اینترنت و شبکه

November 13, 2017
20:33 دوشنبه، 22ام آبانماه 1396
کد خبر: 85724

وب فارسی هنوز جای رشد زیادی دارد

پوریا آسترکی – همشهری : رشد زبان فارسی در وب شاخصی از رشد کل اکوسیستم وب‌فارسی است. 
گستره این اکوسیستم آنچنان وسیع است که نمی‌توان یک اقدام خاص را به‌عنوان عاملی واقعا تأثیرگذار برشمرد. درواقع این رشد حاصل عوامل مختلفی است که در کنار هم ارزش‌های گوناگون فرهنگی و اقتصادی ایجاد می‌کنند؛ از مهم‌ترین عوامل، افزایش دسترسی مردم به اینترنت است.
 
افزایش سرعت اینترنت، سیاستگذاری دولت برای تقویت خدمات و تجارت الکترونیک، افزایش آموزش و تسری یافتن آزادی بیان همه ازجمله عوامل مؤثر در بهبود شرایط زبان فارسی است. اما 2موضوع همواره به زیان اکوسیستم وب‌فارسی بوده است و نیاز به توجه ویژه دارد؛ نکته اول فیلترینگ است. فیلترینگ سرویس‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی بدون شک به گسترش فارسی لطمه می‌زند. وبلاگ به‌عنوان ابزاری راحت و مردمی برای تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان محل تأثیرگذاری و تعامل با محتوای تولید شده نقش زیادی در تقویت اکوسیستم وب‌فارسی دارند؛ از این‌رو رفع ‌فیلتر شبکه‌هایی چون توییتر و فیس‌بوک می‌تواند به تقویت موقعیت سایت‌های فارسی کمک شایانی کند.
 
نکته بازدارنده دوم فناتحریم یا تحریم‌های فناوری است. فناتحریم تولید نرم‌افزار و استفاده از امکانات نوین وب را تا حد زیادی دشوار کرده است. مقابله با فیلترینگ و فناتحریم به‌طور قطع نقش سازنده‌ای در تقویت وب‌فارسی خواهد داشت اما آیا موفقیت و جهش زبان فارسی تنها برای ایران است؟
 
باید توجه داشت چیزی حدود ۱۱۰ میلیون نفر فارسی صحبت می‌کنند که می‌شود حدود پانزده‌صدم درصد از جمعیت جهان و تنها نیم‌درصد از کاربران اینترنت در دنیا. این تعداد کم فارسی‌زبان توانسته‌اند ۱.۷ درصد از محتوای وب را به‌دست بیاورند که دستاورد قابل توجهی است. این رشد تنها متعلق به ایران نیست. بعضی از سایت‌های پربیننده فارسی ایرانی نیستند اما توجه کنیم که در افغانستان حدود ۶۲ درصد از مردم بیسواد هستند که در عمل نقشی در تولید یا مصرف محتوای وب ندارند و تاجیکستان نیز با وجود تکلم به زبان فارسی هنوز از خط فارسی استفاده نمی‌کند. سوال مهم این است که آیا می‌توان این موفقیت را ادامه داد؟
 
 
دلایل زیادی وجود دارد که امیدوار باشیم در کمتر از 3سال، فارسی یکی از 10زبان برتر شود. فعلا نزدیک‌ترین رقیب ما لهستان است که در رتبه 10قرار دارد. سبقت گرفتن از لهستان کار سختی نیست. لهستان سریع‌تر از ایران به توسعه اینترنت دست زد و درنتیجه سریع‌تر به اوج رسید اما بعید است بتواند از این بیشتر رشد کند؛ درحالی‌که اینترنت در ایران هنوز جای رشد فراوانی دارد و با برنامه‌های دولت و انرژی فراوان در بخش خصوصی می‌توان امید زیادی به بهتر شدن موقعیت زبان فارسی داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.