رسانه‌های اجتماعی

October 16, 2017
20:29 دوشنبه، 24ام مهرماه 1396
کد خبر: 85278

ارایه اسناد توییتر برای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

شبکه اجتماعی توییتر، ۲۰۱ اکانت وابسته به دولت روسیه را که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله ایجاد کرده بودند، به بازرسان مجلس سنای آمریکا تحویل داد.
 
نمایندگان شرکت‌های فیس بوک، گوگل و توییتر، تحت تاثیر مداخله سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال گذشته میلادی برگزار شد، موظف هستند علاوه بر اینکه به نمایندگان کنگره این کشور توضیح دهند، اسناد و مدارک حسابهای کاربری وابسته به دولت روسیه را به مقامات مسئول و نمایندگان سنای آمریکا تحویل و ارائه دهند.
 
ماه گذشته توییتر اعلام کرده بود که به ۲۰۰ حساب کاربری و اکانت این شبکه اجتماعی که در اقدامات مداخله جویانه حین جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش داشته‌اند، مشکوک شده است اما بدلایل حقوقی و قانونی و بدون سند و مدرک، آن را تاکنون فاش نکرده بود.
 
هکرهای روسی که گفته می‌شود تحت حمایت دولت روسیه بوده‌اند، در سیستم‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که مبتنی بر اینترنت است، اختلال و مشکل ایجاد کرده بودند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته میلادی ۲۰۱۶ برگزار شد، رقابتی تنگاتنگ میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بود که سرانجام، دونالد ترامپ برنده این رقابت شد.
 
نزدیک به سه هفته پیش بود که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا، حمله هکرهای روسی به سیستم رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را در ۲۱ ایالت این کشور رسما تایید کرد. البته به گفته مقامات امنیتی این کشور، این بدان معنا نیست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر کرده و یا دستکاری شده است بلکه روسیه تنها به انتشار اطلاعات دروغین، اخبار و اسناد کذب و جریان سازی‌های انتخاباتی متهم شده است. هرچند که دولت روسیه همه این گمانه زنی ها و اتهامات را رد کرده است اما مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچنان بر انجام اقدامات مداخله جویانه روسیه اصرار می ورزند.
 
حدود یک هفته پیش شرکت گوگل اعلام کرد که بسیاری از آژانس‌های روسی برای تحریف و تاثیرگذاری بر جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، میلیون‌ها دلار برای تبلیغات در سرویس‌های مختلف گوگل نظیر یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل و جست ‌وجوگر گوگل هزینه کرده‌اند.
 
این غول های تکنولوژی پس از آنکه از جانب مقامات آمریکایی استیضاح شدند، اسناد و مدارکی دال بر دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا یافته اند که بر اساس این مدارک، می توان دریافت که روسیه قصد داشته با استفاده از پلت‌فرم‌های تبلیغاتی این شبکه‌های اجتماعی بر اذهان عمومی جامعه آمریکا تاثیر گذاشته و جریان انتخابات را به سمت و سویی که آنها تمایل داشتند، سوق بدهند.
 
شرکت فیس بوک نیز کل تبلیغات خریداری شده توسط روس‌ها را ۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه داده است.
 
سه شرکت بزرگ فیس بوک، توییتر و گوگل که به انتشار اخبار و جریان سازی های مداخله جویانه روسیه متهم شده بودند، در تاریخ اول نوامبر سال جاری میلادی موظف خواهند بود به سوالات بازرسان و اعضای کمیته امنیت مجلس سنای ایالات متحده آمریکا پاسخ داده و اسناد و مدارک مربوط به این موضوع را به آنها ارائه دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.