تلفن همراه

رگولاتوری

گوشی

March 11, 2018
12:24 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88752

یک اطلاعیه و چندین ابهام; گوشی را با سیم کارت جدید فعال نکنید

اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا همان طرح رجیستری در پنجمین ماه اجرای خود وارد مرحله جدیدی شده و این بار از شهروندان خواسته شده است از قرار دادن سیم کارت جدید برای فعال کردن گوشی هایی که تاکنون خاموش بوده اند، خودداری کنند.
 
به گزارش فناوران در تازه ترین اطلاعیه ای که سامانه اطلاع رسانی طرح رجیستری ارایه داده، از شهروندان درخواست کرده است از قرار دادن سیم کارت جدید برای فعال کردن گوشی هایی که تاکنون خاموش بوده اند و ثبت در این سامانه، خودداری کنند.
برخی شهروندان تصور می کردند که اگر از سیم کارت جدید در گوشی های رجیستر و استفاده نشده، بهره بگیرند، از شبکه ارتباطی همراه کشور حذف می شوند اما بر اساس این اطلاعیه، این محدودیت مربوط به گوشی هایی است که تاکنون یعنی از زمان اجرای طرح رجیستری خریداری شده اما خاموش بوده اند.
ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه با اجرایی شدن طرح «ملی ثبت گوشی در شبکه یا احراز اصالت تلفن همراه» معروف به «رجیستری» به 11 سال پیش برمی گردد. برای نخستین بار این طرح سال 1383 مطرح و اجرای آن دو سال به طول انجامید اما نتوانست موفقیت لازم را کسب کند.
پس از گذشت 10 سال، نخستین مرحله طرح رجیستری 28 مهر سال 1396 و با پایش آخرین شناسه های ترکیبی از گوشی و سیم کارت در شبکه های اپراتور موبایل آغاز شد.
اکنون این طرح مرحله به مرحله با اعلام نشان های تجاری مختلف گوشی های تلفن همراه می رود تا سامان دادن به بازارگوشی های قاچاق را عملیاتی سازد.
در همین راستا سامانه اطلاع رسانی این طرح ملی در جدید ترین گزارش خود به شهروندان توصیه اکید کرده است تا برای فعال کردن گوشی هایی که قرار است به زودی مشمول طرح شوند و تاکنون خاموش بوده اند، از سیم کارت هایی که به تازگی خریداری شده است استفاده نکنند و از سیم کارت های قدیمی خود استفاده کنند.
این سامانه اعلام کرده است: چنانچه شخصی از سیم کارت نو برای فعال کردن گوشی خود استفاده کند، مسوولیت ثبت نشدن گوشی بر عهده خودشخص خواهد بود.
توصیه شده است مردم پس از قرار دادن سیم کارت درون گوشی، حتی المقدور با آن تماسی گرفته یا پیامکی ارسال کنند.
همچنین شهروندان برای اطمینان از ثبت شدن گوشی ها در سامانه، باید پس از گذشت چند ساعت از قراردادن سیم کارت درون گوشی، از طریق کد دستوری *7777# و یا برنامه کاربردی همتا اصالت تلفن همراه را از طریق فرآیند استعلام اصالت دریافت کنند.
به مردم توصیه شده است از قرار دادن سیم کارت درون گوشی را به ساعات پایانی روز جمعه موکول نکنند زیرا در این صورت نیز مسوولیت هرگونه عواقب ناشی از آن بر عهده شخص خواهد بود.
اما در خصوص این اطلاعیه پرسش ها و ابهاماتی وجود دارد که بی پاسخ مانده است. 
از جمله اینکه حالا این سوال پیش می آید که منظور گوشی هایی است که قبلا فعال شده یا اصلا فعال نشده اند. یا اینکه منظور گوشی هایی است که داخل فروشگاه ها انبار شده یا در منزل مانده و حالا بعد از مدتی قصد استفاده از گوشی است.
از سوی دیگر این سوال پیش می آید که سیم کارت جدید با سیم کارت قدیمی چه فرقی دارد. علی القاعده هر شهروندی که سیم کارتی خریداری کند، حتما سیم کارت با نام و مشخصات وی ثبت می شود، بر این اساس عدم استفاده از سیم کارت جدید برای فعال سازی گوشی سوال برانگیز است. 
اگرچه به نظر می رسد شاید منظور اطلاعیه مذکور استفاده از یک سیم کارت برای فعال سازی چندین گوشی بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.