تلفن همراه

رگولاتوری

گوشی

October 30, 2017
8:44 دوشنبه، 8ام آبانماه 1396
کد خبر: 85428

خبری از برندهای مشمول طرح رجیستری نیست

ساحره چمنی
 
فناوران- در حالی که قرار بود روز دوم آبان ماه برندهای اولیه مشمول اجرای طرح رجیستری موبایل اعلام شود، اما تاکنون این اسامی اعلام نشده است.
طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه وارد فاز اجرایی شده است و بر اساس آن، پایش و مانیتورینگ وضعیت شبکه اپراتورهای موبایل با هدف ثبت و شناسایی آخرین شناسه های ترکیبی گوشی و سیم کارت که در شبکه مخابراتی کشور وارد شده است، در دستور کار قرار گرفت.
حمیدرضا دهقانی نیا، مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه همچنان در حال پایش شبکه و شناسایی گوشی های فعال در شبکه هستیم، خاطرنشان کرد: پایش و مانیتورینگ شبکه برای تمام گوشی های فعال در شبکه که در حال سرویس دهی هستند، صورت می گیرد.
وی ادامه داد: هماهنگی های لازم برای تعیین اولین برندهای مشمول اجرای طرح رجیستری صورت گرفته و اواسط هفته جاری قرار است در یک نشست خبری، این اسامی اعلام عمومی شود.
دهقانی نیا درباره برخی اخبار مبنی بر خارج شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت از ستاد هماهنگی طرح رجیستری موبایل نیز گفت: این اخبار صحت ندارد و همچنان ستاد هماهنگی طرح رجیستری با حضور وزارت صنعت، گمرک، وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا فعال و مشغول به کار است.
پیش از این اخباری مبنی بر خارج شدن وزارت صنعت از ستاد هماهنگی و اجرای طرح رجیستری موبایل مطابق با گفته رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت منتشر شده بود.
 بازار همچنان کساد
در حالی که بیشتر از یک هفته از اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل در کشور می گذرد، بازار موبایل همچنان در کسادی به سر می برد و علاوه بر تابلوی قیمت فروشگاه ها که همانند بازار بورس مدام در حال تغییر است، خریداران هم در سردرگمی به سر می برند؛ چرا که قیمت گوشی در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.
اگرچه مسوولان ذیربط این افزایش قیمت را بی ربط به اجرای طرح رجیستری می دانند، اما فروشندگان معتقدند که موضوع اجرایی شدن طرح رجیستری باعث شده که بازار خالی از جنس شود و از آنجا که برنامه ای برای تامین نیاز بازار در نظر گرفته نشده، نایاب و کمیاب شدن برخی از مدل ها باعث شد قیمت ها به شکل نجومی افزایش پیدا کند.
بر اساس گزارش بازاریان این افزایش قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت و پس از اجرای کامل طرح رجسیتری گوشی های موبایل ممکن است چند درصد کاهش یابد، اما این کاهش قیمت محسوس نخواهد بود و تجربه ۱۰ سال پیش که تعرفه واردات بالا رفت و قیمت ها هرگز کاهش نیافت، دوباره این موضوع تکرار می شود. بنابراین مشتریان منتظر کاهش قیمت ها نباشند؛ چراکه گوشی ارزان نمی شود.
 ادامه کلاهبرداری در بازار 
اگرچه انتظار می رفت با اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل، تیم نظارتی در بازار مستقر شده و از اتفاقات احتمالی در پی جلوگیری از واردات قاچاق جلوگیری کنند، اما بررسی ها نشان می دهد این موضوع هم عملی نشده است. 
در حال حاضر کم نیستند فروشندگانی که از ناآگاهی کاربران سوءاستفاده کرده و در ازای فروش گوشی با امکان ثبت در شبکه اپراتوری کشور، مبلغی را از خریداران مطالبه می کنند. البته در این باره فقط فروشندگان مقصر نیستند، بلکه خریداران بدون تحقیق و توجه به اطلاع رسانی هایی که در این زمینه می شود، به بازار مراجعه کرده واقدام به خرید می کنند.
با این حال احتمالا نمی توان انتظار داشت که به زودی و در آینده نزدیک بازار به آرامش بازگردد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.