رسانه‌های اجتماعی

September 13, 2017
12:55 چهارشنبه، 22ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84886

یوتیوب فیلم‌هایش را کجا ذخیره می‌کند؟

ممکن است برای کاربران سایت‌های بزرگی مثل یوتیوب یا آپارات این سوال ایجاد شود که این شرکت‌ها این حجم عظیم از اطلاعات را در کجا نگهداری می‌کنند؟
 
در این رابطه محمدرضا عالیان- کارشناس حوزه فناوری اطلاعات – به ایسنا گفت: استفاده از سیستم‌های رایانش ابری برطرف‌کننده محدودیت ذخیره‌سازی اطلاعات است. فناوری رایانش ابری با DNA ها و CDN های قدرتمند توانسته حجم عظیم اطلاعات را در یک فضای ابری یا اینترنتی ذخیره‌سازی و در مواقع درخواست کاربران آنها را پردازش کنند. در غیر این صورت سایت‌های ارائه ویدئو آنلاین باید فضایی به اندازه یک شهر را به هاردها و سخت‌افزارهای بزرگ ذخیره اطلاعات اختصاص دهند.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های حجمی موجود در سخت‌افزارها برای ذخیره‌سازی اطلاعات بیان کرد: سخت‌افزارهایی مانند فلش یا هارد که ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهند علاوه بر محدودیت حجمی، امکان آسیب دیدن، سوختن اطلاعات و یا گم شدن را هم دارند. مسئله‌ای که در رایانش ابری به ندرت ممکن است پیش بیاید. در رایانش ابری کاربران از طریق سیستم‌های مختلف و از راه دور می‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
 
وی با بیان اینکه در سیستم‌های رایانش ابری امکان سرقت اطلاعات هم وجود دارد، ادامه داد: امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ وجود دارند که فقط در حوزه حفظ امنیت اطلاعات موجود در سیستم‌های مختلف فعالیت دارند و از سودآوری بالایی هم برخوردارند. بسیاری از گیت‌ وی‌ها، آنتی‌ویروس‌ و آنتی هک‌ها وجود دارند که می‌توانند در تضمین امنیت اطلاعات به ما کمک کنند. امری که در رایانش ابری بسیار باید مورد توجه قرار گیرد چرا که داده‌های مرتبط با پردازش ابری بسیار در معرض خطر قرار دارند.
 
این کارشناس با اشاره به تکنیک شرکت‌های بزرگ حفظ و نگهداری داده‌ها همچون یوتیوب، در توضیح نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات در این شرکت‌ها گفت: این گونه شرکت‌های بزرگ که داده‌های عظیم را در خود ذخیره کرده‌اند با استفاده از فضای اصطلاحا ابری اطلاعات خود را در اینترنت بارگذاری می‌کنند. فضای ابری اینترنت بدون نیاز به وجود سخت‌افزارهای عظیم قابلیت حفظ و پردازش داده‌های بزرگ را دارد.
 
وی همچنین با اشاره به ورود این تکنولوژی به کشور، اضافه کرد: فناوری رایانش یا پردازش ابری چند سالی است که به ایران وارد شده و حتی شرکت‌هایی مشابه یوتیوب در داخل کشور نیز با استفاده از همین سیستم رشد و ترقی کرده‌اند. امکان تجاری سازی و استفاده شرکت‌های خصوصی از این فناوری در کشور وجود دارد و روز به روز استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود. استارت‌آپ‌های موجود در کشور بدون استفاده از این سیستم نمی‌ توانند بقا داشته باشند.
 
رایانش ابری در سال ۲۰۰۸ در ادامه‌ مدل‌های رایانش توزیع‌شده مطرح شد. در نسل‌های قبلی رایانش توزیع‌شده در دهه‌ ۱۹۹۰ که ‌رایانش خوشه‌ای (Cluster Computing) و رایانش توری (Grid Computing) بودند مفهوم رایانش به‌عنوان خدمت (Computing as Utility) نمود عینی پیدا کرد و بر این اساس ایده‌ رایانش ابری شکل گرفت. شبکه‌ای همچون تلگرام یکی از برنامه‌هایی است از یک فضای ابری برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند و برای همین است که کاربران گاهی اوقات از آن به عنوان فضایی امن برای ذخیرسازی اطلاعاتشان استفاده می‌کنند؛ چون می‌دانند که با داشتن یک شماره تلفن می‌توانند از طریق هر دستگاهی به آن وصل شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.