اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 27, 2017
15:15 چهارشنبه، 6ام دیماه 1396
کد خبر: 86804

وزارت آموزش و پرورش: آزمون الکترونیکی تعطیل می شود

دوره های ضمن خدمت فرهنگیان به صورت الکترونیکی برای معلمان و دانشجو معلمان برگزار می شود، در پایان هر دوره  نیز یک آزمون الکترونیکی از معلمان گرفته می شود.به همین منظور فرهنگیان جهت شرکت در دوره های ضمن خدمت، پس از ثبت نام باید وارد سامانه برگزاری این آزمون شوند و کد کاربری و رمز  عبور وارد کنند.
هر فرهنگی در ساعتی که از سوی برگزار کنندگان دوره مشخص می شود، در هر مکانی که هست می تواند در این آزمون شرکت کند. 
 نکات پنهان برگزاری آزمون الکترونیکی
برخی از فرهنگیان نکات جالب و پنهان این آزمون ها را که دوره ضمن خدمت نیز برای معلمان  شمرده می شود، به خبرنگار مهر بازگو می کنند.
یکی از فرهنگیان می گوید: مادرم آموزشیار نهضت سوادآموزی بوده است، سال هاست به استخدام آموزش و پرورش در آمده است، خیلی وقت ها نمی تواند در این دوره ها و آزمون ها شرکت کند. چون خودم هم معلم هستم به جای مادرم در این آزمون ها شرکت می کنم.
یکی دیگر از فرهنگیان نیز می گوید: این دوره ها برای برخی دیگر، باعث ایجاد کسب و کار شده است. معلمانی هستند که با دریافت ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به شرط قبولی در آزمون، چندین بار در دوره های الکترونیکی ضمن خدمت شرکت می کنند.
وی ادامه می دهد: به دلیل اینکه آزمون الکترونیکی است، مسوولان برگزاری متوجه این موضوع نمی شوند که هنگام آزمون چه کسی پشت سیستم نشسته است و با  کد کاربری هر فرهنگی که در این دوره ثبت نام کرده است، می توان در این دوره ها شرکت کرد.
با این وجود فرهنگیانی نیز هستند که دوره های ضمن خدمت را کمکی برای بالا بردن اطلاعات عمومی خود می دانند. یکی از دانشجومعلمان به خبرنگار مهر می گوید: بنده نیز زیاد شنیده ام به دلیل الکترونیکی بودن آزمون، فرد کسی دیگر را جایگزین می کند.
وی ادامه می دهد: هفته پیش آزمون الکترونیکی «شمیم دانش» را دادیم، بسیار آسان بود. بنده مطالعه کرده بودم و نمره خوبی نیز کسب می کنم . این دوره ها نقش خوبی در توانمند کردن و بالا بردن اطلاعات دارد.  
 آزمون ها حضوری می شوند
در همین خصوص رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: آزمون ها از سال جاری حضوری شده است، درصددیم آزمون ها را در مدارس ساماندهی کنیم تا به صورت حضوری و با مدیریت و نظارت مدیر مدرسه انجام گیرد.
چهاربند می گوید: این راهکار به این دلیل است که شائبه هایی که در ارتباط با جایگزینی افراد در آزمون وجود دارد، ازبین برود.
براساس این گزارش دوره های ضمن خدمت تاثیر مثبتی بر اطلاعات علمی فرهنگیان و دانشجو معلمان دارد و هدف برگزاری این دوره ها نیز به روز کردن و توانمندکردن فرهنگیان است . برخی که در این آزمون تقلب می کنند و فرد دیگری را جایگزین خود می کنند، ابتدا به خود و سپس به دانش آموزان خیانت می کنند. 
برگزاری آزمون حضوری با نظارت که از سوی وزارت آموزش و پرورش ارایه شده است، راهکار خوبی است اما امیدواریم عملی شود. پیگیری ها نشان می دهد، دوره های ضمن خدمت همچنان الکترونیکی برگزار می شود و همچنان روند جایگزینی نیز وجود دارد. این موضوع نشان می دهد، عملکرد وزارت آموزش و پرورش در برگزاری آزمون های الکترونیکی موفقیت آمیز نبوده است و برخی از معلمان از نبود نظارت سوء استفاده می کنند. لذا نظارت آموزش و پرورش باید به مقوله آزمون های الکترونیکی جدی تر باشد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.