فناوری

December 26, 2017
16:06 سه شنبه، 5ام دیماه 1396
کد خبر: 86769

سفارش غذا در رستوران با استفاده از تشخیص چهره

یک رستوران زنجیره‌ای در آمریکا، درحال آزمایش یک کیوسک سفارش غذا است که با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت شناسایی چهره مشتریان و تشخیص هویت آنها را دارد و قادر است تا غذای مورد علاقه سفارشی آنها را به یاد آورد.

رستوران زنجیره‌ای " کالیبرگر" (Caliburger) با تکنولوژی‌های جدید غریبه نیست، زیرا در اوایل سال 2017 میلادی نیز این شرکت یک ربات سرآشپز به نام "فلیپی" را به منظور انجام کار خسته کننده پختن برگر و برگرداندن آنها استخدام کرده بود. این شرکت پس از یک آزمایش موفق، این ربات‌ها را در سال 2018 در 50 شعبه اش راه‌اندازی خواهد کرد.

این کیسوک سفارش گیرنده شامل نرم افزار تشخیص چهره "نئوفیس" (NeoFace) شرکت "ان ای سی"( NEC)  است. در این نوع سفارش، به محض اینکه مشتریان غذای خود را انتخاب کردند، با نزدیک کردن چهره خود به صفحه کیوسک، تمام جزئیات حساب آنها بلافاصله نمایش داده می‌شود.

درآزمایش اولیه این کیوسک، از تشخیص چهره در مرحله پرداخت استفاده نمی‌شود، زیرا هنوز نیازمند روش قدیمی استفاده از دستگاه‌های پوز است. اما این شرکت امیدوار است تا قابلیت پرداخت از طریق تشخیص چهره را نیز تا سال آینده به این کیوسک اضافه کند.

پس از مطرح شدن بحث قابلیت جدید تشخیص چهره در آیفون در اوایل سال جاری، هنوز مشخص نشده است که آیا عموم مردم آماده پذیرش این نوع فناوری هستند یا خیر.

براین اساس، این سوال اساسی راجع به موجودیت این سیستم مطرح می‌شود که آیا مشتری‌ها علاقه‌مند به ثبت تاریخچه سفارش‌های خود و ظاهر شدن آن روی نمایشگر کیوسک به محض ورود به رستوران هستند یا خیر.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.