گوشی

December 19, 2017
21:22 سه شنبه، 28ام آذرماه 1396
کد خبر: 86605

مقایسه قابلیت پرتره در گوشی‌های هوشمند جدید با یک دوربین ۸ هزار دلاری

 قابلیت دو دوربین اخیرا در دنیای گوشی‌های هوشمند زیاد دیده می‌شود که با خود تکنیک نسبتا جدیدی در حوزه عکاسی با موبایل به ارمغان آورده است. با استفاده از این تکنیک جدید که قابلیت پرتره – Portrait Mode – نام دارد، می‌توان پس‌زمینه تصویر را دستکاری یا به زبان ساده تار کرد. این کار باعث برجسته شدن سوژه می‌شود، چیزی که تا قبل از این فقط دوربین‌های حرفه‌ای به لطف ایجاد عمق میدان با لنز به‌وجود می‌آمد.
 
به دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیاز داریم؟
ایجاد عمق میدان در تصاویر نیاز به فضا در داخل خود دوربین و فاصله بین لنزهای به‌کار رفته در آن دارد و این به دلیل محدودیت فضا در دوربین‌های موبایل قابل انجام نبود، به همین دلیل تصاویر تخت موبایل در تمام این سال‌هایی که دوربین‌های موبایل در حال پیشرفت بودند قادر به رقابت با دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نبودند. حالا اما قابلیت پرتره اوضاع را عوض کرده است.  تصاویر تولید‌شده از حالت پرتره روی موبایل به تصاویر تولیدشده با دوربین‌های حرفه‌ای بسیار نزدیک شده‌اند. Marques Brownlee که به دلیل بررسی محصولات در کانال یوتیوبش بسیار مشهور شده است، حالا یک بررسی بین حالت پرتره در بهترین موبایل‌های امروز مثل آی‌فون ۱۰، نوت ۸ و پیکسل ۲ با دوربین ۸ هزار دلاری Hasselband X۱D انجام داده است. سنسور یک گوشی هوشمند بسیار کوچک است، اما زاویه دید گسترده‌ای دارد و اکثر اوقات داخل یک عکس معمولی که با دوربین گوشی گرفته می‌شود، تقریبا همه‌چیز واضح و فوکوس است. حالت پرتره، با استفاده از تکنولوژی
 
Edge detection، عمق کمی را در پشت زمینه عکس شبیه‌سازی می‌کند که باعث تمایز چشم‌گیر بین پس‌زمینه و پیش‌زمینه می‌شود. در مرحله بعد، پس‌زمینه تار‌شده و عکس به‌صورتی دیده می‌شود که پس‌زمینه برجسته‌تر به‌نظر می‌آید.  به بیان ساده‌تر‌ در دوربین‌های موبایل به کمک نرم‌افزار (و عمق میدان کمی که ناشی از فاصله کانونی متفاوت دو دوربین تعبیه شده در گوشی است) پیکسل‌های پس‌زمینه تار می‌شوند و پیکسل‌های سوژه اصلی واضح می‌مانند، این کار باعث می‌شود چشم تصور کند با یک تصویر با عمق میدان مختلف مواجه است (‌چیزی که سال‌هاست دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال انجام داده‌اند و با آن آشنایی داریم). دوربین‌های موبایل اولیه‌ای که سراغ این پردازش تصویر رفتند این کار را آنقدر بد انجام می‌دادند که به راحتی تصاویر گرفته شده با موبایل و دوربین حرفه‌ای از هم قابل تشخیص بودند اما حالا اینگونه نیست.
 
طبق گفته Brownlee، آی‌فون ۱۰ و نوت ۸ با استفاده از قابلیت تشخیص عمق قادر هستند تصاویر موجود در پشت زمینه را درک کنند. این گوشی‌های هوشمند با استفاده از اطلاعاتی که از لنز دوربین و زاویه دید واید آن به‌دست می‌آید، می‌توانند عمق تصویر را تخمین بزنند و در مرحله بعد اشیا و اشخاص موجود در پشت‌زمینه را بر اساس میزان مسافت قرار‌گیری تا صفحه فوکوس یا تار می‌کنند. پیکسل ۲ از شیوه متفاوتی استفاده می‌کند، این گوشی با استفاده از تکنیک splitting، قادر است عمق منظره را خود بسازد و در مرحله بعد با تکنولوژی یادگیری ماشینی، اشیا موجود در پشت زمینه را شناسایی می‌کند. اما این گوشی، برخلاف آی‌فون ۱۰ و نوت ۸، از دو دوربین بهره نبرده است و برای ثبت تصاویر «حالت پرتره» از دوربین جلوی دستگاه استفاده می‌کند.
 
طبق گفته Brownlee، نتایج به‌دست آمده از این گوشی‌ها، متفاوت است. به نظرمی‌آید آی‌فون ۱۰ بیشتر به روی چهره اشخاص داخل عکس فوکوس دارد و گاهی اوقات حتی موهای شخص، چشم‌ها یا دیگر اشیا که کنار شخص قرار گرفته‌اند نیز تار می‌شود.  به نظر می‌آید گوشی پیکسل ۲ نتیجه بهتری ارائه می‌کند، زیرا به روی تمام افراد و اشیا قرار گرفته در یک سطح، فوکوس می‌کند اما چون پس‌زمینه را به میزان زیاد شارپ یا بیش از اندازه تار می‌کند، تصویر نتیجه غیر‌طبیعی‌تری ارائه می‌دهد. نوت ۸ عملکردی مابین دو دستگاه اشاره شده دارد. در گوشی نوت ۸ اگر شخص از دوربین فاصله زیادی داشته باشد، عکس به‌صورت عادی گرفته خواهد شد. Brownlee تلاش دارد، قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی‌های مختلف را نشان دهد که تا چه اندازه نسبت به دوربین‌های سنتی سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است. قابلیت‌هایی نظیر تار‌کردن پشت‌زمینه بعد از اینکه عکس گرفته می‌شود یا اعمال افکت‌های نور مصنوعی روی عکس‌ها- که در گوشی آی‌فون ۱۰ دیده می‌شود- مزیتی است که در دوربین‌های سنتی وجود ندارد.
 
«حالت پرتره» به وضوح در عکس‌هایی که از اشیا گرفته می‌شود، بی‌کیفیت عمل می‌کند. «حالت پرتره» به وضوح در عکس‌هایی که از اشیا گرفته می‌شود، بی‌کیفیت عمل می‌کند. قابلیت‌های دستکاری تصویر در گوشی‌های هوشمند روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و برای چشم افرادی که تخصصی در این حرفه ندارند، تشخیص تفاوت بین این عکس‌ها بسیار مشکل شده است. از آنجایی‌که دوره‌های انتشار به‌روز رسانی‌ها برای گوشی‌های هوشمند بسیار کوتاه است، تعداد قابلیت‌های مشابه دوربین‌های DSLR و حرفه‌ای نیز بیشتر از گذشته شده  است. Brownlee می‌گوید:« دوربین‌های عکاسی همیشه جای خود را در بازار خواهند داشت و عکاسان حرفه‌ای زیادی هستند که سراغ آنها می‌روند. با این وجود دوربین‌های گوشی‌های هوشمند نیز پیشرفت چشم‌گیری در این زمینه داشته‌اند که نمی‌توان از آن چشم پوشید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.