تلفن همراه

گوشی

October 24, 2017
16:53 سه شنبه، 2ام آبانماه 1396
کد خبر: 85361

واردکنندگان موبایل ارز مبادله ای می خواهند

طرح رجیستری که قرار است ظاهرا از اواخر مهرماه سال جاری اجرایی شود با اما و اگرها و ابهامات بسیاری همراه است؛ بر این اساس مشاهده می شود که همچنان هر یک از مقامات مسوول درباره نحوه اجرای آن اظهارنظرهای متفاوت و گاه متناقض می کنند.
 
اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در راستای جلوگیری از قاچاق موبایل کشور انجام شود، اما ازآنجا که طرح نیاز به زیرساخت ها و برنامه ریزی دقیق دارد، از دو سال پیش که موضوع اجرای مجدد آن مطرح شد تاکنون هنوز به شکل اجرایی درنیامده است. با این حال سازمان های ذیربط  به صرافت افتاده اند که اجرای آن را تسریع کنند و قرار است از اواخر مهرماه این طرح وارد فاز اجرایی شود.
 
در همین راستا رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که از ۳ مهرماه که اعطای ارز مبادله ای برای واردات تلفن همراه متوقف شده و این موضوع نگرانی هایی در سطح بازار به وجود آورده است.
 
محمود سفار اعلام کرد: حدود دو سال از فعالیت این انجمن به عنوان یکی از انجمن های زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران می گذرد و در طول این مدت پیگیری های لازم توسط اعضای آن برای اجرایی شدن طرح رجیستری تلفن های همراه انجام شده و سرانجام دولت این طرح را به تصویب رساند و قرار است از 28 مهر ماه شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.
 
وی افزود: اجرای طرح مذکور می تواند در شفافیت بازار این محصول و ارتقای جایگاه خدمات پس از فروش آن موثر باشد. از طرفی مصرف کننده نیز می تواند با خیال راحت درباره قانونی بودن کالایی که قصد خرید آن را دارد، اقدام کند.
 
وی ادامه داد: البته بر اساس تصمیم اخیر بانک مرکزی درباره توقف اختصاص ارز مبادله ای برای واردات موبایل به داخل کشور، شاهد مشکلاتی هستیم که نگرانی هایی را درباره تامین نیاز بازار در پی دارد. انتظار می رفت که با توجه به مصوبه دولت مبنی بر اجرای طرح رجیستری و جلوگیری از ورود قاچاق این محصول به داخل کشور و مشکلات متعددی که ابتدای امر در اجرای طرح به چشم می خورد، همچنان ارز مبادله ای در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت تا بازار با کمبود عرضه مواجه نشود.
 
سفار درباره اهمیت استفاده از ارز مبادله ای در روند واردات تلفن همراه گفت: از آنجا که تنها بین 5 تا 10 درصد واردات این محصول به صورت قانونی انجام می شود و واردات آن پرهزینه تر و زمان بر تر از قاچاق آن است، برای همین لازم است برای تامین کالای بازار با درنظر گرفتن ارز مبادله ای تا حدی سطح واردت قانونی را افزایش داده و مشوقی باشد برای شرکت های واردکننده تا پس از اجرای طرح رجیستری این مسیر را بدون نگرانی ادامه دهند.
 
وی به خبرگزاری تسنیم گفت: دولت باید فرصت سه ماهه ای را برای شرکت های واردکننده در نظر بگیرد و اجازه دهد که همچنان برای واردات از ارز مبادله ای استفاده کنند تا با اجرای طرح رجیستری با کمبود کالا در بازار مواجه نشویم.
 
رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ، با اعلام آمادگی کامل انجمن جهت اجرای طرح رجیستری ، هماهنگی بیشتر سازمان های ذیربط و استمرار تخصیص ارز مبادله ای برای واردات تلفن همراه را مورد تاکید قرار داد.
 
پیامکی برای گوشی های فعال ارسال نمی شود
در حالی که پیشنهاد شده بود در روز اول رجیستری برای تمامی گوشی های فعال پیامکی مبنی بر قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی ارسال شود، در تازه ترین تصمیم گیری ارسال پیامک کلی منتفی شده و پیامک صرفاً در پاسخ به استعلام گوشی های جدید خریداری شده ارسال می شود.
 
پیش از این پیشنهاد داده بود که در روز نخست اجرای رجیستری برای تمامی گوشی های فعال در کشور پیامکی مبنی بر قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی مورداستفاده ارسال شود. پس از این پیشنهاد، پیشنهاد دیگری مبنی بر ارسال پیامک حتی برای گوشی های قاچاق به دلیل جلوگیری از ایجاد بار ترافیکی شبکه موبایل نیز مطرح شد.
 
اما تازه ترین تصمیم درباره چگونگی ارسال پیامک برای اطلاع مشترکان از قانونی بودن یا نبودن تجهیز حاکی از این است که در این فاز پیامک صوتی به تمام مشترکان ارسال نخواهد شد و صرفاً برای گوشی های جدیدی که خریداری می شوند استعلام انجام شده و پاسخ پیامکی ارسال می شود. لذا این احتمال وجود دارد که ارسال پیامک کلی برای تمام مشترکان در فازهای بعدی از اجرای رجیستری دیده شود.
 
مدیرکل دفتر بسترسازی تسهیل تجاری وزارت صنعت درباره کمیته تنظیم بازار موبایل گفت: این کمیته تضمین کرده که در صورت بروز بحران احتمالی برای کنترل بازار موبایل استراتژی پاسخگویی سریع را بعد از اجرای طرح رجیستری موبایل داشته باشد.
 
 کمیته تنظیم بازار تشکیل می شود
از سوی دیگر بهنام امیری، مدیرکل دفتر بسترسازی تسهیل تجاری وزارت صنعت نیز درباره تمهیدات اندیشیده شده برای تامین نیاز بازار بعد از اجرای طرح رجیستری گفت: نگرانی صنف فروشندگان گوشی تلفن همراه برای تامین بازار پس از اجرای این طرح به موقع به ما منتقل شد؛ بنابراین اقداماتی برای جلوگیری از کمبود این کالا بعد از اجرای طرح رجیستری انجام شده است.
 
وی همچنین درباره تمهیدات لازم برای ترخیص سریع گوشی های تلفن همراه وارداتی از گمرک گفت: قرار است با عضویت وزارت صنعت، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات کمیته ای به ریاست وزارت ارتباطات، واحد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشکیل شود که در این کمیته بعد از اجرای طرح رجیستری موبایل اگر مشکلی در زمینه واردات گوشی تلفن همراه وجود داشته باشد، به سرعت حل و فصل کنند.
 
به گفته وی، اگر در حوزه ترخیص گوشی از گمرک بعد از اجرای طرح رجیستری مشکل جدی وجود داشته باشد، به صورت ویژه این قضایا حل و فصل می شود و به عبارتی این کارگروه تضمین کرده که استراتژی پاسخگویی سریع داشته باشد و در صورت بروز بحران احتمالی بلافاصله واکنش سریع داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.