امنیت

January 22, 2018
13:49 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87440

اعتراف FBI به ناتوانی در دسترسی به اطلاعات رمزنگاری‌شده

پلیس فدرال آمریکا (FBI ) اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی نتوانسته به اطلاعات رمزنگاری شده بیش از 7000 دستگاه الکترونیکی دسترسی پیدا کند.

کریستوفر ورای – رئیس پلیس فدرال آمریکا یا اف بی آی – در کنفرانسی که در دانشگاه فوردام نیویرک برگزار شد، عنوان کرد که دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمندی را که اطلاعات آنها رمزنگاری شده بود، نتوانسته رمزگشایی کند و تعداد این دستگاه‌ها نیز در مقایسه با سال گذشته میلادی افزایش بی سابقه‌ای یافته است.

این سازمان در تشریح این موضوع همچنین خاطر نشان کرد که تعداد 7775 دستگاه الکترونیکی رمزنگاری شده وجود دارد که این سازمان نتوانسته است به اطلاعات محرمانه و رمزنگاری شده آنها دسترسی پیدا کند.

طبق سخنان وی، این دستگاه‌های رمزنگاری شده مذکور همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به موضوع یا تهدید خاصی بوده‌اند اما وی جزئیات و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را در این خصوص به زبان نیاورد.

این مساله که به اصطلاح "حالت تاریک" نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی اف بی آی به شمار می رود و این آمار و ارقام هم نخستین باری نیست که توسط روسا و مقامات بلندپایه پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) شنیده می‌شود بلکه دفعه‌های گذشته نیز رمزنگاری دستگاه‌های الکترونیکی روند تحقیقات این سازمان را با مشکلات و دشواری‌های بسیاری مواجه کرده بود.

وی در ادامه سخنانش افزود:"البته باید خاطر نشان کرد که هدف سازمان ما جاسوسی و دستیابی به اطلاعات خصوصی و شخصی کاربران عادی و نقض حریم شخصی آنان نیست و نخواهد بود بلکه هدف ما دسترسی به دستگاه‌های الکترونیکی آن دسته از کاربرانی است که به خراب کاری، اقدامات افراطی، تروریستی و جرم و جنایات مختلف دست می‌زنند و صلح و امنیت کشور و جهان را تهدید می‌کنند".

او ضمن اشاره به "معضل امنیتی بزرگ در جهان" عنوان کرد:"تعداد دستگاه‌های رمزنگاری شده که اف بی آی نتوانسته است به اطلاعات آن دست یابد، نسبت به دو سال گذشته به دو برابر رسیده است و این آمار می‌تواند گویای این حقیقت باشد که در سال جاری میلادی این تعداد به ۱۵ هزار دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد:"این اطلاعات در صورتی که رمزگشایی شوند، می‌توانند به نهادهای امنیتی و پلیس کمک‌های بسیار سازنده‌ای بکند چراکه می‌توان از آنها بعنوان کلیدی که رمز و راز قتل های زنجیره‌ای را باز می‌کند یا شواهدی که دست‌های پشت پرده را رو می‌کند، استفاده کرد".

این بحث دسترسی و بازیابی اطلاعات دستگاه‌های رمزنگاری شده از سال ۲۰۱۶ آغاز شد؛ زمانی که وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا شرکت اپل را مجبور کرد که درگاهی برای رمزگشایی آیفون سعید فاروق ایجاد کند. سعید فاروق کسی بود که به همراه همسرش تاشفن مالیک، ۱۴ نفر را در سال ۲۰۱۵ در کالیفرنیا به ضرب گلوله از پای درآورد.

33

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.