فناوری

January 10, 2018
16:10 چهارشنبه، 20ام دیماه 1396
کد خبر: 87155

خودروهای نسل آینده از مغز سرنشینان فرمان می گیرند

یک شرکت خودروسازی سخت افزاری ابداع کرده که با استفاده از الگوریتمی پیچیده قادر به دریافت و درک سیگنال های مغز انسان و استفاده از آن برای هدایت بهینه خودروهای خودران است.

امروزه شرکت های خودروسازی جهان برای ابداع فناوری های پیشرفته کنترل و هدایت خودروهای خودران رقابت نزدیکی دارند و حالا نیسان قصد دارد برای بهینه سازی روند تصمیم گیری این خودروها از مغز انسان کمک بگیرد.

از فناوری مذکور که «نیسان برین» یا مغز نیسان نام گرفته در نمایشگاه سی ای اس ۲۰۱۸ رونمایی شد. این فناوری در مرکز تحقیقاتی این شرکت در ژاپن ابداع شده و از آن برای درک سیگنال های مغز و انتقال آن به سیستم هدایت خودرو در عرض کمتر از ۰.۵ ثانیه استفاده می شود.

محققان نیسان معتقدند ذهن انسان در شرایطی مانند ترافیک های سنگین و راه بندان بهتر از سیستم های سخت افزاری فکر می کند و راه حل های مناسب تری می یابد و لذا برای انجام حرکت بعدی خودرو بهتر است از آنها استفاده شود.

همچنین وقتی خودرو قادر به درک افکار انسان باشد، می تواند شرایط حرکتی خود را تغییر دهد. به عنوان مثال اگر سرنشینان نگران سرعت خودرو باشند یا احساس کنند به هر علت در خودرو راحت نیستند، این اطلاعات از مغز آنها به اتومبیل منتقل می شود و سیستم تصمیماتی را برای بهبود شرایط اتخاذ می کند.

هنوز مشخص نیست نیسان در چه زمانی عملا از این فناوری در خودروهای تولیدی خود استفاده می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.