اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

مخابرات فضایی

December 12, 2017
19:32 سه شنبه، 21ام آذرماه 1396
کد خبر: 86422

همه شهرهای ایران 22 بهمن تحت پوشش 3G و 4G قرار می گیرند

امروز ۱۰۰ میلیون گوشی و‌ تبلت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ میلیون کاربر به خدمات پهن باند دسترسی دارند که حال اگر این تعداد کاربر را از جمعیتی که به دلیل سن نمی توانند از گوشی و ‌تبلت استفاده کنند را جدا کنیم ضریب نفوذ بالایی بدست می آید که در کشور وجود دارد.
 
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و‌فناوری اطلاعات در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با اشاره به جمله معروفی از حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه سلاح تبلیغات از سلاح جنگ برنده تر است، گفت: تبلیغات دو ‌محور دارد نخست محور محتوا و دوم محور فناوری برای توزیع محتوا که رسانه هم بخشی از حوزه فناوری محسوب می شود.
 
وی با تاکید بر فناوری رسانه افزود: فناوری رسانه در پیشبرد اهداف و تاثیرگذاری بسیار مهم است که اقسام مختلفی دارد که شامل فناوری در نحوه تولید محتوا ،  فناوری در توزیع محتوا و فناری حوزه های محتلف می شود.
 
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه مطابق فرمایش امیراامومنین اکنون دنیا در حوزه خبر به سمت کوتاه و‌ گزیده گویی رسیده است، اظهار کرد: امروز مردم خیلی حوصله برنامه های مفصل را ندارند و باید تلاش شود مطالب کوتاه و‌ در یک کلام از نظر مفهوم به هم ربط پیدا کنندو پردازش نهایی در ذهن افراد شکل بگیرد.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تکنولوژی چیزی بنام توییتر را بوجود آورده که در کوتاه ترین حالت پیام را ارسال کند و تاثیرگذاری داشته باشد، تصریح کرد: شاید خیلی ها ندانند که اولین استادیوی تولیدمحتوای رادیویی در عمارت کلاه فرنگی در وزارت ارتباطات است که هم اکنون به صورت موزه درآمده است و تاریخچه صنعت رادیو کشور را می توان آنجا دید.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به ظهور تلویزیون های آنالوگ و دیجیتال در دنیا، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۹۱ درصد پوشش‌جمعیتی کشور تحت پوشش سیگنال های تلویزیونی کشور قراردارند.
 
وی با مهم دانستن نوع تکنولوژی در تاثیرگذاری بیشتر افزود: هرچقدر محتوا با کیفیت باشد اما فناوری ارایه و انتقال آن خوب نباشد تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت کمااینکه فناوری 4K و HD تاثیرگذاری بیشتری نسبت به فناوری های قبلتر داشتند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آمار ارایه شده در این اجلاس مبنی بر اینکه هر ایرانی به طور میانگین سه ساعت و ۲۵ دقیقه پای تلویزیون هستند، گفت: تلویزیون رسانه نهایی است و می توان از طریق آن محتوای صداوسیما، ماهواره و IPTV را پخش کرد ولی در دنیا استفاده از تلویزیون های سنتی در حال کاهش هستند  و خدمات بر پایه پهن باند درحال رشد است.
 
آذری جهرمی در مورد علت رشد خدمات بر پایه پهن باند اظهار کرد: از نظر تولید محتوا با فناوری های قبلی تفاوتی وجود ندارد  و همان که محتوا و خدمات بر روی ماهواره و یا سیگنال های زمینی ارسال می شده در حال حاضر به دلیل موضوع اقتصاد و ‌هزینه کمتر نگهداری و سرمایه گذاری تغییر شکل رسانه داده است.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به فزونی گرفتن فراگیری رسانه های نوین مبتنی بر پهن باند تصریح کرد: امروز ۱۰۰ میلیون گوشی و‌ تبلت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ میلیون کاربر به خدمات پهن باند دسترسی دارند که حال اگر این تعداد کاربر را از جمعیتی که به دلیل سن نمی توانند از گوشی و ‌تبلت استفاده کنند را جدا کنیم ضریب نفوذ بالایی بدست می آید که در کشور وجود دارد.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اعلام اینکه از مجموع ۱۲۴۱ شهری که در تقسیمات کشوری وجود دارد ۱۲۰۰ شهر تحت پوشش شبکه 3G قرار دارند و تا دو‌هفته آینده این پوشش نهایی می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از  ۸۰۰ شهر تحت پوشش شبکه 4G هستند که تا پایان ماه این تعداد به ۹۰۰ شهر می رسد و می توان گفت که در دهه فجر همه شهرهای کشور تحت شبکه 3G و 4G قرار می گیرند.
 
وی راه اندازی و نگهداری شبکه را برای صدا و سیما بسیار پر هزینه و همراه با مخاطرات سلامتی ناشی از قرارگرفتن در کنار امواج دانست و افزود: فناوری این شبکه را بدون هزینه در اختیار شما قرار می دهد و‌رسانه از هزینه فناوری رها می شود. بنابراین برای صداوسیما که همواره درگیر بودجه است این فرصت تاریخی است تا هزینه های خود را کاهش دهد.
 
وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با بیان اینکه رفتن به سوی پهن باند نیازمند الزاماتی است، گفت: زمانی فرهنگ در رسانه اینطور بود که مطلبی که تولید می شد به صورت هرمی در بین مردم توزیع می شد اما امروز با توسعه فناوری این فرهنگ عوض شده است بطوریکه در دنیا صحبت  از این است که هر فرد یک رسانه است که مفهوم شهروند خبرنگار نیز در صداوسیما استفاده می شود.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه مطابق قانون اساسی تلویزیون به صورت انحصاری در اختیار صداوسیماست، اظهار کرد: در حالیکه در حوزه پهن باند توزیع هرمی محتوا مفهومی ندارد، می خواهیم ضمن رعایت قانون اساسی، صداوسیما را نیز داشته باشیم.
 
 بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با بیان اینکه یک راه حل این است که همه فناوری را مخصوص صداوسیما بدانیم و با بقیه مقابله کنیم که در اینصورت با تکنولوژی درگیر می شویم، تصریح کرد: راه حل دوم رفتن به دنبال خلاقیت و استفاده از ظرفیت موجود در این عرصه است.
 
وی با اعلام اینکه بناست در عرصه رسانه حرف حق خودمان را به گوش دنیا برسانیم، افزود: تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بر حفظ مقاومت است و اگر رسانه ملی در این عرصه حضور نداشت صدای مقاومت مردم مظلوم یمن، سوریه، افغانستان و عراق و واقعیات گروه های تکفیری را کی به گوش دنیا می رساند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه اگر در عرصه رسانه های نوین سیاست مان درست نباشد نه تنها حرف حرق خودمان را نمی توانیم بزنیم بلکه عرصه را نیز واگذار می کنیم، گفت: صداوسیما فاخرترین محتوای موجود در جهان اسلام را تولید می کند و سریال هایی که ساخته است در بیان واقعیات و تحریف ها تاثیرگذار بوده است و این فرصت در رسانه های نوین فراهم است تا حرف خودمان را به گوش دنیا برسانیم.
 
آذری جهرمی با طرح این سوال که وقتی شبکه العالم بخاطر بحران های برخی از کشورها بسته شد به اندازه کافی برای رساندن مطالب به فناوری های نوین پرداختیم، تصریح کرد: براساس گزارش های بین المللی در دنیا کف ترافیک مصرفی شبکه های ملی کشورها برپایه مصرف 60 درصد ویدیو است و در ایران این میزان 10 درصد است که دو واقعیت را نشان می دهد. نخست اینکه بازار بکر و قابل توسعه ای داریم و دوم اینکه موانع در این حوزه زیاد است.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم بحث قیمت را در استفاده از رسانه مهم ذکر کرد و ادامه داد: وقتی کاربری یک ویدیوی خانگی که براساس مجوزهای قانونی ساخته شده را از طریق سوپرمارکت ها در قالب سی دی با قیمت حدود 3هزار تومان می خرد اگر قرار باشد با استفاده از شبکه تنها یک گیگ را برای دیدن آن فیلم صرف کند باید 3600 تومان را بپردازد که معلوم است که هیچکس برای دیدن فیلم از شبکه استفاده نمی کند.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور گفت: برای محقق کردنم شبکه ملی اطلاعات که باید 60درصد ترافیک مصرفی آن ترافیک صوت و تصویر باشد، مدل حجمی را برداشتیم که بنابه اعلام مدیر یکی از سرویس های ویدیویی فقط در سه روز نخست 13 درصد ترافیک استفاده آنها رشد داشته است.
 
وی با اشاره به مجوزی که صداوسیما به پنج IPTV داده است، افزود: اگر صداوسیما به عنوان نیمی از درآمد IPTV هایی که به آنها مجوز داده را بگیرد پس چیزی برای آنها باقی نمی ماند و رشد نمی کنند لذا باید در مدل اقتصادی خود تجدید نظری بکنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی  تعریف صوت و تصویر فراگیر را با صداوسیما مشخص کنیم، گفت: بحث مالکیت معنوی و حقوقی آثاری که در این عرصه تولید می شود در دولت درحال پیگیری است و با کمک صداوسیما و استفاده از ظرفیت مجلس تولیدات دیجیتال فضای لازم را از آن خود کنند.
 
آذری جهرمی با اشاره به علاقه ایرانیان خارج از کشور برای دیدن محتوای صداوسیما اظهار کرد: در ویدیو استریم تاخیر در دریافت اطلاعات باید کمتر از 100 میلی ثانیه باشد که اگر سرورها را در داخل کشور باشد، تاخیر دریافت اطلاعات در خارج از کشور باتوجه به بعد مسافت به 300 میلی ثانیه می رسد لذا ظرفیت استفاده از محتوای داخل در خارج از کشور از میان می رود.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT با اعلام آمادگی برای فراهم کردن زیرساخت های لازم برای عرضه محتوا در سطح جهانی، تصریح کرد: انحصار صداوسیما مربوط به حوزه تولیدات است و در حوزه فناوری بتوانیم بخش های فنی را در صداوسیما برون سپاری کنیم و انحصارات به سمت تولیدات برود و با خروج از تصدیگری با قدرت در عرصه جهانی حاضر شویم که در این صورت بازده آن 10 برابر می شود و این راهکار استراتژیک برای خروج از شرایط پرزحمت فعلی است.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه جای تغییر بزرگی احساس می شود، خاطرنشان کرد: سیاست صداوسیما باید برای فعالان مجازی داخل کشور به سیاست درکناری تبدیل شود و با راندمان بالاتری این ظرفیت را به مردم عرضه کنیم که طبیعتا مشکل اشتغال هم حل می شود.
 
وی درآمد کل سازمان صداوسیما را از تبلیغات سالانه 1300 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کل تبلیغات محیطی در کشور نیز 600 میلیارد تومان است درحالیکه فقط در تبلیغات فضای مجازی برآورد ما این است که سه هزار میلیارد تومان هزینه است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کانال مشروعی برای توزیع تبلیغات در فضای مجازی وجود ندارد، گفت: از دید ما بیش از 90 درصد از محتوای مستهجن، گروه هایی هستند که بدنبال تبلیغات اند و این پتانسیل بزرگی است روبروی رسانه های نوین که اثر وضعی ایجاد کانال های مشروع سالم شدن فضای مجازی را نیز در پی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.