تلفن همراه

گوشی

November 6, 2017
21:10 دوشنبه، 15ام آبانماه 1396
کد خبر: 85553

واردکنندگان گوشی شناسه کالا بگیرند

 
واردکنندگان گروه‌های کالایی براساس مصوبه وزارت صنعت ملزم به أخذ و نصب شناسه کالا هستند و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با این شناسه انجام می‌شود.
 
افزایش میزان تعرفه واردات تلفن همراه از چهار به 60 درصد در سال 85 موجب وارد شدن شوک به بازار و ایجاد تمایل شدید به قاچاق گوشی تلفن همراه شد.
 
پس از آن میزان تعرفه در سال 87 به میزان 25 درصد و در سال 94 به میزان شش درصد تغییر کرد اما هیچکدام از این ارقام تغییری در روند قاچاق گوشی همراه ایجاد نکرد.
 
علی‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه تجارت، واردکنندگان رسمی و حتی رؤسای اتحادیه‌های مرتبط، بارها تأکید کردند در صورتیکه تعرفه واردات این بخش کاهش پیدا نکند، قاچاق همچنان پابرجا خواهد بود اما دولت و حاکمیت تصمیم گرفت تا به جای کاهش تعرفه واردات، به سمت اجرای طرح شکست خورده رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در گذشته برود.
 
مسئولان اجرایی با تدارک پروسه‌ای پیچیده‌تر برای ارائه شماره شناسه به گوشی‌های وارداتی قانونی، سعی بر این کردند تا مانع از دور زدن اجرای این طرح شوند اما با توجه به اینکه همچنان در مرحله نظارت و پایش است و به سمت برخورد با برندهای قاچاق در بازار نرفته است، نمی‌توان گفت که چه میزان این سامانه تدارک دیده شده دقیق عمل می‌کند و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.
 
طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق در مرحله اجرا قرار گرفته و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان بالاترین نهاد متولی مبارزه با قاچاق تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و صنعت به دنبال استقرار سامانه جامع ثبت، ردیابی و تأیید اصالت تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت است.
 
مبنای این طرح مبارزه با قاچاق گوشی همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت، ثبت و رهگیری کالای مجاز با استفاده از شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمت به تجهیزات غیرمجاز است.
 
در راستای اجرای این طرح و براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و به استناد آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اغلب واردکنندگان گروه‌های کالایی از ابتدای تیر ماه سال جاری ملزم به أخذ و نصب شناسه کالا شدند و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با این امکانپذیر شد.
 
اما شناسه کالا چیست؟
 
شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات کالا شامل فیلدهای توصیفی نظیر نوع، جنس، مدل، نام تجاری و نوع کاربری که در شرح تجاری کالا مؤثر است، نسبت داده شده و با ثبت فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، به عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته می‌شود.
 
 
شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به کاربر داده می‌شود یا اینکه کد معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد.
 
در هر صورت کاربرد این کد به عنوان کلیدکد شناسنامه کالاست و با فراخوانی آن، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار فرد استعلام کننده قرار داده می‌شود.
 
به گزارش تسنیم، شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) یک شناسه بین‌المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از 110 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
این شناسه معمولا توسط تولیدکننده از سازمان مورد نظر خریداری شده و سالانه باید مجددا شارژ شود؛ تعداد ارقام این شناسه به طور معمول 8، 12، 13 یا 14 رقم است.
 
در ایران معمولا کد 13 رقمی رایج است که با پیش شماره 626 شروع می‌شود؛ تولیدکنندگان ایرانی برای دریافت این کد بایستی به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.