اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 10, 2017
11:27 جمعه، 19ام آبانماه 1396
کد خبر: 85594

گزارش سازمان فناوری ‌اطلاعات از دلایل استقبال نکردن از میزبان‌های کشور

Google-Data-Center-IDC.jpg

سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارش وضعیت کیفیت و هزینه ارایه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس دهنده های سایر کشورها را منتشر کرد.
 
این گزارش به بررسی وضعیت مراکز داده داخلی و مقایسه تطبیقی با ارایه دهندگان خدمات در خارج از کشور پرداخته است و سعی شده تا در خلاصه ترین شکل ممکن و با ارزیابی سریع از چند شرکت نرم افزاری و ارایه دهنده خدمات، مراکز داده و سرمایه گذاران برای بررسی سایر علاقه مندان به موضوع و انجام تحقیقات دقیق تر نتیجه اولیه ای ارایه دهد.
 
مقایسه خدمات و هزینه خدمات در داخل و خارج از کشور، نگاهی به مشکلات شرکت های نرم افزاری و استفاده کنندگان مستقیم خدمات مراکز داده، مشکلات مراکز داده، نگرانی های سرمایه گذاران، وضعیت ارتباط مراکز داده با خارج از کشور و مشکلات ناشی از نبود دانش فنی مدیریت انواع خدمات مورد استفاده در مراکز داده، بخش های این گزارش را تشکیل می دهد.
 
 چرا از مراکز داده استقبال نمی شود؟
در این گزارش پس از جمع آوری نظرات سرمایه گذاران و ارایه دهندگان خدمات تولید محتوا و در نهایت مقایسه با سرویس های خارجی، 16 عامل درباره دلایل استقبال نشدن از مراکز داده ذکر شده است:
1. صرفه به مقیاس نبودن مراکز داده داخلی به دلیل کوچکی و افزایش هزینه سربار.
2. هزینه بالای ترانزیت داده با توجه به مدل منسوخ ارتباط حجمی.
3. ضعف زیرساخت حقوقی حمایت از پایگاه های داده و حریم خصوصی.
4. ضعف در نظام پالایش به واسطه عدم تفکیک مسوولیت پلات فرم در مقابل مسوولیت کاربر.
5. کیفیت پایین خدمات داخل کشور.
6. زمان تاخیر و قطعی های مکرر ارتباطات خارج از کشور.
7. عدم ارایه SLA قابل قبول در سطح رقبای خارجی.
8. عدم دانش فنی کافی در بخش سرویس دهنده در لایه های IaaS و SaaS.
9. ضعف در نیروی انسانی ماهر و هزینه های بالای اخذ مشاور برای مراکز داده کوچک.
10. نبود خدمات در لایه PaaS.
11. عدم امکان استفاده از خدمات DaaS یا Desktop as a Service به دلیل هزینه بسیار بالا.
12. نبود لینک ارتباطی خوب و مدیریت شده بین سرویس دهندگان ارتباط.
13. نبود CDN های ملی برای ارایه خدمات باکیفیت.
14. اشکالات عدیده در بخش بهینه سازی موتورهای جست وجو.
15. خدمات بی کیفیت تر در پاسخگویی به مشتری به نسبت بزرگ تر شدن سرویس دهنده به دلیل نبود فضای رقابتی.
16. عدم دسترسی به سخت افزارهای روز با قیمت رقابتی اقتصادی به دلیل تحریم ها.
 
 نمونه عملیاتی
در این گزارش سایت صرافی المپیک به عنوان یکی از 300 سایت پربازدید ایرانی و بورس کالای ایران به عنوان بخشی فعال در بازار سرمایه به عنوان نمونه عملیاتی مقایسه و بررسی شده است.
براساس این گزارش زمان دسترسی گوگل به سایت میزبانی شده در سرور خارجی 116 میلی ثانیه و زمان دسترسی به همان سایت میزبانی شده در سرور داخل کشور، در حالی که سرور سخت افزارهای قوی تری نیز در اختیار داشته است، 431 میلی ثانیه بوده است.
همین فاصله حدود 300 میلی ثانیه می تواند با توجه به پیش نیازهای موتور جست وجوی گوگل، سبب از بین رفتن ترافیک ورودی از موتورهای جست وجو و در نتیجه شکست کسب و کار یا تحمیل هزینه های زیاد تبلیغات شود. به عنوان مثال اگر موتور جست وجوی گوگل برای دسترسی به محتوا چه فرایند تولید صفحه و انتقال آن به بیش از 200 میلی ثانیه زمان داشته باشد، آن سایت را در رتبه های اول قرار نخواهد 
داد.
 
 پیشنهادات برای حل مشکلات مراکز داده
گزارش در پایان 9 پیشنهاد عملیاتی برای حل مشکلات مراکز داده منتشر کرده است:
1- کاهش هزینه احداث از طریق تخصیص فضاهای بدون استفاده یا قابل استفاده اشتراکی دولت.
2- تدوین برنامه حمایتی از ایجاد مراکز داده با اندازه متوسط و بزرگ (حداقل 500 رک).
3- تسهیل در ایجاد ارتباطات لازم با مراکز IXP و الزام به خرید خدمات ازسوی بخش خصوصی.
4- دانش بنیان محسوب شدن صنعت مرکز داده (به ویژه مواردی که جزیی از صنف خدمات دسترسی نباشند).
5- تغییر موازنه گذاری در خدمات داده، محتوا و تجمیع کنندگان به نفع ارایه دهندگان خدمات داده ای.
6- اجرای الزامات قانونی نظیر ماده 81 قانون تجارت الکترونیکی که ایجاد و نگهداری مرکز پشتیبان از داده پیام را برای همه ارایه دهندگان خدمات الکترونیکی الزامی دانسته است.
7- حمایت از کسب و کارهایی که در مرکز داده داخلی، داده خود را میزبانی می کنند و در مقابل، حمایت نکردن از خدمت گیرندگان مراکز داده خارجی.
8- بهره گیری از زیرساخت های موجود در کشور برای کاهش هزینه های ساخت مراکز داده.
9- ایجاد مرکز مشاوره فنی در احداث، مدیریت و نگهداری از مراکز داده ازسوی دولت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.