تحلیل بازار

January 13, 2018
16:48 شنبه، 23ام دیماه 1396
کد خبر: 87248

فروش ۹۲۰ میلیون گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت در سال ۲۰۱۷

اپل در گوشی آیفون ۱۰ حسگر اثر انگشت را به‌‌طور کامل حذف کرده و آن را با فیس آی‌دی جایگزین کرده است؛ اما آمار جدید همچنان خبر از رشد فناوری اثر انگشت در سال‌های آتی می‌دهد.

استفاده از حسگر‌ اثر انگشت و انواع دیگر فناوری‌های شناسایی بیومتریک در گوشی‌های هوشمند به‌سرعت در حال افزایش است. گزارش جدید دیجی‌تایمز نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۷، ۹۲۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت در سراسر جهان به فروش رسیده است. بر اساس همین گزارش، فروش گوشی‌های هوشمند دارای این ویژگی تا سال ۲۰۲۰ به ۱.۲۵ میلیارد دستگاه افزایش خواهد یافت.

با توجه به این ارقام می‌توان دریافت که بیشتر گوشی‌های عرضه‌شده در سال گذشته مجهز به حسگر اثر انگشت بوده‌اند. با این حال نمی‌توان فروش گوشی‌های هوشمندی که مجهز به حسگر اثر انگشت نیستند انکار کرد. درحالی‌که فروش گوشی‌های هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت با نرخ سریعی در حال رشد است، گزارش دیجی‌تایمز حکایت از این دارد که فروش ۹۲۰ میلیون گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت در سال ۲۰۱۷، نشان‌‌دهنده‌ی نفوذ ۶۴ درصدی این نوع گوشی‌ در جهان است. به این ترتیب فروش گوشی‌های هوشمند بدون فناوری اثر انگشت هنوز از رشد قابل توجهی برخوردار است و به‌طور کلی بیش از یک‌سوم از بازار جهانی را در اختیار دارد. البته فروش احتمالی ۱.۲۵ میلیارد گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت تا سال ۲۰۲۰، نشان‌گر نفوذ ۷۵ درصدی این محصولات در جهان است. به عبارت دیگر، استفاده از سنسور اثر انگشت توسط تولید‌کنندگان گوشی‌ هوشمند نسبت به سال‌های پیشین در حال افزایش است.

البته فناوری حسگرهای اثر انگشت نیز با سرعت بالایی در حال تغییر است. بنا‌بر‌ این درحالی‌که سطح نفوذ این گوشی‌ها در بازار به نقطه‌ی اشباع خود نزدیک می‌شود، نمی‌توان گفت که همه‌ی گوشی‌های هوشمند به سنسور‌های اثر انگشت یکسانی مجهز شده‌اند. برای مثال، این هفته شرکت ویوو از جدید‌ترین گوشی هوشمند خود در نمایشگاه CES 2018 رو‌نمایی کرد. ویژگی‌های این گوشی هوشمند هنوز اعلام نشده است؛ اما شرکت ویوو، وجود حسگر اثر انگشت یکپارچه با صفحه نمایش را اعلام کرد. درحالی‌که این اولین بار است که حسگر اثر انگشت با صفحه‌نمایش یکپارچه می‌شود، انتظار می‌رود که این فناوری در میان گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک استاندارد پذیرفته شود و احتمالا این فناوری در سال‌های آینده با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهد شد. در هر صورت، بر اساس گزارش دیجی‌تایمز، حدود یک میلیارد گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت در سال‌ جاری به فروش خواهد رسید و این نقطه‌ی عطفی است که پیش‌تر در سپتامبر سال گذشته نیز پیش‌بینی شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.