گوشی

December 23, 2017
17:16 شنبه، 2ام دیماه 1396
کد خبر: 86690

اندروید گوشی را به روز رسانی کنیم یا نه؟

آیا لازم است نسخه فعلی اندروید خود را به روزرسانی رسانی کنیم؟ به عبارتی دیگر آیا باید همیشه آخرین نسخه اندروید را در گوشی خود داشته باشیم؟

در حقیقت آپگریدها (به روزرسانی ها) بسیار مهم هستند چرا که با افزودن قابلیت های جدید باعث بهبود عملکرد گوشی شده و همچنین با بالا بردن امنیت نرم افزار، از آن در مقابل تهدیدهای جدید محافظت می کند. بنابراین به روز رسانی اندروید به جدیدترین نسخه ای که به طور رسمی منتشر شده، ایده خوبی است. اما مسئله مهم اینجاست که نصب نسخه هایی که با توان سخت افزاری دستگاه شما تناسبی ندارند، ممکن است عملکرد گوشی را با مشکل مواجه کند. بنابراین قبل از نصب ورژن جدید از تناسب آن با توان سخت افزاری و سازگاری آن با دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

با اینحال گاهی پس از ارتقای سیستم عام اندروید، گوشی کارایی گذشته خود را از دست می دهد و دیگر به خوبی قبل کار نمی کند. در اینگونه مواقع از ارتقای اندروید خود پشیمان نشوید چرا که همیشه مزایای به روزرسانی از معایب آن بیشتر است، به شرط اینکه نکاتی در این رابطه در نظر گرفته شود. برای بررسی بیشتر در ادامه این مطلب همراه با ما باشید.

چرا گاهی پس از ارتقای نسخه اندروید، عملکرد گوشی با مشکل روبرو می شود؟

مشکلات اپلیکیشن ها

معمولا پس از آپگرید شدن اندروید، برخی اپلیکیشن ها با ورژن جدید کار نمی کنند، این برنامه ها که در نسخه قبلی بدون هیچ مشکلی قابل استفاده بودند، ممکن است با ورژن جدید هماهنگی کامل و صددرصد نداشته باشند یا به عبارتی با آن ناسازگار باشند. به همین دلیل پس از ارتقای سیستم و نصب ورژن جدید، امکان استفاده از برخی از اپلیکیشن ها از بین می رود.

برای رفع این مشکل بهتر است اپلیکیشن های ناسازگار را حذف کنید و به جای آنها از نسخه های جدیدتر استفاده کنید اما در نصب برنامه های جدید شتاب نکنید. پس از نصب هر برنامه مدتی به آن زمان دهید تا از درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کنید، سپس اقدام به نصب برنامه بعدی کنید. در این صورت به راحتی می توانید اپلیکیشن ها ناسازگار را شناسایی و آنها را حذف کنید.

گاهی پس از ارتقای سیستم عامل اندروید، برنامه هایی چون دفترچه تلفن، تقویم، Play Store و برخی برنامه های از قبل نصب شد، در هنگام اجرا، پیغام خطا می دهند و به درستی کار نمی کنند، در اینگونه مواقع بهترین کار، گرفتن پشتیبان از اطلاعات گوشی و بازگرداندن آن به حالت تنظیمات کارخانه یا همان Factory Reset است.

اشکالات موجود در نسخه جدید

نسخه های جدید سیتستم عامل اندروید گوشی ها قبل از اینکه در دسترس کاربران قرار گیرند، تست می شوند و ایرادات احتمالی آنها برطرف می شوند اما گاهی بعضی از اشکالات به مرور زمان و ضمن استفاده خود را نشان می دهند و باعث بروز اختلال در عملکرد گوشی می شوند.

در اینگونه موارد معمولا کمپانی ها بسته به جدی بودن مشکل، در اولین فرصت درصدد رفع آن برمی آیند؛ لذا در اینگونه مواقع بهتر است منتظر آپدیت جدید شرکت بمانیم چرا که صرف نظر از ورژن جدید، پشیمانی و بازگشت به نسخه قدیمی به این سادگی ها نیست.

Factory Reset نجات مان می دهد؟

ولی آیا بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه، می تواند ما را به نسخه قبلی اندروید بازگرداند؟

وقتی سیستم عامل اندروید به ورژن جدید ارتقا یافت، به راحتی نمی توان آن را به نسخه قبلی بازگرداند. در حقیقت سیستم عامل طبق آخرین آپدیت نصب شده عمل می کند. در این صورت حتی اگر گوشی را Factory Reset کرده و آن را به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانید، گوشی همچنان از سیستم عامل به روزرسانی شده استفاده خواهد کرد.

مثلا اگر سیستم عامل از اندروید 2.3 به اندروید 4.2 ارتقا داده شود پس از Factory Reset تمام اطلاعات موجود در گوشی از بین می رود اما سیستم عامل آپدیت شده که در اینجا اندروید 4.2 است، همچنان پابرجا باقی می ماند.

راه بازگشت داریم؟

حال سوال اینجاست که آیا پس از آپدیت (به روزرسانی) امکان بازگشت به نسخه قبلی به طور کلی از بین می رود؟

از نظر فنی راه هایی برای بازگشت به نسخه قبلی وجود دارد که روت کردن یکی از آنهاست. با این کار امکان دسترسی به فایل های سیستمی فراهم می شود و امکان نصب ورژن های قدیمی تر ایجاد می شود اما از آنجا که این کار نیاز به دانش و تخصص فنی زیادی داشته و روت کردن گوشی های مختلف با هم متفاوت است، اگر اطلاعات فنی لازم را در اختیار ندارید، بهتر است قید این کار را بزنید.

به طور کلی روت کردن گوشی برای بازگشت به نسخه قبلی ایده خوبی نیست و نباید فراموش کرد که حرکت در دنیای تکنولوژی رو به جلو است و عقبگرد در آن مفهومی ندارد. قابلیت های جدید، انتخاب های بیشتر، گزینه های جدیدتر و سرعت بالاتر ارمغانی است که به روزرسانی نسخه های بالاتر با خود به همراه می آورد اما اگر فکر می کنید که نسخه قدیمی در دستگاه شما بهتر کار می کرد و اکنون به روزرسانی مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده، برای بازگرداندن همه چیز به حالت اول شتاب نکنید. گاهی اشکالات به وجود آمده با یک عیب یابی ساده، برطرف می شوند و نیازی به راه های پیچیده برای نصب نسخه قدیمی نیست.

با اینحال در بیشتر مواقع، نصب نسخه جدید به راحتی صورت می گیرد و با صرف زمان اندکی می توان بهترین نتیجه را گرفت. برای پرهیز از هر گونه مشکل بهتر است در هنگام ارتقا این موارد را در نظر داشته باشیم. قبل از هر چیز اجازه دهید که ورژن جدید به طور کامل دانلود و نصب شود، در اینصورت رفع مشکلات احتمالی آسان تر خواهد بود.

روش جلوگیری از بروز مشکلات

از آنجا که بیشتر اختلالات در پروسه به روزرسانی اتفاق می افتد، بهتر است در این زمان، نکات زیر را در نظر بگیرید.

از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید

قبل از به روزرسانی از اطلاعات مهم روی گوشی خود، پشتیبان تهیه کنید و در جایی غیر از گوشی خود ذخیره کنید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که گاهی نصب آپدیت های جدید باعث پاک شدن تمام یا قسمتی از اطلاعات موجود در گوشی می شود. اگرچه معمولا این اتفاق رخ نمی دهد اما بهتر است با این کار برای مواجهه با مشکلات احتمالی آماده باشید. البته قبل از تهیه پشتیبان، پاک کردن اطلاعات غیرضروری از گوشی می تواند در بهبود عملکرد و افزایش سرعت آن موثر باشد.

زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید

قبل از شروع مطمئن شوید که زمان کافی برای کامل کردن پروسه را در اختیار دارید، هرگز این پروسه را نیمه تمام نگذارید، احتمالات را در نظر بگیرید و وقت کافی برای آن صرف کنید.

گوشی خود را شارژ کنید

هر علتی که پروسه دانلود و نصب را با مشکل روبرو کند می تواند دردسرساز باشد، بنابراین در حین نصب به روزرسانی جدید از خاموش شدن گوشی جلوگیری کنید. برای این کار لازم است شارژ گوشی خود را چک کنید. بهتر است این میزان کمتر از هشتاد درصد نباشد.

از وجود منابع جایگزین برای شارژ اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری بتوانید از آنها استفاده کنید. به طور کلی برای انجام بهترین آپدیت با صرف کمترین زمان، از کارهایی که ممکن است در کامل شدن این پروسه وقفه ای به وجود آورد؛ اجتناب کنید.

نتیجه گیری

اگر به روزرسانی (آپگرید) مناسب گوشی شما به طور رسمی منتشر شد، در ارتقای اندروید خود شک نکنید و اگر از گوشی قدیمی تر استفاده می کنید برای گرفتن نسخه مربوط به گوشی خود، منتظر اعلام کمپانی بمانید و از روت کردن گوشی برای نصب ورژن های بالاتر استفاده نکنید چرا که با این کار توازن بین سخت افزار و نرم افزار از بین می رود و همچنین روت کردن سبب خارج شدن گوشی از گارانتی می شود.

اگر پس از ارتقای سیستم عامل اندروید با مشکل روبرو شدید، جای نگرانی نیست. راه حل مشکل بسیار ساده است. ابتدا اپلیکیشن یا اپلیکیشن های مشکل ساز را پیدا کرده، آنها را پاک کنید. در صورتی که حذف اپلیکیشن ها مشکل را برطرف نکرد، پس از پشتیبانی گیری از اطلاعات، گوشی خود را به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانید.

در نصب مجدد اپلیکیشن ها دقت کنید و از سازگاری آن با سیستم عامل خود اطمینان حاصل کنید تا دوباره دچار مشکل نشوید. ترجیحا برنامه ها را یک به یک و با در نظر گرفتن فاصله زمانی مناسب نصب کنید تا بدافزارها را به راحتی شناسایی کنید.

در زندگی روزمره گاهی به افرادی برمی خوریم که این 2 واژه را به جای هم به کار می برند و ما به عنوان شنونده متوجه منظور آنها می شویم اما آیا واقعا تفاوتی بین آپدیت و آپگرید وجود ندارد؟

آپگرید (ارتقا):

آپگریدها در حقیقت محصولات اصلی هستند که با اضافه شدن قابلیت ها و امکانات جدید در سطح گسترده، نسبت به نسخه پیشین با تغییرات قابل توجهی مواجه شده اند و در واقع نسخه کاملا جدیدی را به کاربر عرضه می کنند. تغییرات عمده از ویژگی های آپگرید است. نسخه آپگرید شده یک نرم افزار به دلیل حجم گسترده تغییرات، ممکن است با سخت افزار نسخه پیشین سازگاری نداشته باشد. آپگریدها معمولا برای نصب و استفاده نیاز به نسخه قدیمی تر ندارند و به طور مستقل روی دستگاه نصب می شوند. از آنجا که توسعه و انتشار نسخه قبلی و ارتقای آن نیازمند صرف زمان، انرژی و هزینه است، معمولا آپگریدها به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار نمی گیرند.

آپدیت (به روزرسانی):

وقتی نسخه جدیدی از یک نرم افزار وارد بازار می شود، ممکن است اشکالاتی در آن وجود داشته باشد. معمولا شرکت ها خیلی زود متوجه این اشکالات می شوند و با ارائه آپدیت هایی درصدد رفع آنها برمی آیند. بنابراین منشا پیدایش آپدیت ها برخی مشکلاتی است که پیش از عرضه محصول خود را نشان نداده اند و پس از عرضه آن، گزارش های کاربران و درخواست هایشان برای حل مشکلات، شرکت ها را وادار به ارائه اپدیت جدید کرده است.

معمولا وظیفه رفع باگ های امنیتی، تغییرات جزیی در ظاهر و بهبود عملکرد نرم افزار در مقیاس کوچک برعهده آپدیت هاست. تعداد آپدیت ها از آپگریدها بیشتر است و چون برای پایداری نرم افزار و رفع مشکلات احتمالی و بهبود جزیی آن به بازار عرضه می شود، معمولا رایگان هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.