بازار سرمایه

فناوری

December 17, 2017
17:35 یکشنبه، 26ام آذرماه 1396
کد خبر: 86521

اینترنت اشیا بر بام سرمایه گذاری دنیا

اینترنت اشیا به سرعت در حال فراگیر شدن است و به این ترتیب در بخش‌ها و صنایع مختلف نفوذ می‌کند. جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد هم نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری جهان در اینترنت اشیا تا پایان سال جاری میلادی به ۶۷۴ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این میزان با رشد سالانه ۶/ ۱۴ درصدی تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۵/ ۷۷۲ میلیارد دلار برسد.
 
کارشناسان این موسسه انتظار دارند میزان سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت اینترنت اشیا با متوسط نرخ رشد سالانه ۴/ ۱۴ درصدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رشد و حجم این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ از مرز یک تریلیون دلار عبور کند. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱/ ۱ تریلیون دلار برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش سخت‌افزار صنعت اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸ به بزرگ‌ترین دسته محصولی تکنولوژی تبدیل می‌شود. در واقع بخش سخت افزار اینترنت اشیا در سال آینده میلادی با صرف ۲۳۹ میلیارد دلار سرمایه روی ماژول‌ها و حسگرها و همچنین زیرساخت و ابزارهای امنیتی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش این صنعت خواهد بود. خدمات اما دومین بخش بزرگ صنعت اینترنت اشیا خواهند بود و بعد از آن بخش‌های نرم‌افزار و ارتباطات قرار دارند.  در بخش نرم‌افزار، بیشترین سرمایه‌گذاری روی اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای تحلیل داده‌ها، پلت‌فرم‌های اینترنت اشیا و نرم‌افزارهای امنیتی خواهد شد. در واقع نرم‌افزار با متوسط نرخ رشد سالانه ۱/ ۱۶ درصدی، سریع‌ترین روند رشد را در میان بخش‌های مختلف صنعت اینترنت اشیا به خود اختصاص داده است. سرمایه صرف شده در بخش خدمات هم نسبت به بخش‌های دیگر افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد و متوسط نرخ رشد سالانه ۱/ ۱۵ درصدی را در این دوره پنج‌ساله تجربه می‌کند.  «کری مک گیلواری» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این باره می‌گوید: «بیش از ۵۵ درصد از پروژه‌های اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۱ روی بخش‌های نرم‌افزار و خدمات متمرکز خواهند بود. همین موضوع به خوبی تایید می‌کند که این دو بخش روند رشد چشمگیری را در این سال‌ها تجربه خواهند کرد. اگر بخواهیم به شکلی دقیق تر این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که دو بخش نرم‌افزار و خدمات واقعا پررنگ‌ترین نقش را در حفظ روند رشد صنعت اینترنت اشیا در اختیار دارند.»
 
با این اوصاف انتظار می‌رود صنایع هم سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی راهکارهای اینترنت اشیا بکنند. به این ترتیب بررسی‌های IDC نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری روی بخش تولید ۱۸۹ میلیارد دلار، حمل‌ونقل‌ ۸۵میلیارد دلار و خدمات عمومی و رفاهی ۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان در اینترنت اشیا تا حد زیادی روی راهکارهایی خواهد بود که می‌توانند عملیات تولید و ساخت را پشتیبانی کرده و امکان مدیریت منابع را فراهم ‌آورند. در بخش حمل‌ونقل‌ دو‌سوم سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا به نظارت و مدیریت ناوگان اختصاص خواهد داشت. سرمایه‌گذاری بخش خدمات عمومی و رفاهی در اینترنت اشیا هم بیشتر روی شبکه‌های هوشمند برق، گاز و آب خواهد بود. صنایع متقابل هم بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خود روی اینترنت اشیا را به مواردی مانند وسایل نقلیه هوشمند و ساختمان‌های هوشمند اختصاص می‌دهند که مجموع آنها در سال ۲۰۱۸ برابر با ۹۲ میلیارد دلار خواهد بود.  در میان مناطق مختلف دنیا هم آسیای پاسیفیک با ۳۱۲ میلیارد دلار بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را در سال ۲۰۱۸ انجام خواهد داد. بعد از آن آمریکای شمالی با ۲۰۳ میلیارد دلار و منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا با ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه قرار دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.