رگولاتوری

November 17, 2017
11:53 جمعه، 26ام آبانماه 1396
کد خبر: 85772

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی هشدارداد: خطر انحصار گرایی سرویس دهندگان شبکه برای تولید کنندگان محتوا

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با هشدار درباره تاثیرانحصارگرایی خدمات دهندگان شبکه بر تولید محتوا در فضای مجازی اعلام کرد:در شرایط فعلی،موضوع تولید محتوا در فضای مجازی با دو مسئله مواجه و پرداختن به این دو مقوله ضروری است تا با همکاری دستگاه های مختلف و مدیریت آن ها،مقوله تولید محتوا درفضای مجازی در راستای اهداف مد نظرقرار گیرد.
امیر خوراکیان در گفت و گو با خراسان افزود: اولین مسئله در این عرصه خطر«موناپ سونی»  (monopsony)اکوسیستم محتوای دیجیتال است که تولید کنندگان محتوا را تهدید می کند، به این معنا که ارائه دهندگان خدمات، شبکه ، زیرساخت و سرویس های ارتباطی ممکن است به گونه ای رفتار کنند که انحصارگرایی بیش از حد و قدرتی که به لحاظ جایگاه شان از نظر تعداد مخاطبان یا از زاویه سرویس های ارتباطی در اختیار دارند، منجر به اعمال فشارها وتحمیل عواملی بر تولید کنندگان محتوا شود که این جهت گیری موانع و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان محتوا به وجودآورد . وی در ادامه تصریح کرد:ما در شرایطی هستیم که به حمایت و تشویق تولید کنندگان محتوای داخلی در فضای مجازی نیاز داریم.در نتیجه کسانی که در این حوزه نقش دارند و می توانندموثر واقع شوند ، باید ضوابط و مقرراتی داشته باشندو فرایندی را تعریف کنندکه در نهایت منجر به حمایت از تولید محتوا شودوبه رشد بازار تولید محتوا بینجامد. خوراکیان با تاکید بر این که در مرکز ملی فضای مجازی به طور جدی این مقوله را دنبال می کنیم،خاطر نشان کرد: در کشورما حجم بازاراقتصاد فضای مجازی بیشتر در حوزه زیر ساخت و شبکه است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته بیشتر در حوزه نرم افزارهای واسط ،فعالیت های تراکنشی و مسائل دیگری است که در مجموع به حوزه محتوا وخدمات بیشتر برمی گردد،بنابراین سرویس دهندگان وارائه دهندگان شبکه باید مراقب این موضوع باشند و ما هم در مرکز ملی فضای مجازی به طور قطع این مسئله را با جدیت دنبال می کنیم تا مدل تعامل این سرویس دهندگان با تولید کنندگان فضای مجازی به گونه ای یک طرفه و غیر منصفانه و محدودیت زا در برابر تولید محتوا نباشد.
سرویس دهندگان باید در برابر محتوا مسئولیت پذیر باشند
وی با اشاره به مقوله مهم دیگر درعرصه تولید محتوا در فضای مجازی تصریح کرد: زمانی در ارتباط با فضای مجازی گفته می شد،برخی گروه ها سرویس دهنده هستند و زمینه ارتباطات و شبکه رافراهم می کنند، در کل گروه های فنی محسوب می شوند و خود را دربرابر محتوا و تاثیرات اجتماعی فرهنگی سرویس هایی که ارائه می کنند ،مسئول نمی دانند.واقعیت این است که امروز این دیدگاه منسوخ شده است.امروزدر نسل های جدید سرویس های حوزه فضای مجازی که در دنیا ارائه می شود، با عنوان"ایمنی به وسیله طراحی" یا مقوله ای با عنوان "ارزیابی تاثیرات اجتماعی"مواجهیم. این ها موضوعاتی است که این روزها مورد توجه جدی ارائه کنندگان سرویس هاست.در نتیجه وقتی مجموعه ای سرویسی ارائه یا ظرفیتی را در ارتباط با فضای مجازی ایجاد می کند،هیچ کسی به اندازه آن مجموعه در برابرایمنی و تاثیرات فرهنگی اجتماعی آن سرویس مسئول نیست.معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در ادامه تاکید کرد: امروز هیچ کسی حق ندارد بگوید خدمات و سرویسی را ارائه می کنم که به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن توجهی ندارم.این به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.واقعیت این است که ازهمان ابتدای طراحی سرویس ها وبرنامه ریزی خدمات ،باید مسئله تاثیرات اجتماعی و ایمنی به طور دقیق در طراحی ها مورد توجه قرار گیرد.البته ممکن است ارائه کننده سرویس  تخصص لازم را در این زمینه نداشته باشد،اما این تخصص نداشتن به معنای این نیست که مسئولیت هم نداشته باشد.این خدمات دهندگان باید از افراد متخصص و اهل فن و کسانی که تجربه و مهارت و دانش کافی را د رحوزه های فرهنگی و اجتماعی دارند ، استفاده کنند و همه باید به پیوست فرهنگی سرویس هایی که ارائه می کنند، از لحظه طراحی توجه داشته باشند.
«اینترنت طبقه بندی شده» در کشور ارائه می شود
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی همچنین در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از اجرای طرح «اینترنت طبقه‌بندی شده» در کشور خبر داد که به کاهش فیلترینگ برای گروه‌های خاص می‌انجامد. خوراکیان افزود: تقسیم‌بندی اینترنت برمبنای دسترسی‌ها و براساس نیازها و ماموریت‌ها خواهد بود.اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی مراکز خاص همچون مراکز پژوهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌هاو رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌ای باشد تا دسترسی‌ها براساس نیازها و مأموریت‌ها فراهم شود. در این طرح، ظرفیتی فراهم می‌شود تا بعضی مراکز خاص بتوانند از بخشی از محتوای اینترنت و فضای مجازی که برای عموم امکان دسترسی وجود ندارد، استفاده کنند.
به گزارش مهر،وی تصریح کرد: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندرکاران امر، بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم. وی یادآور شد:سال ۹۶ برای حمایت و توسعه محتوا در کارگروهی بیش از ۹۰ موضوع راکه مانع تولید محتوا بودند  شناسایی کردیم. از این تعداد ۱۵ موضوع را در اولویت قرار دادیم و هم‌اکنون با کمک دستگاه‌های مربوط در حال تنظیم تفاهم‌نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی کمک بیشتری شود. خوراکیان اظهار کرد: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید کمک کنیم اپراتورها و همه کسانی که در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشند.
بازدید روزانه ۸ میلیارد ویدئو در فیس بوک
وی با اشاره به ویژگی های محتوا در فضای مجازی و اهمیت تصویری شدن محتوا در فضای مجازی گفت: با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است.وی افزود: بیش از ۸۳ درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه جایی محتوای تصویری است و ویدئوها در دنیا در سه سال اخیر دوبرابر شده‌اند. همچنین فیس‌بوک روزانه ۸میلیارد بازدید ویدئو دارد.وی تصریح کرد: داده‌های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هرچه در فضای مجازی پیش می‌رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌های باز در این فضا بیشتر می‌شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.وی از دیگر موارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا دانست و گفت: تولید و اشتراک‌گذاری محتوا دارای اهمیت است.خوراکیان اظهار کرد: این سه مورد تأکیدی در فضای مجازی عارضه‌ها و ملاحظات بسیاری دارد که لازم است بیشتر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجهه با سرویس ویدئومحور است. در کشور با مشکلاتی روبه رو هستیم و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با موانع و محدودیت‌هایی روبه رو هستند.
وی یادآور شد: همه فعالان فضای مجازی و کسانی که در ارائه سرویس و زیرساخت نقش دارند، براساس مسئولیت اجتماعی‌شان وظیفه دارند این مسئله را برای کاربران تبیین کنند که داده‌ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارند و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیشتری داشته باشند.معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: کسانی که در حوزه زیرساخت، ایجاد شبکه ارتباطات، مدیریت و ارائه سرویس نقش دارند، مسئولیت اصلی اجتماعی دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند.
فضای شبکه های اجتماعی در ماه های آینده متحول می شود
خوراکیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد.وی ادامه داد: مردم در حوزه پیام‌رسان‌ها تصورات غلطی دارند مبنی بر این که فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برایشان نخواهد بود، درحالی که این طور نیست و اطلاعات کاربران در فضای پیام‌رسان‌های داخلی امن خواهد بود.وی تصریح کرد: سند رسانه‌های اجتماعی تصویب شده است ومشکلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هستیم.وی بیان کرد: از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مرحله‌ای حمایت می‌کنیم. پیام‌رسان‌های داخلی نیز باید فعالیت‌های خود را آغاز کنند و بخشی از حمایت‌ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همچنین پس از فعالیت‌شان به میزان جذب مخاطب، از امکانات زیرساختی حمایت می‌شود. در ادامه حمایت‌های سخت‌افزاری، دانش‌ فنی، تعرفه‌ها و هزینه‌ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی نیز برایشان درنظر گرفته شده است.وی افزود: در دوسال اخیر، مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده‌ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکلات باشد.معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگ سازی، صیانت از کودکان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای ۲۵ گانه‌ای است که برایمان اهمیت بسیاری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.