اپلیکیشن

تلفن همراه

August 22, 2017
18:40 سه شنبه، 31ام مردادماه 1396
کد خبر: 84631

مالیات از دوش رانندگان اسنپ و تپسی برداشته شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: رانندگان دارای یک خودرو که در اسنپ و تپ‏سی فعال هستند، مانند دارندگان یک تاکسی، برای عملکرد سال ۱۳۹۵ از پرداخت مالیات بر درآمد خودرو معاف هستند.
 
چند سالی می شود که فعالیت ارزشمند استارتاپ ها به لطف ایده، تلاش و پشتکار جوانان در شرایطی ایجاد شده که اقتصاد کشور وضعیت مساعدی را به خود نمی بیند.
 
با این حال فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا با تحمل تمامی رنج ها و مشکلات، امروز در جایگاهی ایستادند که پس از گذشت چندین سال از فعالیتشان، بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.
 
حال با وجود فعالیت های این چنینی که از آن با عنوان «استارتاپی» نیز یاد می شود، چند وقتی است که مسئله پرداخت مالیات این بخش از اقتصاد کشور مطرح شده و با واکنش بسیاری از سوی فعالان این حوزه همراه بوده است.
 
تمرکز بیش از اندازه بر مالیات استارتاپ ها این فکر را به ذهن متبادر می سازد که تمامی بخش های اقتصادی کشور در بهترین شرایط ممکن نسبت به پرداخت مالیات خود قرار دارند و اصلا مقوله فرار مالیاتی در اقتصاد کشور ما مطرح نیست!
 
از طرف دیگر بسیاری از صنوف کشور که سالیان دراز است خود را برخلاف قانون، مبری از پرداخت مالیات می دانند یا حتی کسانی که اسما معاف از مالیات هستند اما رسما با توجه به نوع فعالیت هایشان باید مالیات بپردازند، اکنون دست روی استارتاپ ها گذاشته اند و آنها را متهم به فرار مالیاتی کرده اند.
 
این در حالی است که سیدکامل تقوی نژاد اخیرا با اشاره به بندهای قانونی مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل، اظهار کرده است «شرکت ها و صاحبان مشاغل، فارغ از بستر ارائه خدمت و عرضه کالا اعم از دنیای واقعی یا فضای مجازی در صورت کسب درآمد و سود و پس از کسر معافیت های مقرر ‌باید براساس نرخ های مقرر در قانون مالیات پرداخت کنند و تفاوتی میان بستر فروش و ارائه خدمات از نظر مالیاتی نیست.»
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به شتاب روزافزون تکنولوژی و استفاده از آن در زندگی روزمره افراد که باعث شکل‎گیری کسب‌وکارهای مختلف در فضای مجازی با استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی شده، عنوان کرد: قطعا در آینده نزدیک ماهیت کسب‌وکارهای موجود دچار تغییر و تحولات بیشتری خواهد شد، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی این نوع کسب‌وکارها و وصول مالیات عادلانه از آنها برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.
 
وی با توجه به آنچه در گزارشات پیشین بادیجی که یک نمونه آن از لینک «بازی ناجوانمردانه مالیاتی روی دیوار کوتاه استارتاپ‌ها» قابل دسترسی است، عنوان شده بود درباره بحث های پیرامون پرداخت مالیات از سوی شرکت های نوپای اسنپ و تپ‎سی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که برخلاف مواردی که در رسانه ها رواج یافته میزان مالیات صاحبان یک تاکسی و صاحبان یک وسیله نقلیه (مثل پراید، پژو و…) که با آن به فعالیت شغلی حمل‌ونقل مسافر می‌پردازند برای سال 1395 صفر ریال تعیین شده که دستورالعمل مربوطه نیز صادر و ابلاغ شده است.
 
وی افزود: بنابراین در صورتی که یک راننده دارای یک تاکسی است یا در یک آژانس کرایه یا از طریق اسنپ و تپ‎سی به ارائه خدمت حمل‌ونقل مسافر می‌پردازد نباید مالیات پرداخت کند.
 
تقوی نژاد ادامه داد: اما در صورتی که یک راننده دارای بیش از یک تاکسی یا وسیله نقلیه باشد، تنها یک تاکسی معاف از مالیات بوده و در ازای بقیه تاکسی ها یا خودروها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد است.
 
وی درباره مالیات شرکت اسنپ و تپ‎سی نیز گفت: شرکت اسنپ و تپ‎سی همانند سایر اشخاص حقوقی صاحب درآمد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند و البته مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‎ها نیز برابر قانون و مقررات مربوطه اخذ خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.