اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 17, 2018
14:33 شنبه، 28ام بهمنماه 1396
کد خبر: 88074

در نخستین نشست خبری اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی عنوان شد؛ هم پوشانی با سازمان نظام صنفی رایانه ای نداریم

نخستین نشست خبری اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی روز پنجشنبه گذشته در حاشیه دهمین جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد.

محمد کرمی، رییس اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با اشاره به ضرورت تشکیل این اتحادیه و ساماندهی سرویس های جدید مبتنی بر اینترنت، مهم ترین اقدامات اتحادیه را در۴ ماه گذشته برشمرد: تشکیل کمیسیون های پنج گانه، فک پلمب استارت آپ ها، ایجاد کارگروه های مشورتی، مذاکره با بیمه تامین اجتماعی برای کسب وکارهای مجازی، ارائه تسهیلات به کسب وکارهای خانگی و حذف الزام ارائه اجاره نامه برای اخذ پروانه از جمله فعالیت های مهم اتحادیه در چند ماه آغازین بوده است.
کرمی افزود: کارگروه تاکسی های اینترنتی، اولین کارگروهی است که در اتحادیه تشکیل شد و یکی از بخش های عمده فعالیت ما، کمک به کسب وکارهایی است که از سوی مراجع مختلف پلمب می شوند، ما هر هفته حدود ۱۰ دفتر را که پلمپ می شوند، فک پلمپ می کنیم. وی ادامه داد: ما به دنبال تهیه ۳ سند هستیم که در آن ها نقش هریک از نهادها را تعیین کنیم. مشکل این است که الان هر نهادی خود را متولی استارت آپ ها می داند. ما کسب وکارها را از حیث نوع معامله تجاری طبقه بندی و مدل های کسب وکار آن ها را شناسایی کردیم و این ۳ سند را به شورای عالی نظارت خواهیم برد.
رییس اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی گفت: بر اساس این اسناد مشخص می شود هر کسب وکاری با چه نهادهایی سر و کار خواهد داشت. با این کار، سازمان های دیگر نمی توانند خود را متولی بدانند و مانع فعالیت کسب وکارها شوند. وی افزود: خوشبختانه نهاد داوری اتاق اصناف نیز شکل گرفته که در فاز نخست ۱۰ اتحادیه از جمله اتحادیه کسب وکارهای مجازی را تحت پوشش قرار می دهد. می توانیم افرادی را از اتحادیه معرفی کنیم تا به عنوان داور در آن جا حاضر شوند و مشکلات کسب وکارها را حل کنند.
عضو هیات رییسه اتحادیه کسب وکارهای مجازی درباره دلیل تشکیل این اتحادیه گفت: تعدد نهادهای مجوزدهی باعث سردرگمی کسب وکارهای مجازی شده بود و تضاد منافع کسب وکارهای سنتی با این نوع از کسب وکارها باعث شده بود تعامل با آن ها بسیار دشوار شود، بنابراین نیاز به یک اتحادیه فراگیر با یک سیاست گذاری واحد به شدت احساس می شد.
حمید محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار فناوران در مورد دلیل حضور فعال برخی از اعضای هیات مدیره اتحادیه در انتخابات نظام صنفی رایانه ای گفت: ما به دنبال ایجاد تعامل موثر با سازمان بودیم و از چند سال قبل تلاش کردیم برخی مسائل را به صورت مشترک پیش ببریم، این طبیعی است که حضور فعالی در سازمانی داشته باشیم که به حوزه فعالیت مان مرتبط است. وی افزود: این حضور باعث می شود بتوانیم مسائل را با هماهنگی بیشتر حل و فصل کنیم.
مدیرعامل دیجیکالا با اشاره به این که برای حضور وی در انتخابات اتحادیه افراد بسیاری توصیه و اصرار کرده ا ند گفت: با توجه به این که در نخستین دوره انتخابات اتحادیه، فقط کسانی می توانستند رای بدهند که مجوز اتحادیه فناوران را داشتند، تعداد آرا کم بود، اما پیش بینی می کنیم در دوره آینده هیات رییسه متنوع تر و رای دهندگان بیشتری را شاهد باشیم.
محمد کرمی در ادامه گفت: این اتحادیه یکی از ۵ اتحادیه کشوری ایران است، یعنی برای فعالیت در استان های مختلف، تنها یک مجوز کافی است و مجوز گرفتن از این اتحادیه نیاز به مراجعه حضوری ندارد. وی افزود: فعالیت اتحادیه جنبه حمایتی دارد. در نهایت هیأت عالی نظارت درباره آن اسناد تصمیم گیری خواهد کرد و حتی می تواند در راستای آن ها برای تغییر قانون اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: کسب و کارهایی که قصد دارند تواماً در فضای مجازی و فیزیکی فعالیت داشته باشند، برای بخش فعالیت فیزیکی خود باید از اتحادیه صنف مربوطه نیز مجوز داشته باشند.
رییس اتحادیه با تاکید بر لزوم دریافت مجوز برای تمامی کسب وکارهای اینترنتی از این اتحادیه، اظهار داشت: با راه اندازی این اتحادیه، همه کسب وکارهایی که قصد فعالیت در بستر اینترنت را دارند، باید از این اتحادیه مجوز داشته باشند و مجوزی که از سوی این اتحادیه صادر می گردد، تمام موضوعات قانونی لازم برای فعالیت در اینترنت را در بر خواهد گرفت.
کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار فناوران در مورد دلیل عدم تمکین استارت آپ های فین تک به مجوز اتحادیه گفت: حوزه فین تک معتقد است متولی مشخصی به نام بانک مرکزی دارد و بانک مرکزی هم چارچوب هایی را برای فعالیت این استارت آپ ها تدوین کرده است. اما بحث اصلی این جاست که اگر روزی تخلفی صورت گیرد چه کسی حقوق کاربران را تضمین خواهد کرد؟ چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ اگر کسب وکاری از اتحادیه مجوز دریافت کند، اتحادیه نسبت به آن کسب وکار در مواجهه با نهادهای قانونی و نسبت به کاربر در مواجهه با آن کسب وکار مسوول و پاسخگو خواهد بود.
رئیس اتحادیه کسب وکارهای مجازی ادامه داد: بعضی از کسب وکارهای اینترنتی که قبل از این از اتاق اصناف مجوز دریافت کرده اند، پس از انقضای آن باید از این اتحادیه مجوز کسب کنند.
کرمی مشخص کردن حد و مرز کسب وکارهای سنتی از مجازی را مهم ترین اقدام اتحادیه کسب وکارهای مجازی دانست و افزود: موضوعات دیگری از قبیل بیمه و مالیات کسب و کارهای اینترنتی نیز در دستور کار این اتحادیه است. در پیشنهاداتی که به هیئت عالی نظارت ارائه می شود، مرز فعالیت ها را مشخص می کنیم و بطور مثال با قوانین فعلی یک اتحادیه سنتی با قوانین خودشان دفتر یک کسب و کار اینترنتی را در شهری می بندند و هفته بعد ما با قوانین خودمان آن دفتر را باز می کنیم، با مشخص شدن حد و مرز فعالیت ها از این موضوعات عبور خواهیم کرد.

undefined

وی در پاسخ به این سوال که با تشکیل این اتحادیه وضعیت نظارت بر فعالیت کسب و کارهای آنلاین و پیگیری شکایت مردم از آنها به عهده چه نهادی است، گفت: هم اکنون نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به عهده این اتحادیه نیست و از سمت نماد اعتماد الکترونیکی پیگیری می شود، اما در پیشنهاداتی که به هیئت عالی نظارت ارائه می کنیم این موضوع دیده می شود که نظارت و پیگیری شکایت از این قبیل کسب و کارها نیز در همین اتحادیه به صورت یکپارچه انجام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.