اپراتورها

باندپهن سیار

رگولاتوری

January 13, 2018
12:10 شنبه، 23ام دیماه 1396
کد خبر: 87233

مدیرعامل همراه اول میگوید شکل‌گیری اقتصاد اینترنت اشیاء در گرو توسعه استانداردهای LPWAN است

مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی با بیان اینکه شکل‌گیری اقتصاد اینترنت اشیاء در گرو به‌کارگیری استانداردهای مبتنی بر شبکه‌های کم مصرف با پوشش گسترده است، گفت: این تکنولوژی در شبکه ما توسعه یافته است.

وحید صدوقی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه مفهوم اینترنت اشیاء در آیندهای نه چندان دور حرف اول را در دنیا ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد زد، اظهار کرد: تاکنون پیش‌بینی‌هایی از حجم و ارزش بازار این حوزه صورت گرفته که به عنوان مثال یکی از برآوردها حصول 15 تریلیون دلار از طریق این حوزه تا سال 2022 است که به واسطه اتصال بیش از 50 میلیارد شی به شبکه ارتباطی حاصل می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران ادامه داد: اتصال ابزارها و وسایل زندگی به شبکه‌های ارتباطی در راستای ارتقای بهره‌وری مدیریت صورت می‌گیرد و امکان نظارت هوشمند را برای تمامی ارکان‌ و بخشها به وجود می‌آورد.
 
وی افزود: به عنوان مثال اگر امروز دغدغه‌مان نحوه مواجهه با بحران آب و خشکسالی است، به راحتی می‌توانیم با هوشمندسازی شبکه آبیاری زمینهای زراعی و کشاورزی، به مدیریت بهینه بپردازیم و مانع از اتلاف منابع حیاتی کشور شویم.
 
صدوقی با بیان اینکه چنین کاری را می‌توان در ارتباط با شبکه برق و گاز نیز انجام داد تا مدیریت بهینه مخصوصا در ساعات پیک حاصل شود، ابراز کرد: دولت سالانه هزینه‌های سنگینی را بابت سرپا نگه داشتن این شبکه‌ها در شرایط پیک می‌پردازد در حالیکه با تکیه بر فناوری IOT می‌توان به مدیریت یکپارچه شبکه توزیع پرداخت و حتی با راهکارهای تشویقی که از سمت وزارت نیرو ارائه می‌شود، میزان مصرف را به شکلی هوشمند در نقاط پیک به سایر بازه‌های زمانی منتقل کرد.
 
مدیر عامل همراه اول با بیان اینکه ما با لحاظ کردن استاندارد Narrowband IoT در شبکه ارتباطی خود که یکی از ملزومات توسعه این فناوری در کشور است، هم‌اکنون به عنوان یکی از اپراتورهای پیشگام در این عرصه مطرح هستیم، یادآور شد: بستر Narrowband IoT در واقع استانداردی برای شبکه‌های کم مصرف با پوشش گسترده است که بر این اساس بزرگترین زیرساختهای نرم‌افزاری و پلت‌فرمهای IOT قابلیت پیاده‌سازی روی آن را دارند.
 
وی با تأکید بر اینکه با توسعه همه جانبه این بستر ارتباطی دیگر نیازی نیست که متقاضیان بهره‌برداری از IOT در صنایع، به سراغ راه‌حلهای گرانی که مبتنی بر شبکه‌های اختصاصی با زیرساخت و Backbone اختصاصی هست بروند، گفت: راه‌حلهایی که توسط برخی برندهای خارجی برای توسعه شبکه اینترنت اشیاء ارائه می‌شود به واسطه گران بودن هزینه‌های نگهداری، بسیار بالاست اما زیرساختی که توسط Narrowband IoT ارائه می‌شود عملا نگرانی از این بابت را کاهش می‌دهد.
 
صدوقی یادآور شد: جالب است بدانید سرعت کار روی شبکه اپراتوری که پوشش گسترده در کل کشور دارد، به حدی بالاست که در یکی از مناطق کشور به درخواست شرکت گاز، توانستیم یک شبه لایه نرم‌افزاری مربوط به آن منطقه در هوشمندسازی کنتورهای برق را ایجاد کنیم.
 
وی افزود: امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده با شکل‌گیری اقتصاد Narrowband IoT باز هم از میزان هزینه‌ها کاسته شود و نهایتا کشور از عواید کسب‌وکارهای اینترنت اشیاء بهره‌مند گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.