرم‎افزاری اطمینان حاصل کنید.
 
عدم اتصال به رایانه‎شخصی پس از دریافت اندروید نوقا
در صورتی‌که پس از به‎روزرسانی گوشی‎ یا تبلت خود به اندروید نوقا با مشکل در اتصال یو‎اس‌بی مواجه هستید و دستگاه اندرویدی شما توسط سیستم‏‌عامل ویندوز یا مک شناسایی نمی‎شود، به احتمال زیاد به این دلیل است که تنظیمات درست را برای اتصال گوشی‏‌هوشمندتان انتخاب نکرده‎اید. تنظیمات پیش‎فرض، شارژ در حالت یواس‌بی است؛ به همین جهت، امکان شناسایی دستگاه شما توسط سیستم‌‏عامل ویندوز یا مک وجود ندارد.
 
زمانی‌ که گوشی‌هوشمند خود را به رایانه‎تان متصل کنید؛ هشداری دریافت خواهید کرد که نشان می‎دهد دستگاه اندرویدی شما برای شارژ متصل شده است. روی این هشدار تپ کنید تا گزینه‎های بیشتری نمایش داده شود؛ بسته به نوع استفاده‌ی خود، می‌توانید یکی از آن‏‌ها را انتخاب کنید. با این ‏‌حال برای انتقال اطلاعات خود به رایانه‎شخصی‌تان یا بالعکس، باید حالت MTP را انتخاب کنید. در صورتی‌ که مشکل پابرجا بود، گوشی‌هوشمند یا تبلت اندرویدی خود را با یک کابل دیگر به رایانه‌‌ی شخصی‎تان متصل کنید؛ شاید مشکل برطرف شود!
 
کرش کردن برنامه‎ها یا ناپایداری آن‏‌ها در اندروید نوقا
یکی از مشکلات عمده‌‌ی کاربران با نصب نسخه‌ی جدید سیستم‌‏عامل اندروید، ناسازگاری، ناپایداری یا کرش کردن برنامه‎ها است. برای رفع این مشکل، احتمالاً تنها باید وارد گوگل پلی شده و برنامه‎ها را به آخرین نسخه موجود آپدیت کنید که با سیستم‎عامل اندروید نوقا سازگار است.
 
اگر روش فوق برای رفع مشکل موثر واقع نشد، می‌توانید حافظه‌ی کش و دیتای برنامه‌ی معیوب را پاک کنید؛ در این حالت، به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود. در صورتی ‏‌که مشکل هم‎چنان پابرجا بود، برنامه‌ی مشکل‎ساز را حذف کرده و یک‌ بار دیگر آن ‎را نصب کنید. مشکل ذکر شده در نصب نسخه‌های پورت شده برخی از برنامه‌‏های سیستمی نیز دیده می‎شود؛ در این حالت، حذف حافظه‌ی کش و دیتای برنامه می‌‏تواند موثر واقع شود و اگر پس از انجام این روش، مشکل برطرف نشد، بهتر است از منوی تنظیمات نسبت به حذف «به‎روزرسانی جدید» برنامه‌ی سیستمی اقدام کنید.
 
در گوشی‌هوشمند اندرویدی شما، مشکلات دیگری وجود دارد؟ آیا راه‌حل‌های دیگری را به منظور رفع مشکلات اندروید نوقا، می‌شناسید؟ تجربه‌ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.