لبه تکنولوژی

September 6, 2017
9:24 چهارشنبه، 15ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84807

نخستین ایستگاه موبایل جهت خدمات LTE در راه کره ماه

استارتاپ پیشگام در حوزه صنایع فضایی(PTScientists) با همکاری اپراتور مخابراتی Vodafone قصد دارد نخستین ایستگاه مخابراتی (۴G LTE) را به کره ماه ارسال کند تا اولین امکانات ارتباطی ماه با زمین را با ساخت ایستگاه‌های مخابراتی مبتنی بر LTE، فراهم کرده باشد. این کار نه‌تنها دسترسی فوق‌العاده سریع به داده را فراهم می‌کند بلکه قابلیت های ارتباطی ضروری برای ماموریت های آینده اعزام به کره ماه را نیز ایجاد می‌کند.
 
PTScientists باهدف استفاده از فناوری تجاری موجود، یعنی یک میلیارد دستگاه تلفن همراهی که در حال حاضر در سیاره زمین فعال است، قصد دارد شبکه‌ای ایجاد کند که در دسترس فضانوردان مسافر به ماه و حتی اولین مهاجران این کره نیز قرار گیرد.
 
این استارتاپ آلمانی برای اجرای ایده مذکور، عملیات احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه را با استفاده از فناوری بی‌سیم (LTE) از سال آینده آغاز خواهد کرد تا اولین شرکت تجاری باشد که قدم بر سطح ماه می گذارد؛ بدین منظور آنها در حال ارسال دو فروند سطح نورد کوچک اما پیچیده به سطح ماه هستند تا محل نهایی فرود را در برنامه فضایی آپولو ایالات متحده مورد کاوش قرار دهند تا نهایتا امکانات ارتباطی ماه با زمین را با ساخت ایستگاه‌های مخابراتی مبتنی بر LTE، فراهم سازند. این ماه نوردها توسط شرکت خودروساز آلمانی Audi ساخته شده‌اند.
 
 
Vodafone Moon
 
 
امکان برقراری ارتباط دوطرفه (در ماه) از طریق LTE نسبت به سایر راهکارهای ارتباطی مزیت‌های بیشتری دارد؛ تکنولوژی LTE به مراتب انرژی کمتری نیاز داشته و کاوشگرهای ارسالی به تنها قمر سیارهٔ زمین می‌توانند با انرژی باقی‌مانده زمان بیشتری را به تحقیق و کاوش در سطح ماه بپردازند. به گفته مارک ساتر مدیر بخش خدمات M2M وودافون، سیستم های بکارگرفته شده در این برنامه مبتنی بر LTE و C-V2X خواهند بود که حالتی گسترش یافته از LTE است که به منظور ارتباط خودروهای هوشمند با یکدیگر و محیط اطراف بکار می‌رود.
 
براساس استاندار C-V2X LTE سنسورها و دوربین ها در وسایل نقلیه می‌توانند بدون نیاز به زیرساخت شبکه ای، اقدام به تبادل داده‌های دریافتی کنند، در نتیجه امکان به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط‌به “شرایط جاده‌ای و ترافیکی” با تاخیر کمتری انجام می‌پذیرد؛ اگرچه تاخیر و ترافیک سنگین در منطقه تاروس لیتروو (محل فرود آپولو در ماه) مشکل‌ساز نخواهد بود! اما کمبود زیرساخت شبکه مسئله‌ساز می‌شود. وجود نسخه‌ای از LTE که مختص وسایل نقلیه است سبب می‌شود که سطح نوردی که در ارتفاع بالاتر است بتواند نقش ایستگاه پایه موقتی را ایفا کند و در همین حال با فرودگر و دیگر سطح نورد پایین شیب، به تبادل اطلاعات بپردازد.
 
به گفته ساتر دلیل دیگر استفاده از واحدهای C-V2X این است که آنها کم مصرف اند زیرا سطح نوردها در سطح ماه، منابع انرژی محدودی در اختیار دارند.
 
“کارستن بکر”(Karsten Becker) مسئول توسعه تجهیزات الکترونیکی این استارتاپ: ما برای احداث پایگاه مخابراتی در ماه با شرکت “ودافون”(Vodafone) در حال همکاری هستند؛ ما قصد داریم امکان برقراری ارتباط در سطح ماه و همچنین ماه با زمین را فراهم کنیم.
 
درهمین رابطه مسئول توسعه تجهیزات الکترونیکی این استارتاپ می‌گوید:
ماه‌نوردهای ما به تحقیق و جمع‌آوری و تبادل دیتا بر بستر شبکه LTE پرداخته و سپس این اطلاعات به فضاپیمای آلینا متقل شده تا در نهایت ALINA این دیتا را به زمین مخابره و در اختیار ما قرار دهد.
 
 "کارستن بکر"(Karsten Becker) مسئول توسعه تجهیزات الکترونیکی این استارتاپ: ما برای احداث پایگاه مخابراتی در ماه با شرکت "ودافون"(Vodafone) در حال همکاری هستند. ما قصد داریم امکان برقراری ارتباط در سطح ماه و همچنین ماه با زمین را فراهم کنیم. دو ماه نورد مرتبط با این پروژه توسط شرکت خودروساز آلمانی Audi ساخته شده‌اند
 
"کارستن بکر"(Karsten Becker) مسئول توسعه تجهیزات الکترونیکی این استارتاپ: ما برای احداث پایگاه مخابراتی در ماه با شرکت "ودافون"(Vodafone) در حال همکاری هستند. ما قصد داریم امکان برقراری ارتباط در سطح ماه و همچنین ماه با زمین را فراهم کنیم.
دو ماه نورد مرتبط با این پروژه توسط شرکت خودروساز آلمانی Audi ساخته شده‌اند
 
این شرکت برای پرتاب فضاپیمای خود که “آلینا”(Alina) نام دارد قراردادی با شرکت “اسپیس‌ایکس” (SpaceX) امضا کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۸ این فضاپیما را همراه با دو سطح نورد که توسط شرکت Audi ساخته شده به فضا ببرد که هردوی آنها به فناوری LTE مجهز هستند و به‌عنوان ایستگاه مخابراتی فعالیت خواهند نمود. این ماه‌نوردها انرژی ۹۰ واتی مورد نیاز خود را از طریق صفحات خورشیدی دریافت خواهند کرد که نیمی از آن برای حرکت و نیم دیگر آن برای برقراری ارتباط با زمین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
استفاده از ایستگاه مخابراتی به‌جای تلاش برای برقراری ارتباط مستقیم، مشکلات ارتباطی نظیر شناسایی مکان آنتن کاوشگر در سطح ماه را حل کرده و سبب تسریع و بهبود کیفیت ارتباط می‌شود. مسئولان این استارت آپ انتظار ندارند که این ماه نوردها بتوانند در شب‌های ماه به دلیل دمای پایین به فعالیت ادامه دهند اما از اطلاعات و دست آوردهای این مأموریت به‌منظور احداث یک پایگاه ثابت مخابراتی در کره ماه استفاده خواهد شد.
 
این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ در دومین مأموریت خود پایانه‌های مخابراتی خود را به ماه بفرستد تا اولین پایگاه مخابراتی ثابت در ماه را بسازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.