اینترنت و شبکه

December 30, 2017
17:00 شنبه، 9ام دیماه 1396
کد خبر: 86849

اینترنت LiFi در برابر اینترنت WiFi

ساعت 24-Li-Fi مخفف Light Fidelity و Wi-Fi نیز مخفف Wireless Fidelity می‌باشد. LiFi از نور برای انتقال‌داده استفاده می‌کند در حالی که در وای فای، از امواج الکترومغناطیسی در فرکانس‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود. با توجه به تداخل کمتر نور در مقایسه با امواج فرکانس رادیویی، موجب شده که از LiFi بیشتر در محیط‌های متمرکز استفاده‌شود.

می‌خواهیم اینترنت Li-Fi را با اینترنت WiFi مقایسه کنیم و اختلاف اساسی بین اینترنت LiFi و انواع اینترنت WiFi را برشماریم. همانطور که می‌دانیم، Li-Fi  مخفف Light Fidelity و Wi-Fi نیز مخفف Wireless Fidelity می‌باشد. LiFi از نور برای انتقال‌داده استفاده می‌کند در حالی که در وای‌فای، از امواج الکترومغناطیسی در فرکانس‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود. با توجه به تداخل کمتر نور در مقایسه با امواج فرکانس رادیویی، موجب شده که از LiFi بیشتر در محیط‌های متمرکز استفاده‌ می‌شود.


LiFi فاصله حدود 10 متر را پوشش می‌دهد، در حالی که وای‌فای حدود 30 متر است و سرعت‌انتقال اطلاعات هر دو تقریبا یکسان است. در ادامه معماری شبکه اینترنت LiFi و اینترنت Wi-Fi را بررسی می‌کنیم.

 

اینترنت LiFi

•شکل 1 نشان‌دهنده معماری شبکه اینترنت Li-Fi است. همانطور که در شکل نشان‌داده‌شده، دو جزء اصلی در اینترنت LiFi وجود دارد. یکی لامپ‌های LED و دیگری قفل سخت‌افزاری  Li-Fiاست.
•همانطور که نشان داده‌شده، درایور لامپ از یک طرف به اینترنت متصل است و از سمت دیگر، به چراغ‌های LED وصل شده‌ و از طرفی، محتوای جریان از اینترنت به چراغ‌های LED از طریق نرم افزار راه‌انداز لامپ صورت می‌گیرد.
•چراغ‌های LED در مکان‌های مختلف یک دفترکار و یا منزل که مورد نیاز چند کاربر می‌شود، قرار می‌گیرد.
•کاربران مختلف از قفل سخت‌افزاری Li-Fi به منظور استفاده از خدمات اینترنت LiFi استفاده می‌کنند.
•همانطور که در شکل می‌بینید، قفل سخت‌افزاری LiFi از ردیاب‌نوری، تقویت‌کننده، پردازشگر و برنامه‌های کاربردی برای انواع مختلف داده‌ها تشکیل شده‌است.
•تمام لامپ‌های LED با استفاده از کلید به یکدیگر سوئیچ شده و می‌توان به وسیله دکمه پاور تعبیه شده، آنها را روشن یا خاموش کرد.
•اینترنت Li-Fi سرعت انتقال داده سریع را با سرعت 1 گیگابایت فراهم می‌کند.

 

اینترنت Wi-Fi

•تصویر فوق، معماری شبکه Wi-Fi را نشان می‌دهد. همانطور که در شکل نشان داده‌شده، دو عنصر مهم در اینترنت وای‌فای وجود دارد، روتر WiFi و قفل سخت‌افزاری WiFi یا ایستگاه‌های وای‌فای.
•روتر Wi-Fi به مودم ADSL یا مودم‌های کابلی متصل می‌شود و این مودم‌ها نیز به شبکه ارائه‌دهنده خدمات اینترنت متصل است.
•روتر Wi-Fi بر روی چندین باند مورد نیاز (به عنوان مثال 2.4 یا 4.9 یا 5 گیگاهرتز) کار می‌کند. باندهای مذکور، داده‌های اینترنتی را به سیگنال‌های سازگار وای‌فای تبدیل می‌کند.
•دریافت امواج EM توسط قفل سخت‌افزاری وای‌فای و یا مراکز ارتباطی به وسیله IP دستگاه‌های سازگار موجود انجام می‌شود. از این رو همانطور که در شکل 2 نشان داده‌شده، اینترنت WiFi توسط مشتریان مختلف استفاده می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.