تلفن همراه

گوشی

November 5, 2017
16:22 یکشنبه، 14ام آبانماه 1396
کد خبر: 85530

قیمت موبایل‌ها نماد نوآوری و ارزش افزوده آنهاست/ هوشمندهای پیشرفته در جیب ما

موبایل‌های هوشمند معمولا در کنار داستان‌هایی درباره رشد قیمت‌شان، در تیتر اخبار قرار دارند.
هوشمندهای پیشرفته در جیب ما
بعضی از موبایل‌های هوشمند رده بالا با قیمتی از هزار تا هزار و پانصد دلار در میان اعتراضات کاربران عرضه می‌شوند. با این حال اما مانند اغلب تکنولوژی‌های دیگر، موبایل‌های هوشمند هم واقعا در طول زمان ارزش مالی خود را از دست می‌دهند. در سال ۱۹۹۸ یک گوشی نوکیای ساده مدل ۶۱۶۰ چیزی در حدود ۹۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شد. این در حالی است که گوشی مدل Mate ۱۰ از هواوی در حال حاضر با قیمت ۸۱۳ دلار در بازار به فروش می‌رسد و قیمت جدیدترین گوشی آی‌فون اپل یعنی آی‌فون ایکس با حدود هزار دلار روانه بازار می‌شود.
 
گوشی ساده مدل سال ۱۹۹۸ دقیقا دو قابلیت داشت؛ برقراری تماس و ارسال پیام متنی. این روزها می‌توانیم چنین گوشی را با قیمتی کمتر از ۷۰ دلار بخریم. موبایل‌های هوشمند مدرن و پیشرفته امروزی اما پدیده دیگری هستند؛ تراشه‌های پیچیده، هوش مصنوعی و تکنولوژی ساخت پیشرفته به‌کار رفته در آنها به معنای آن است که مصرف‌کنندگان می‌توانند موبایل‌های بسیار بهتری با ویژگی‌های نوآورانه بیشتری در اختیار داشته باشند.
 
برای مثال، گوشی موبایلی که سال گذشته میلادی به بازار عرضه شده، برای حل مشکل فرسودگی سریع دستگاه طراحی شده است؛ مشکلی رایج که باعث می‌شود موبایل‌های اندرویدی در طول زمان کند شوند. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی می‌توانست عادت‌های کاربرانش را یاد بگیرد. به این ترتیب این دستگاه می‌توانست اپلیکیشن‌های درخواستی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند را به خاطر سپارد و با متمرکز کردن سیستم اندروید روی آنها، سرعت عملکرد گوشی را بالاتر ببرد.
 
مدل بعدی این دستگاه اولین موبایل هوشمندی است که از تراشه هوش مصنوعی بهره می‌برد. این گوشی که در ماه اکتبر به بازار عرضه شد، از چیزی به نام پردازش عصبی استفاده می‌کند تا عملکردهای پیشرفته‌ای مانند تشخیص صورت و صدا را سرعت ببخشد. این گوشی با تجمیع ۵/ ۵ میلیارد ترانزیستور پردازشی در مساحتی به اندازه یک سانتی‌متر مربع ساخته شده است.
 
نوآوری در طراحی
موبایل‌های امروزی همچنین از مدل‌های قبلی خود در چیزی جلو هستند که شاید نوآوری در طراحی نامیده شود. برخلاق چیپ‌ست داخل گوشی، این طراحی به معنای هر چیزی است که کاربر می‌بیند یا لمس می‌کند.
 
نوآوری در طراحی با تکنیک‌هایی از قبیل انعطاف‌پذیری که شیشه را ذوب و شکل می‌دهند تا در بدنه گوشی‌های مختلف به‌کار برده شود، امکان‌پذیر می‌شود. شیشه با دمایی تا ۷۰۰ درجه سلسیوس یعنی نزدیک به ۳۰۰ درجه سلسیوس داغ‌تر از دمای روزانه سیاره مریخ، حرارت می‌بیند. در نتیجه یک شیشه باریک اما قوی و مستحکم، منحنی و راحت در کاربری به‌دست می‌آید. این تکنولوژی که در حال حاضر در موبایل‌های هوشمند پیشرفته و رده بالا به‌کار برده می‌شود، به‌زودی در داشبورد خودروها، لوازم خانگی مورد استفاده در آشپرخانه‌ها و مبلمان اداری و… به‌کار برده می‌شود تا یک فضای نمایشگری و لمسی را ایجاد کند که به افراد امکان تعامل با اشیای هوشمند را می‌دهد.
 
مد روز
از آنجایی که گوشی‌های موبایل یک وسیله طبق مد روز هستند، رنگ یک ویژگی رقابتی و تعیین‌کننده می‌تواند باشد. گوشی‌هایی با بدنه طلایی، نقره‌ای یا فلزی براق با تکنیک‌هایی خاص مانند فلزسازی در خلأ نارسانا ساخته می‌شوند؛ جایی که یک پوشش فلزی رنگی روی بدنه گوشی قرار می‌گیرد به شکلی که جلوی ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی گرفته نشود. بعضی از موبایل‌های هوشمند رده بالا با امکانات پیشرفته‌ای مانند ترجمه زبان سریع و سیستم‌های هوشمند مدیریت دوام باتری ساخته می‌شوند که امکان استفاده از گوشی را در تمام روز آن هم با تنها ۲۰ دقیقه شارژ برای کاربران فراهم می‌آورد. 
 
درحالی‌که موبایل‌های هوشمند امروزی پیشرفته به نظر می‌رسند، باید منتظر موبایل‌های بسیار بهتری در آینده نه‌چندان دور باشیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع تکنولوژی نسل پنجم موبایل یا ۵G است که قرار است در سال ۲۰۲۰ به صورت تجاری و رسمی مورد استفاده قرار بگیرد. تکنولوژی ۵G تا صد بار سریع‌تر از شبکه‌های موبایلی ۴G امروزی است و حجم ارتباطی تا ده برابر حجم شبکه‌های فعلی را پشتیبانی می‌کند.  بررسی ظهور این تکنولوژی‌های جدید می‌تواند توجیه قابل قبولی برای قیمت عرضه موبایل‌های هوشمند باشد و دیدگاه بهتری به روند طراحی و تولید آنها و همچنین در نهایت قیمت‌گذاری آنها برای ما ایجاد کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.