فناوری

February 9, 2018
13:21 جمعه، 20ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87906

انتقال تجربیات فناوری فضایی ایران برای مدیریت بلایا

سازمان فضایی ایران از انتقال تجربیات خود در زمینه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بلایا به کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) خبر داد.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد که در قالب برنامه منطقه‌ای کاربردهای فضایی به منظور توسعه پایدار (RESAP)‌ با کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) همکاری می کند.

این سازمان هر ساله در جلساتی که توسط کمیته مشورتی بین الدول (ICC) در مقر اصلی اسکاپ در بانکوک (تایلند)‌ برگزار می شود شرکت کرده و تجربیات خود را در زمینه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بلایا به سایر کشورهای عضو اسکاپ منتقل می‌کند.

در این راستا رئیس سازمان فضایی در مراسم شروع به‌کار مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (APDIM) در تهران که با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در منطقه آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) برگزار شد، حضور یافت.

همزمان با افتتاح این مرکز، دومین نشست «شورای حکام اپدیم» به عنوان نشست منطقه‌ای درباره مدیریت اطلاعات برای کاهش و تاب آوری در برابر خطرات بلایا و نشست مشورتی همکاری های منطقه‌ای، برای مقابله با گرد و غبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه در تهران و با حضور متخصصان سنجش از دور سازمان فضایی ایران، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره بلایای طبیعی منطقه از جمله زلزله، گرد و غبار، سیل و روشهای مقابله با آنها پرداختند.

تأسیس مرکز منطقه‌ای اپدیم در تهران در شصت و هفتمین اجلاس اسکاپ در سال ۲۰۱۱ با اجماع کشورهای عضو اسکاپ تصویب شد و در سال ۲۰۱۵ نیز اساسنامه آن مورد تصویب قرار گرفت.

این مرکز با محوریت اهداف بشر دوستانه ایران در جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه ایجاد شده است.

کاهش تلفات، خسارات و آثار منفی بلایای طبیعی از طریق تقویت مدیریت اطلاعات حوادث و بلایا در آسیا و اقیانوسیه، تقویت توانایی ها و ظرفیت‌های فنی و سازمانی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرپذیری و افزایش مقاومت‌پذیری در برابر بلایای طبیعی و نیز کمک به تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای میان کشورها از جمله اهداف این مرکز عنوان شده است.

بکارگیری فناوری فضایی و استفاده از تصاویر دریافتی ماهواره های سنجش از دور می تواند به کمک تحقق این اهداف بیاید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.