تحلیل بازار

January 13, 2018
15:29 شنبه، 23ام دیماه 1396
کد خبر: 87243

رغبت کمتر از ۵درصد کاربران ایرانی تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی

علی‌رغم فیلتر تلگرام، کاربران ایرانی نه تنها گرایشی به سوی پیام رسان‌های ایرانی پیدا نکرده‌اند، بلکه بر اساس اسناد موجود تنها کمتر از 5 درصد از این جمعیت، اپلیکیشن‌های ایرانی را دانلود کرده که معلوم نیست از آن استفاده می‌کنند یا نه؟!

بر اساس آماری که در زیر مشاهده می‌کنید تعداد کاربرانی که اپلیکیشن پیام رسان داخلی سروش، آی گپ و بله را دانلود کرده‌اند(3 پیام رسان برتر ایرانی) 2 میلیون و 198 هزار است و رقم کاربران فعال این پیام‌رسان‌ها قطعا کمتر از تعداد دانلودکنندگان است.

بر این اساس بیش از 1 میلیون نفر از کافه‌بازار، 500 هزار نفر از گوگل پلی و 200 هزار نفر ازمایکت، اپلیکیشن سروش را دانلود کرده‌اند که در مجموع یک میلیون و 700 هزار کاربر می‌شوند.(همه این تعداد کاربر، بعد از فیلتر تلگرام این اپلیکیشن را دانلود نکرده‌اند و ممکن است قبلا دانلود کرده باشند)

از سوی دیگر تعداد کاربرانی که آی گپ را از کافه بازار دانلود کرده‌اند 100 هزار نفر ، از گوگل پلی 50 هزار نفر و از مایکت نیز 24 هزار نفر است.

اپ «بله» را نیز 200 هزار نفر از کافه بازار،100 هزار نفر از گوگل پلی و 24 هزار نفر از مایکت دانلود کرده‌اند.

در مجموع دو میلیون و 198 هزار نفر، کاربر ایرانی و غیر ایرانی، این 3 اپلیکیشن پیام رسان داخلی را دانلود کرده‌ و معلوم نیست تعداد کاربران فعال آن چقدر است؟

برای نتیجه گیری چند فرض زیر را در نظر می‌گیریم:

1-     فرض می‌گیریم که همه اینها بعد از فیلترشدن تلگرام آمده باشند.

2-     فرض می‌گیریم که همه این تعداد دانلود معادل تعداد کاربران فعال هم باشند.

3-     فرض می‌گیریم که همه این کاربران هم تلگرام داشتند و هم پیام رسان ایرانی.

4-    فرض می‌گیریم کاربری که سروش نصب کرده، از کاربری که آی گپ یا بله را نصب کرده، جداست.

منهای ایرادهای فنی اپلیکیشن های مذکور که اغلب سورس کد خود را از تلگرام کپی کرده‌اند (برنامه‌نویسان از روی API تلگرام کپی‌برداری کرده‌اند.) و بعضا به دلیل فیلتر تلگرام و یکی بودن کدها، شاهد هنگ کردن اپ های ایرانی هستیم؛ باید بگوییم استقبال زیر 2 میلیون نفر در مقایسه با 45 میلیون کاربر تلگرام، نشان دهنده عدم موفقیت در فیلتر تلگرام است.

کاربران ایرانی این روزها با نصب انواع فیلترشکن، همچنان به تلگرام متصل بوده و سرورهای تلگرام افت محسوسی را در حوزه جغرافیایی ایران نشان نمی‌دهند.  سرور telegram.org با آی پی 149.154.167.99 در رتبه هفدهم، t.me در رتبه 41 موید این موضوع است.

کندشدن اینترنت، ورود انواع بدافزار و ویروس به موبایل و پی سی کاربران ایرانی بر اثر نصب فیلترشکن‌ که عاملش فیلتر تلگرام است را باید به این داستان افزود تا تصمیم‌گیرندگان قانع شوند که به خاطر یک کانال 1 میلیونی ترویج خشونت، چه هزینه‌هایی را بر دوش آی تی ایران گذاشته‌اند.

آمار پیام رسان سروش در گوگل پلی، کافه بازار و مایکت را در تصاویر زیر ببینید:

 

پیام رسان داخلی

 

پیام رسان داخلی

 

پیام رسان داخلی

 

پیام رسان داخلی

 

پیام رسان داخلی

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.