بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

رگولاتوری

January 11, 2018
12:53 پنجشنبه، 21ام دیماه 1396
کد خبر: 87174

شغلی هایی که با تلگرام رفت

اشتغال و کار از ضروری ترین نیازهای جامعه و از خواسته های جوانان بیکار است همچنان که یکی از مهم ترین عوامل اعتراضات اخیر نیز موضوع رفع بیکاری این قشر بوده است.
 
هر جامعه ای که بتواند مشکلات بیکاری خود را رفع کند یا کاهش دهد، بدون شک شرایط پایدارتری از نظر امنیت، سلامت و شادابی و نشاط برای افراد جامعه فراهم آورده و از این رو دولت ها وسواس زیادی برای رفع مساله بیکاری دارند.
کسب و کار و اشتغال در هر دوره ای متناسب با پیشرفت و توسعه جامعه با تحولات گوناگون روبه رو بوده است، برای مثال زمانی کارها با به کارگیری حیوانات مثل اسب و شتر برای حمل بار انجام می شد اما حالا این کار با وسایلی مثل هواپیما، قطار، کشتی و خودرو انجام می گیرد. در همه این وسایل نقلیه نیز افراد مختلفی در کارها و پست های مختلف مشغول به کار بوده و این ابزارها سبب اشتغال افراد شده و می شود.
با توسعه فناوری ها تقریبا با حفظ همین امکانات، سایر امکانات مثل رسانه های دیجیتال، اینترنت و شبکه های اجتماعی و تلگرام نیز دریچه دیگری به روی جویندگان کار باز کرد که آنان از این طریق نیز به کار دست یابند.
با ظهور شبکه های اجتماعی و به ویژه ابزار تلگرام در ایران، کاربران ایرانی با توجه به امکانات این ابزار، خیلی از ارتباطات و به ویژه کسب و کار خود را از این طریق انتخاب کردند. براساس آمار، در زمان حاضر حدود 40 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند و این وسیله اکنون به یکی از محبوب ترین ابزارهای فناوری جدید در ایران تبدیل شده است. اکنون خیلی از جوانان و خانواده های ایرانی از تلگرام برای کسب و کارهای نو استفاده می کنند و از این طریق به امرارمعاش می پردازند. خدمات تلگرام در موضوع کسب و کار در شرایطی برای این دسته از شهروندان فراهم شده که با کم ترین هزینه، بیش ترین منفعت را نصیب خود می کنند. برای توضیح بیشتر این مطلب باید گفت که اکنون برای ایجاد یک فرصت شغلی بین 100 تا 300 میلیون تومان هزینه مورد نیاز است و چنانچه این شغل در بخش های پتروشیمی ایجاد شود، این هزینه تا 2 میلیارد تومان افزایش می یابد.
هر وسیله جدید می تواند استفاده های غیر اصولی از آن بشود همچنان که از فناوری های قبلی مثل وسایل تصویری نیز شده و می شود. بنابراین قطع و مسدود کردن فعالیت این وسایل نمی تواند مساله را حل کند بلکه صورت مساله را پاک می کند. تلگرام در جامعه ایران فقط برای کسب و کارهای نو کاربرد ندارد بلکه در تسریع ارتباطات هموطنان در نقاط دور و نزدیک کشور و حتی خارج از کشور به کار گرفته می شود.
همانطور که گفته شد تلگرام ابزار خیلی از کسب و کارهای نو است و هر چند آماری از شمار کسانی که از این طریق به امرار معاش می پردازند، در دست نیست اما رقم شاغلان آن بالاست.
جامعه ایران اکنون با حدود 12 درصد بیکاری روبه رو است و در صورت مسدود شدن تلگرام آمار این بیکاران قطعا بیشتر خواهد شد در حالی که هیچ جایگزینی برای این وسیله پیش بینی نشده است.
جدا از استارت آپ ها و کسب و کارهای نو، اکنون تا حدود زیادی فعالیت بسیاری از شغل ها و دستگاه ها به همین تلگرام وابسته است و درصورتی که این ابزار با تعطیلی روبه رو شود، تسهیل کارها در این نهادها با اختلال روبرو خواهد شد. با این حال جامعه ایران اکنون در حساس ترین شرایط از نظر اشتغال و ایجاد کسب و کارهای جدید قرار دارد و چنانچه ابزارهای آن فراهم نشود، ممکن است جامعه با موقعیت های بغرنج تری از لحاظ اشتغال روبه رو شود.
استفاده نامناسب از فناوری های جدید فارغ از شکافی که در جامعه در زمینه فرهنگسازی این ابزارها وجود دارد، یکی از دلایل اصلی روی آوری افراد به استفاده از فناوی جدید و خاصه تلگرام فقر سرگرمی های مناسب و رویدادهای نشاط بخش و شادی آفرین در حیطه زندگی افراد است که باید فکری به حال آن کرد. لذا نمی توان به کارگیری فناوری ها را به دلایل استفاده نامناسب بخشی از جامعه که می توان با فرهنگسازی تا حدودی آن را برطرف کرد، نادیده گرفت چراکه ممکن است این بی توجهی صدمات دو چندان به سایر بخش ها وارد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.