فناوری اطلاعات

August 20, 2017
9:02 یکشنبه، 29ام مردادماه 1396
کد خبر: 84591

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد: چرا سنتی‌ها به سمت دیجیتالی شدن نمی‌روند؟

معاون وزیر ارتباطات معتقد است کسب‌وکارهای سنتی در ابتدا با کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند، اما درنهایت اینترنتی‌ها، سنتی‌ها را تحریک می‌کنند که به سمت دیجیتالی شدن بروند.
 
امیرحسین دوایی –  معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش کسب‌وکارهای نوپا اظهار کرد: کسب‌وکارهای نوپا چالش‌های بسیاری دارند، اما خلاقیت و توانمندی آنها از چالش‌ها فراتر است و تاکنون مانعی برای حرکت وسیع حوزه استارتاپی و نوآوری نبوده است. این چالش‌ها عمدتا درباره تامین مالی است و شرکت‌هایی که از یک حد بزرگ‌تر می‌شوند، به این چالش برخورد می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در حوزه ICT خوشبختانه در اثر زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم شده و فرهنگ‌سازی‌های موجود، بازار بزرگی ایجاد شده که خود می‌تواند نقش تامین‌گر مالی را ایفا کند. به همین دلیل است که در حال حاضر تقریبا هیچ کدام از شرکت‌ها متکی به دولت نیستند و همه از بازار به آنها تزریق می‌شود.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش‌های فنی کسب‌وکارها بیان کرد: مشکل دیگر حقوقی است و لازم است تثبیت جایگاه حقوقی در سیستم قضایی و قانون‌گذاری کشور اتفاق بیفتد و تکالیف آنها مشخص شود. همچنین باید از برخوردهای سلیقه‌ای نسبت به کسب‌وکارها که بسیار هم حساس هستند و با کوچک‌ترین اشتباهی از هم می‌پاشند جلوگیری باشد.
 
دوایی چالش فنی را از دیگر مشکلات کسب‌وکارهای نوپا دانست و افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که در حال حاضر به وجود می‌آیند تقریبا به نوعی جا پای شرکت‌های قبلی می‌گذارند، یعنی یک فرآیند تجربه‌شده را تکرار می‌کنند. طبیعتا در ایران این فرآیند تازه شروع شده و بازار کشش دارد، اما به زودی در سال‌های آینده این فرآیند کار نخواهد کرد. انتظار می‌رود برای پاسخ به بازار، ایده‌های جدید و خلاقانه وارد شود که آنجا چالش علمی ایجاد می‌شود. ما باید به برقراری ارتباط آنها با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در یک مدل تجارتی که برای همه جاذبه داشته باشد، کمک کنیم.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های موجود، فرهنگ‌سازی است، گفت: مسوولان مملکت و همه کسانی که تاثیرگذارند، باید متوجه شوند که کسب‌وکارهای مبتنی بر خلاقیت به خصوص در حوزه ICT با کسب‌وکارهای معمول متفاوت هستند. بنابراین باید ظرایف آن را درک کنند و خود برای چالش‌های موجود راه‌حل پیدا کنند.
 
هر خانواده، یک استارتاپ
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: خوشبختانه جوی که در حال حاضر وجود دارد نشان می‌دهد در خانواده تمام مسوولان کشور به زودی یک استارتاپ‌ ایجاد می‌شود و این فرهنگ‌سازی چهره مسوولان و دیدگاه و رویکرد آنها را علی‌رغم چالش‌های موجود، نسبت به این موضوع عوض می‌کند.
 
دوایی با تاکید بر مشکلات تعدد متولی‌گری برای کسب‌وکارها بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰۰ مجوز در کشور وجود دارد که باید برای کسب‌وکارها گرفته شود. اکنون از طرف دولت تکلیفی به وزارت اقتصاد و دارایی محول شده که تمامی مجوزها را مطالعه کرده و سعی کند اضافات آن را حذف کند که تا کنون ۵۰۰ مورد حذف شده است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: کل کشور باید با ۴۰۰ مجوز قابل مدیریت باشد تا از موازی‌کاری و سری‌کاری جلوگیری شود. البته دولت در برنامه کلی خود کاهش مجوزها را قرار داده است، اما در حوزه ICT از آنجایی که وارد کسب‌وکارهای عادی می‌شود، طبیعی است که موانعی از طرف خود کسب و کارها برای کسب‌وکارهای دیجیتالی ایجاد می‌شود که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا کسب‌وکارهای سنتی به سمت دیجیتالی شدن نمی‌روند؟ گفت: در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی، سنتی‌ها را تحریک می‌کنند که به آن سمت بروند. برای مثال تاکسیرانی که سرویسی چیزی شبیه به اسنپ درست کرده است. یا آژانس‌ها و اتحادیه‌هایشان جمع می‌شوند و سرویس درست می‌کنند. البته در شروع حتما با کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند چون برای آن آمادگی ندارند، اما به تدریج با فشار جمعی که ایجاد می‌شود به آن سمت می‌روند.
 
دوایی ادامه داد: بسیاری از این فشارها حتی در خانواده ایجاد می‌شود. وقتی فرزند یک صاحب شغل سنتی در شغل جدید کارآفرینی و درآمدزایی می‌کند، پدرش حامی خواهد شد. این یک تحول اجتماعی است که باید به تدریج رخ دهد و تنها از جنس قانون نیست. جامعه باید پشتیبان شود، کما اینکه به مرور این اتفاق می‌افتد و مردم از سرویس‌هایی که در حال حاضر ایجاد شده، پشتیبانی می‌کنند. وقتی سرویس‌های آنلاین گسترش یابد و مردم مزه آنها را احساس می‌کنند، به مطالعه عمومی تبدیل می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.