بازار سرمایه

January 9, 2018
14:52 سه شنبه، 19ام دیماه 1396
کد خبر: 87102

حمایت دولت از پیام رسان‌های ایرانی در حد شعار باقی ماند

نشست تخصصی "کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسانهای بومی" با حضور محمدرسول کاظمی مدیر پیام رسان آی گپ، سیدجعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش و سهیل تقوی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صبح امروز برگزار شد.

از جمله نکات مطرح در این نشست تخصصی عدم حمایت دولت چه از منظر مالی و چه زیرساختها مورد بحث قرار گرفت و هر سه این بازیگران به صراحت عنوان کردند که دولت و وزارت ارتباطات برخلاف تمامی شعارها، تاکنون یک ریال از بسترهای داخلی حمایت نداشتند و زیرساختی هم در اختیار آنها قرار ندادند.

سیدجعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش در این نشست با بیان اینکه اکنون یک میلیون و 800 هزار کاربر روی پیام رسان سروش داریم، اظهار کرد: راهبرد ما ارائه سرویس خوب است و با وجود تمامی تنگناهایی که در کشور وجود دارد، به سمت این راهبرد حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه مولفه های اقتصاد دیجیتال هنوز در کشور آماده نشده است، گفت: جالب است که هنوز مولفه های شبکه ملی اطلاعات نیز به بهره برداری نرسیده است که این خود معضلی برای پیشبرد امور سرویس های داخلی خواهد بود.

این فعال فناور همچنین با اظاره به الزامات فنی و مهندسی موجود در کشور عنوان کرد: همچنان سرورهای ابری در کشور سراغ ندارم که بخش مدیریت اعلانها را برای 10 میلیون تراکنش در روز روی سروش پاسخگو باشند.

او افزود: حداکثر سرویسی که سرورهای ابری داخلی می توانند پاسخگو باشند 50 هزار تراکنش مدیریت اعلان در روز است.

سهیل تقوی کارشناس کسب و کار پیام رسان بله هم در ادامه با بیان اینکه دنیا تجربه تقدم محتوا بر زیرساخت را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر پیام رسان ما با بالغ بر 600 هزار کاربر روزانه بیش از 10 میلیارد تومان گردش مالی دارد و با برنامه ای که بانک مرکزی برای مجوز زدایی دارد، در نظر داریم تمرکزمان را بر فعالیتهای فین تکی و ارائه سرویس بلاک چین که در دنیا رو به رواج است، بیشتر کنیم.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که کسب و کار روی بستر بله شکل بگیرد و کما اینکه در حال حاضر پرداخت خرد را با بانک ملی داریم.

این کارشناس کسب و کار همچنین در انتقاد به رفتار تبعیض آمیز مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در حمایت از چند پیام رسان خاص و کاهش پهنای باند اپراتورها به یک سوم برای آنها گفت: در حال حاضر تنها ما و پیام رسان گپ در لیست حمایتها نیستیم. طی مکاتبات توییتری که گپ با وزیر ارتباطات داشته، ایشان گفته است که این موضوع به من ربطی ندارد و تصمیم در مرکز ملی گرفته شده است.

تقوی افزود: رگولاتوری ارتباطات طی نامه ای که به اپراتورها زده از آنها خواسته هزینه پهنای باند را برای سه پیام رسان داخلی به یک سوم کاهش دهد.

محمدرسول کاظمی مدیر پیام رسان آی گپ هم در ادامه این نشست تخصصی با بیان اینکه تاکنون یک ریال حمایت از جایی نداشتیم اظهار کرد: از ابتدا دغدغه شخص بنده این بوده که چرا باید از پیام رسانهای خارجی استفاده کنیم و از این منظر به فکر توسعه پلت فرم جداگانه ای افتادیم.

این فعال فناور گفت: با توجه به اینکه حریم خصوصی از ابتدا برای مردم ما اهمیت بسیاری داشته، تمام تمرکزمان را بر روی توسعه چنین بستری گذاشتیم و دیروز هم فراخوانی برای هکرها داشتیم که هر کسی بتواند یکی از دو لایه های امنیتی ما را بشکند، یک میلیارد تومان به او می دهیم.

وی افزود: برنامه توسعه یافته ما کاملا متن باز هست و کدهای آن در اختیار همه قرار دارد.

کاظمی با بیان اینکه ایمان ندارم دولت کاری برای توسعه بسترهای داخلی انجام دهد، ابراز کرد: آیا سخت گیریهایی که اکنون نسبت به پیام رسانهای داخلی وجود دارد زمانی هم که CDN تلگرام به ایران آمد و پهنای باند رایگان در اختیار آن قرار گرفت، برای این شرکت داشتند؟!

او خاطر نشان کرد: سه ماه است دولت می خواهد حمایت کند اما تاکنون ما چیزی را ندیدیم اما در یک هفته ای که تلگرام بسته شد توانستیم 200 هزار کاربر جدید جذب کنیم.

وی تصریح کرد: تمام کسانیکه می گویند داخلیها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد کاربران ایرانی را ندارند به صراحت می گویم که آی گپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای 40 میلیون کاربر ایرانی هست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.