رسانه‌های اجتماعی

November 13, 2017
20:32 دوشنبه، 22ام آبانماه 1396
کد خبر: 85723

باید از بی‌احساس‌شدن ارتباطات نگران باشیم؟

جواد افتاده – همشهری : بسیاری از ما امروزه برای بیان احساسمان در زیست اپلیکیشن‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی آنلاین از شکلک‌ها یا همان Emoji‌ها استفاده می‌کنیم؛ موضوعی که گاهی در جامعه سنتی ما نیز به‌شدت مورد استفاده قرارمی‌گیرد زیرا هنوز تعارف‌ها، چهارچوب‌‌ها و فرهنگ کلی ما برای بیان احساس در قالب کلمات متنی یا صوتی وجود ندارد.
 به‌عبارتی، شکلک‌هایی که در قالب تلگرام، پیامک و دیگر انواع چت‌ها به یکدیگر ارسال می‌کنیم شاید نشان‌دهنده ضعف ما در بیان احساسمان است. البته نباید فراموش کنیم که پلتفرم‌های جدید نیز ساختار راحت و جدیدتری برای بیان احساسمان دارند اما نکته این است که اگر ما در بیان احساس ضعف نداشته باشیم و به راحتی آن را منتقل کنیم هیچ اشکالی ندارد که شکل جدیدی از آن در قالب شکلک‌ها یا گیف‌های تلگرامی ارائه کنیم.
 
این موضوع می‌تواند هم فرصت تلقی شود و هم تهدید! فرصت زمانی است که گاهی افراد به هیچ عنوان (به هر دلیلی) با یکدیگر مکالمه احساسی ندارند و دیده شده است که از طریق همین اپلیکیشن‌ها بسیار با یکدیگر مهربان هستند و احساس واقعی خود را منتقل می‌کنند. اما زمانی تهدید تلقی می‌شوند که احساس غیرواقعی از طریق این شکلک‌ها ارائه و باور شود! به‌عبارتی، در طراحی شکلک‌ها سعی شده است که همه نوع حالات احساسی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند آن را به یکدیگر منتقل کنند. البته این موضوع می‌تواند برای افراد با ویژگی‌‌های اخلاقی گوناگون مناسب باشد؛ مثلا اگر من از کسی به هر دلیلی ناراحت شوم در کلام هیچ‌وقت به او ناراحتی‌ام را اعلام نمی‌کنم اما در تلگرام، ناراحتی یا تعجبم را از حرف یا رفتار او از طریق این شکلک‌ها ابراز می‌کنم.
 
به بیان ساده، اگر شکلک‌های تلگرامی در ادامه یا کامل‌کننده بیان یا ابراز احساسمان باشد بسیار ابزار مناسبی است تا ما فردی متعادل و دارای رفتاری حرفه‌ای باشیم اما اگر ابزاری برای ساخت غیرواقعی از خود است در بلندمدت می‌تواند در روابط اجتماعی ما مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند. هیچ‌وقت هم فراموش نکنیم که تمام این رسانه‌های جدید ابزار هستند و قرار نیست و نمی‌توانند جایگزین ارتباطات چهره به چهره شوند زیرا هنوز هم مؤثرترین نوع ارتباطات، ارتباطات چهره به چهره است.
 
اما به هرحال دنیای این شکلک‌های محبوب، دنیای بزرگ و پیچیده‌ای شده است و هنوز ما تنها بخش کوچکی از کاربردها و تأثیرات این نمادها را در زندگی ارتباطی خود دیده‌ایم. از این‌رو هم بسیاری از پژوهشگران حوزه روانشناسی، ارتباطات و زبان‌شناسی هم و غم خود را برای شناخت این دنیای رمز آلود گذاشته‌اند. حتی پای این ایموجی‌ها به دنیای سینما هم کشیده شده و به‌تازگی انیمیشنی با عنوان The Emoji Movie(به کارگردانی آنتونی لئوندیس) ساخته شده تا دنیا را از دریچه این شکلک‌ها بنگرد و تلنگری برای استفاده مکرر و غیرواقعی آنها باشد.زیرا امروز هالیوود و صنعت سینما نقش جدی در شکل دادن فرهنگ و هویت ذهنی افراد دارند تا بتوانند آن را هدایت کنند یا تغییر دهند و جالب است که تم اصلی این انیمیشن که هنوز در بسیاری از کشورهای جهان روی پرده سینماست، نگرانی از بی‌احساس‌شدن ارتباطات با استفاده از ایموجی‌های تک‌بعدی و عاری از احساس است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.