امنیت

January 23, 2018
16:08 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87492

فیلترشکن‌ها ساماندهی شوند

رمضانعلی سبحانی‌فر از پیگیری وضعیت حمایت دولت از پیام‌رسانهای بومی و شبکه های اجتماعی داخلی خبر داد و گفت: موضوع استفاده از فیلترشکن ها باید ساماندهی شود.

رمضانعلی سبحانی فر با تاکید براینکه کمیته ارتباطات مجلس به صورت مرتب، پیگیر وضعیت پیام‌رسانهای بومی و خدمات و سرویس هایی که این شبکه های اجتماعی باید ارائه دهند، است، اظهار داشت: تمامی تلاش دولت، مجلس و اپراتورها در این است که این سرویس دهندگان بومی در کشور تقویت شوند.

وی با بیان اینکه نباید توقع داشت که در شروع کار این شبکه های پیام‌رسان در حد پیام‌رسانهای خارجی سرویس دهی داشته باشند، اضافه کرد: ظرفیت این شبکه ها هنوز به حد لازم نرسیده و ما به این امر واقف هستیم که این شبکه های بومی جوابگوی ۵ میلیون کاربر نیستند و نیاز به توسعه دارند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسهیلاتی که دولت برای حمایت از این کسب وکارها درنظر گرفته و نیز لزوم همکاری اپراتورها در تقویت این شبکه ها، تاکید کرد: برمبنای بررسی های صورت گرفته و گزارشی که وزارت ارتباطات درمورد وضعیت شبکه های پیام‌رسان بومی ارائه داده است، حمایت مالی از این کسب و کارها از محل وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات صورت می گیرد.

وی گفت: در این زمینه از وزارت ارتباطات گزارشی خواستیم و این وزارتخانه گزارش خود مبنی بر نحوه حمایت از شبکه‌های پیام‌رسان بومی و زمینه سازی برای ایجاد فضای رقابتی را ارائه داده است.

سبحانی فر با اشاره به نمونه‌های موفق کسب وکارهای نوپا در کشور که چندین میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده اند، افزود: پیام‌رسانهای بومی نیز به دلیل داشتن دانش فنی می توانند به این شرایط برسند اما نیازمند جذب سرمایه هستند و باید مدیریت و برنامه ریزی داشته باشند که در نهایت شاهد افزایش ظرفیت آنها و جذب کاربر باشیم.

وی با تاکید براینکه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور رو به رشد و توسعه است، خاطرنشان کرد: اشتغال در این بخش به سرعت در حال پیش روی است و شبکه های اجتماعی نیز می توانند با افزایش ظرفیت ها، در این زمینه موثر باشند.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس درباره نامه ۱۷۰ نماینده مجلس درخصوص حمایت از پیام‌رسانهای بومی و لزوم ساماندهی استفاده از فیلترشکن ها، گفت: از این نامه اطلاعی ندارم و موضوع آن را در خبرها دیده ام. اما به هر ترتیب استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن در کشور نیازمند ساماندهی است.

وی با بیان اینکه مسدود کردن مقطعی برخی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، سبب روی آوردن کاربران به سمت فیلترشکن ها شد، افزود: این موضوع سبب شد که محتوای غیراخلاقی و غیرمجاز در دسترس عموم قرار گیرد و این اصلا درست نیست. ما معتقدیم که با فیلترکردن تلگرام، مشکل حل نمی شود و باید کار اساسی برای استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام‌رسانها انجام داد.

سبحانی فر بر لزوم ساماندهی این فضا و استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی خارجی تاکید و خاطرنشان کرد: برخی کانالها در این شبکه های اجتماعی اقدام به تشویش اذهان عمومی، انتشار مطالب بی پایه و اساس و بدون استناد به منابع موثق، می کنند که باید از سوی پلیس فتا پیگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی و پیام‌رسانها نیازمند فرهنگسازی، ساماندهی و نهادینه سازی از سوی دولت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.