اپراتورها

تلفن همراه

October 18, 2017
20:21 چهارشنبه، 26ام مهرماه 1396
کد خبر: 85295

عواقب عدم پرداخت قبض موبایل

مشترکان اپراتورهای همراه برای اینکه به رویه‌های قطع بدهی دچار نشوند، لازم است صورتحساب تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند. در غیر این صورت عدم پرداخت می‌تواند به سلب امتیاز سیم‌کارت منجر شود.
 
قطع شدن خط موبایل در صورتی که کاربر به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، امری است که امکان دارد برای هر یک از مشترکان خطوط دائمی رخ دهد. اپراتورها مجاز هستند طبق ساختاری که البته از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر گرفته شده، با مشترکان بدهکار برخورد و خط آنها را قطع کنند و یا اگر این عدم پرداخت ادامه داشته باشد، به سلب امتیاز از خط اقدام کنند.
 
شرایط پرداخت خطوط دائمی همراه اول
 
پیامک صورتحساب هر ماه، سوم تا چهارم ماه بعد برای کلیه مشترکان ارسال می‌شود. مهلت پرداخت صورت‌حساب، نیز ۲۱ هر ماه است. در صورت عدم پرداخت قبض طی دو دوره متوالی، ۷۲ ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهی، خط تلفن قطع یکطرفه پایان‌دوره خواهد شد. همچنین پس از رسیدن صورت‌حساب میان‌دوره به ۸۰ درصد ودیعه، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و در ۱۰۰ درصد ودیعه، خط قطع یک‌طرفه میان‌دوره می‌شود. ودایع خطوط متفاوت بوده و در حال حاضر برخی خطوط مشمول طرح افزایش سقف اعتبار قطع هستند.
 
با توجه به نوع قطع پایان‌دوره یا میان‌دوره، دو هفته تا یکسال بعد خط قطع دوطرفه می‌شود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت یک‌ساله برای مشترک ارسال می‌شود. در نهایت در صورت عدم پرداخت بدهی، بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری خط سلب امتیاز می‌شود.
 
در صورت عدم پرداخت، وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌شود. اگر مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام کند و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.
 
شرایط پرداخت خطوط دائمی ایرانسل
 
مشترکان ایرانسل با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۵۴۵۵ می‌توانند از خلاصه صورت‌حساب دوره گذشته باخبر شوند و نیز برای دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل، وارد پورتال کنترل حساب اینترنتی (ecare) شده و گزینه دریافت قبض را انتخاب کنند و یا با ارسال پیامک بدون متن به شماره ۵۴۵۹، از دوره‌های آتی صورت‌حساب خود را به صورت پیامکی دریافت کنند.
 
در صورتی که مبلغ صورت‌حساب برای کاربران دائمی ایرانسل، بیشتر از ۱۲هزار تومان باشد، قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده ارسال خواهد شد. همچنین مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن و نسخه تحت وب «ایرانسل من» همواره میزان کارکرد خط خود را با جزئیات شفاف ملاحظه و از همان طریق نسبت به پرداخت صورت‌حساب به صورت اینترنتی اقدام کنند.
 
پس از صدور صورت‌حساب، در صورت تمام نشدن حد اعتبار موجود، کاربران تا روز ۲۸ ماه‌های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند. در صورت‌حساب‌های جدید، کاربران می‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.
 
در صورتی که مشترک تا مهلت مقرر صورت‌حساب را پرداخت نکند، پس از چهار روز خط ایرانسل دائمی به طور خودکار به حالت تعلیق یک‌طرفه درخواهد آمد. پس از گذشت ۵۷ روز از تعلیق یک‌طرفه و عدم پرداخت مبلغ، خط به طور خودکار به حالت تعلیق کامل (دو طرفه) در خواهد آمد. اگر پس از گذشت ۱۴۰ روز از صدور صورت‌حساب (۵۱ روز بعد از قطع دوطرفه)، اقدام به تسویه‌حساب نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و امتیاز مالکیت را سلب کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.