اپراتورها

November 14, 2017
21:52 سه شنبه، 23ام آبانماه 1396
کد خبر: 85764

فاوای کشور بسیج شد

زلزله دلخراش غرب کشور، آبان 1396 را به ماهی اندوهناک برای مردم ایران بدل کرده است. با این حال همه ایرانی ها بسیج شده اند تا به هر شکل ممکن، کمی از بار سنگین مصیبت بخشی از هم وطنان را سبک کنند.
 
بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور هم به سهم خود می کوشد امکان ارتباط زلزله زدگان و عزیزان شان را به بهترین شکل ممکن برقرار نگه دارد و در این راه ضمن تلاش برای پایداری زیرساخت ها، اپراتورهای ارتباطی امکان برقراری تماس رایگان را نیز فراهم کرده اند که گزارش آن را می خوانید.
 
 مهر تایید وزارت فاوا بر پایداری ارتباطات
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه روز گذشته اعلام کرد که شبکه در مناطق اصلی زلزله زده در استان کرمانشاه وضعیت پایداری دارد.
شهریار بهنیا با بیان اینکه در لحظات ابتدایی وقوع زلزله حجم ترافیک بالایی در شبکه های ارتباطی وجود داشت، گفت: درحال حاضر در شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، اسلام آباد و دالاهو، شبکه های ارتباطی هیچ مشکلی ندارد و ارتباطات به صورت عادی برقرار می شود.
وی با بیان قطعی برق در برخی مناطق اطراف سرپل ذهاب افزود: تعدادی از سایت های تلفن همراه در این مناطق به دلیل قطعی برق از مدار خارج است که به محض رفع مشکل قطعی برق وارد مدار می شود.
بهنیا گفت: برق رسانی موقت به این سایت ها از طریق ژنراتورهای پرتابل و دستی در حال انجام است. وی افزود: در حوزه ارتباطات ثابت دو مسیر دچار مشکلاتی بودند که با انجام کابل برگردان، مشکل این مسیرها نیز حل شده است.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان هماهنگی با شرکت های ارتباطات زیرساخت، مخابرات، همراه اول و ایرانسل در مناطق زلزله زده گفت: با هماهنگی انجام شده، تیم های پشتیبانی این شرکت ها برای رسیدگی به مشکلات احتمالی در منطقه حضور دارند.
وی گفت: اپراتورهای همراه اول و ایرانسل با ارسال پیامک هایی برای مشترکان خود در این زمینه اطلاع رسانی  کردند.
بهنیا آخرین وضعیت شبکه ارتباطی در حوزه تلفن همراه، ثابت و اینترنت را در مناطق اصلی زلزله زده استان کرمانشاه پایدار اعلام کرد.
 
 اعزام تجهیزات پرتابل اربعین به مناطق زلزله زده
رییس کارگروه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: امکانات و تجهیزات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات ارتباطی مناطق زلزله زده بسیج شده است.
محمد صادق بیک پور، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کارگروه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور با بیان تکلیف قانونی این کارگروه برای مواقع بحرانی گفت:  بر همین اساس و با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از دقایق ابتدایی وقوع زلزله اقدامات اولیه انجام شد و تیم های پشتیبانی و فنی به منطقه اعزام شدند.
وی به برگزاری جلسه ستاد بحران و پشتیبانی زلزله غرب کشور در وزارت ارتباطات پرداخت و افزود: در این جلسه نمایندگان اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به همراه نمایندگان شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت حضور داشتند که وضعیت استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان در این جلسه بررسی شد.
بیک پور با بیان اینکه وضعیت ارتباطی استان های ایلام و کردستان طبق گزارشات دریافتی مناسب بود، گفت: با توجه به نزدیکی استان کرمانشاه به کانون زلزله بیشتر مشکلات مربوط به این استان بود که با حضور اپراتورها وضعیت ارتباطی شهرهای این استان بررسی شد.
وی با بیان اینکه اولویت ایجاد ارتباطات پایدار در این مناطق است، گفت: ابنیه و سایت های مربوط به شبکه های ارتباطی آسیبی ندیده است و هم اکنون نیز از لحاظ ساختار شبکه ما هیچ مشکلی در مناطق زلزله زده نداریم.
رییس کارگروه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه قطعی برق و حجم بالای ترافیک دو مشکل اصلی در ساعات اولیه زلزله بود، گفت: حجم بالای ترافیک مکالمات در ساعت های اولیه وقوع زلزله باعث ایجاد اختلال هایی در شبکه شده بود که صبح امروز این مشکل نیز مرتفع شده است.
وی ادامه داد: مشکل قطعی برق نیز با ارسال ژنراتورهایی از استان های همجوار و تهران تا حدود بسیاری مرتفع شده و تعدادی از سایت ها با اتصال موقت برق وارد مدار شدند و با رفع مشکل قطعی برق، سایت های شبکه تلفن همراه مناطق زلزله زده نیز وارد مدار می شود. البته آمارهای ارسالی، بهبود وضعیت را درسایت ها نشان می دهد.
بیک پور افزود: تمام تجهیزات پرتابلی که برای ایام اربعین در منطقه ایلام مستقر بود، با توجه به اتمام سفر زوار اربعین، از امروز به مناطق زلزله زده اعزام شده است تا پشتیبانی کاملی از شبکه ارتباطی در منطقه انجام شود و تیم های فنی به همراه تجهیزات در استان های کردستان و ایلام به عنوان استان معین استان کرمانشاه، در حال پشتیبانی هستند.
وی گفت: برای ایجاد ارتباط پایدار در منطقه بالنی که در مرز مهران برای ارایه سرویس های ارتباطی مستقر شده بود، به منطقه اعزام شده است و به زودی به وسیله این بالن یک ارتباط پایدار برای مدیریت بحران در منطقه ایجاد می شود.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از وقوع این زلزله تمام امکانات و تجهیزات خود را برای رفع مشکلات احتمالی بسیج کرده و اقدامات خود را از همان دقایق ابتدایی این بحران آغاز کرده است.
 
 افزایش پهنای باند و ترافیک مخابرات
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز روز گذشته با بیان اینکه وضعیت ارتباطات در حوزه اینترنت و تلفن ثابت در هر دو استان ایلام و کرمانشاه مشکل خاصی ندارد، گفت: تیم های معین را به استان ها اعزام کردیم تا اگر ظرفیت مکالمات از حدی بیشتر شد، افزایش پهنای باند و افزایش ترافیک را پیش بینی کنیم.
داوود زارعیان در گفت وگو با ایسنا با بیان وضعیت ارتباطات در استان های زلزله شده گفت: وضعیت ارتباطات ما در حوزه اینترنت و تلفن ثابت در هر دو استان ایلام و کرمانشاه نرمال است و مشکل خاصی وجود ندارد. در استان ایلام که اصلا اتفاق خاصی در حوزه های شبکه مخابراتی نیفتاده است. در استان کرمانشاه نیز با وجود اینکه در دو شهری که مرکز زلزله بوده و خصوصا سرپل ذهاب، ساختمان آسیب های جزئی دیده است، اما شبکه تلفن ثابت و اینترنت مشکلی ندارد.
وی درباره وضعیت تلفن های همراه نیز گفت: در بخش تلفن همراه مخابرات مشکل خاصی ندارد اما در برخی از مناطق برق قطع است و از آنجایی که آنتن ها به کمک باتری روشن بوده، اگر برق وصل نشود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. به همین دلیل از استان های مختلف و در حال حاضر استان های معین هم جوار در حال انتقال تجهیزات ژنراتوری به استان هستند که بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم.
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه حجم مکالمات در حال حاضر نرمال است، افزود: در ابتدای شروع زلزله به علت حجم بالای مکالمات، اختلالاتی در حدود یک ساعت وجود داشت. صبح امروز هم در حدود یک ساعت ترافیک مکالمات بالا بود اما اکنون ارتباطات نرمال است به نحوی که با اولین تماس می توان با استان ارتباط برقرار کرد.
 
  همراه اول: مکالمه رایگان درون شبکه
همراه اول جهت تسهیل ارتباط در مناطق زلزله زده، مکالمه رایگان درون شبکه به شهرهای زلزله زده استان های کرمانشاه و ایلام اختصاص داد.
دقایقی پس از وقوع زلزله، تیم های فنی همراه اول در این مناطق حاضر شده و با توجه به قطعی برق در برخی مناطق در ساعات اولیه، با تجهیز سایت ها به برق اضطراری، سرویس دهی به مناطق زلزله زده را میسر کردند.  انتقال سایت های BTS اضطراری به مناطق زلزله زده، افزایش ظرفیت سایت های موجود و بازدید از کلیه سایت های منطقه و  حصول اطمینان از عملکرد مناسب آنها، از دیگر اقدامات اپراتور اول در مناطق زلزله زده بوده است.
همراه اول جهت تسهیل ارتباط در شهرهای زلزله زده اسلام آباد غرب، پاوه، تازه آباد، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، قصر شیرین، کرند، گهواره، گیلان غرب، چوار، زرنه، ایوان و سرابله، مکالمه رایگان درون شبکه (به مقصد همراه اول و تلفن های ثابت) از ساعت ۱۴ روز دوشنبه به مدت ۲۴ ساعت در نظر گرفته است. 
همچنین همراه اول، از روز سه شنبه به مدت یک هفته، تسهیلات خاصی را برای مناطق زلزله زده در نظر گرفته که جزییات آن متعاقباً اعلام می شود.
 
ایرانسل و مکالمه درون شبکه
ایرانسل در همان ساعات اولیه زلزله یک ساعت مکالمه رایگان درون شبکه اختصاص داد اما پس از آن این مکالمه رایگان را تا ساعت 12 شب دوشنبه در تمام مناطق استان های ایلام و کرمانشاه رایگان کرد.
 
 تسهیلات ویژه رایتل
روابط عمومی رایتل هم اعلام کرد در پی وقوع زلزله در بخش غربی کشورمان این اپراتور ضمن همدردی با حادثه دیدگان، در راستای تسهیل ارتباطات، مکالمه درون شبکه (رایتل به رایتل) را در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام رایگان و ارتباطات برون شبکه را نیم بها محاسبه خواهد کرد.
 
 پهنای باند ماهواره ای 
آخرین خبر هم اینکه در پی وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، سازمان فضایی ایران با برقراری ارتباط ماهواره ای از طریق ماهواره ایرانست 21 و هماهنگی لازم با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، پهنای باند ماهواره ای جهت ارایه خدمات به آسیب دیدگان این حادثه را در اختیار سازمان امداد و نجات قرار داد.
 
 دیگر کمک ها
سایت مهربانه به نشانی mehrabane.ir به جمع آوری کمک های نقدی آنلاین کاربران برای مناطق زلزله زده می پردازد. 
دلینو در روزهای دوشنبه و سه شنبه دو هزار تومان از هر سفارش را به هلال احمر اهدا می کند. تیپاکس هم اعلام کرده است که به صورت رایگان کمک های مردمی را به مناطق زلزله زده ارسال می کند. اسنپ هم کد تخفیف ۳۰ درصدی ehda  تا سقف ۳ هزار تومان را برای رفت یا برگشت به مراکز اهدای خون در نظر گرفته است.
مکان یاب پونز هم یک روبات تلگرام ساخته که کاربران برای یافتن نزدیک ترین مراکز انتقال خون و مشاهده روی نقشه می توانند از آن به نشانی poonezRobot@ استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.