اپراتورها

تلفن همراه

September 6, 2017
9:17 چهارشنبه، 15ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84805

پاسخ عجیب امور مشترکان درباره برخی ترابردهای ناموفق/ خروج کد‌‌ خوب و شماره‌های رند تائید نمی‌شود+پاسخ اپراتور

از آغاز طرح تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره، همواره برخی مشترکان از ناموفق بودن درخواست ترابرد و سنگ‌اندازی اپراتورها در خروج مشترک گله‌مند هستند، این ابهامات هرگز تأیید نشد اما دفاتر امور مشترکان پاسخ متفاوتی ارائه می‌کنند.
طرح تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل (ترابردپذیری شماره) از شهریورماه 95 توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل اجرا شد.
 
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. 
 
بر اساس این طرح قرار بود اگر مشترک تلفن همراه از اپراتور خود راضی نبود، بتواند بدون دغدغه تغییر شماره و اطلاع‌رسانی‌های پس از آن، از سرویس‌ سایر اپراتورها استفاده کند.
 
اما از آغاز اجرای این طرح، همواره گلایه‌هایی از پیچیدگی روال ترابرد یا ابهاماتی از سنگ‌اندازی اپراتورها در خروج مشترکانشان از سوی برخی متقاضیان ترابرد شنیده می‌شد. این گلایه‌ها هیچ‌گاه به تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها و اجرای ترابردپذیری نرسید. 
 
در همین رابطه یک مدیر از یک اپراتور پس از حدود یک سال اجرای ترابرپذیری درباره میزان رضایت از نتیجه طرح، گفته بود: «هدف‌ تسهیل جابه‌جایی مشترکان بود که به نظر می‌رسد اصل پروژه نسبت به کشورهای دیگر مانند ترکیه خیلی موفق نبوده و دلایلی از جمله همکاری اپراتورها و پروسه‌هایی که اعمال شد و شاید می‌توانست سهل‌تر باشد بر میزان موفقیت ترابرد پذیری تأثیرگذار بوده است.»
 
در حالیکه گلایه برخی مشترکان از بی نتیجه بودن و تایید نشدن درخواست ترابرد همچنان ادامه دارد و هنوز پاسخ محکم و مستندی توسط اپراتورها و رگولاتوری به این گلایه‌ها داده نمی شود، خبرنگار فارس برای کسب اطلاع و ریشه یابی این نارضایتی اقدام به جست‌وجوی تجربی و میدانی کرده است.
 
در این تجربه، خبرنگار فارس با برخی افراد که پاسخ منفی از درخواست‌ ترابرد گرفته بودند صحبت کرد. برخی از درخواست‌ها از سمت اپراتور مبدا به دلیل مشخص رد شده بود و دلیل رد برخی درخواست‌ها نیز غیرواقعی به نظر می‌رسید. برای مثال؛ یکی از دلایل موافقت نشدن با ترابرد، عدم تطابق کد ملی با سیم کارت اعلام می شد در صورتی که با استناد به گفته اپراتور پاسخ گو و دفتر امور مشترکان، مغایرتی در کد ملی و سیم‌کارت در سیستم اپراتور وجود نداشت. متقاضیان اعلام می کردند «با مراجعه حضوری اطلاعات خود را اصلاح کرده اند اما با پیغام مغایرت و در نتیجه عدم تایید ترابرد مواجه شده اند» و بار دیگر برای اصلاح اطلاعات مراجه کرده بودند.
 
در توضیح علت رد برخی درخواست‌‌های ترابرد، دفتر امور مشتریان اپراتور به مشترکان اعلام کرد که «یکی از اپراتورها به کد خوب خود و اپراتور دیگر به شماره‌های رند خود اجازه خروج نمی‌دهد و درخواست‌های ترابرد این شماره‌ها رد می شود و به نتیجه نمی رسد تا اینکه مشترک از ترابرد منصرف می‌شود.»
 
این اظهارات که توسط دفاتر امور مشتریان مطرح شده و به معنی تایید یا رد توسط فارس نیست.
 
*پیگیری فارس از اپراتور و پاسخ اپراتور
 
خبرنگار فارس موضوع ممانعت اپراتور از خروج برخی شماره‌ها از طریق خطاهای غیرواقعی را از یکی از اپراتورهای موبایل پیگیری کرد و پاسخ آنها را جویا شد.
 
مدیرعامل یک اپراتور در پاسخ به فارس، گفت: سامانه شاهکار رگولاتوری وظیفه احراز هویت مشترکان را برعهده دارد و هر فرد برای دریافت سرویس یا ترابرد باید توسط سامانه شاهکار تایید شود، بنابراین پاسخی که درباره نتیجه ترابرد مبنی بر مغایرت کد ملی به مشترک داده می‌شود، پاسخ اپراتور نیست بلکه از سمت سامانه شاهکار است و سامانه شاهکار مشخصات سجلی دارنده سیم‌کارت را از ثبت احوال چک می‌کند نه از اپراتور. برخی از مشترکان نقص اطلاعات دارند و مغایرتی بین اطلاعات آنها وجود دارد که باید آن را تکمیل یا اصلاح کنند.
 
وی گفت: در ترابردپذیری، رگولاتوری یک پیمانکار (شرکت پایا) گرفته و سامانه مرکزی ایجاد کرده که کل فضا را مدیریت می‌کند همچنان که بعضا اپراتورها کارشکنی می‌کنند، رگولاتوری تذکر می‌دهد و کل فرآیند ترابرد تحت نظارت رگولاتوری است. 
 
در صورتی که پیرو این گزارش اپراتورها درباره ترابرد کدهای خوب و شماره‌های رند، توضیحی ارائه کنند منتشر خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.