لبه تکنولوژی

December 10, 2017
19:58 یکشنبه، 19ام آذرماه 1396
کد خبر: 86348

پیش‌بینی تشنج بیماران صرع با یک تراشه پوشیدنی IBM

 
شرکت آی.بی.ام موفق به ساخت اولین تراشه پوشیدنی در جهان شد که حملات صرع را با اسکن امواج مغزی پیش‌بینی می‌کند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپکتروم، یکی از ناخوشایندترین شرایطی که بیماران مبتلا به صرع با آن مواجه می‌شوند، مسئله ناآگاهی از زمان و شدت حملات خطرناک تشنجی است. متاسفانه اکثر این بیماران در بدترین شرایط حملات صرع را تجربه می‌کنند.
 
محققان شرکت آی.بی.ام با آگاهی از اهمیت این موضوع و برای یاری رساندن به این بیماران نیازمند، چیپ یا تراشه پوشیدنی جدیدی را طراحی کردند که با قرار گرفتن در سر بیمار فعالیت‌های مغزی را رصد کرده و به رایانه منتقل می‌کند.
 
این سیستم برای پردازش و تفسیر اطلاعات نیازمند یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که پس از مقایسه الگوی امواج با مقادیر موجود در حافظه، خطر حمله را پیش‌بینی می‌کند.
 
برای ساخت اولین حسگر پوشیدنی پیش‌بینی کننده حملات صرع بیش از ۱۶ سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شده است. در طول این سال‌ها محققان با بررسی فعالیت‌های الکتریکی مغز بیماران، شواهد کافی را برای پیش‌بینی حملات صرع به دست آورده‌اند.
 
استیون هارر، محقق ارشد شرکت آی.بی.ام در مورد مهمترین دستاورد این دستگاه گفت: متاسفانه بیماری صرع و حملات متعاقب آن در برخی از بیماران قابل درمان نیست و حتی مغز این افراد به داروهای کنترل‌کننده شدت حملات عصبی نیز پاسخگو نیست. بنابراین بهترین خدمت به این افراد ساخت دستگاهی برای پیش‌بینی حملات صرع جهت آمادگی بیمار با شرایط ناخواسته تشنج است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.