رگولاتوری

March 12, 2018
15:44 دوشنبه، 21ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88804

اعمال محدودیت‌های بیشتر در ضوابط استفاده از پروانه رادیویی عمومی

آخرین تغییرات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در مورد ضوابط پروانه رادیویی عمومی جهت بهره‌برداری از تکه باندهای فرکانس ۲۴۸۳٫۵⁣-۲۴۰۰، ۵۲۵۰-۵۱۵۰، ۵۳۵۰⁣-۵۲۵۰، ۵۷۲۵-۵۴۷۰ و ۵۸۵۰⁣-۵۷۲۵ مگاهرتز در سیستم‌های دسترسی بی سیم (WAS) منتشر شد.
تکه باندهای فرکانسی ۲۴۸۳٫۵– ۲۴۰۰ مگاهرتز و ۵۸۷۰ – ۵۷۲۵ مگاهرتز موسوم به باندهای فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵٫۸ گیگاهرتز در بسیاری از کاربردهای رادیویی بدون نیاز به دریافت پروانه اختصاصی به‌کار می‌روند. این باندها که به‌صورت بین‌المللی برای کاربردهای موسوم به ISM معرفی‌شده است توسط بسیاری از شبکه‌های محلی رادیویی (RLAN)، شبکه‌های شهری (MAN) و شبکه‌های گسترده (WAN) مورداستفاده قرار می‌گیرند.
 
با مروری بر ⁣شرایط مربوطه به بهره‌برداری از شبکه‌های رادیویی ثابت نقطه‌به‌نقطه و نقطه به سطح با استفاده از فناوری طیف گسترده در محدوده تکه باندهای فرکانسی فوق، می‌توان دریافت، در آخرین ویرایش ضوابط پروانه رادیویی عمومی که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان #رگولاتوری این حوزه منتشر شده است، میزان مجاز استفاده از توان و بهره تجهیزات رادیویی با محدودیت های بیشتری مواجه شده است:
 
⁣براساس ضوابط جدید، ترکیب بهره آنتن و توان فرستنده نباید از حد توان تشعشعی فراتر رود؛ چنانچه از TPC استفاده نشود ماکزیمم توان تشعشعی EIRP می‌بایست 3dB کاهش یابد.
⁣همچنین در آخرین تغییرات اعمالی ⁣در ضوابط مرتبط با فرکانس 5850- 5725 MHz نقطه به نقطه (PtP) براین نکته تاکید شده است که به‌ازای هر 1dB افزایش بهره آنتن جهتی از 6dBi، از توان فرستنده می‌بایست به میزان 1dB کاسته شود.
⁣در مواردی که دو انتهای لینک ارتباطی خارج از شهر بوده و نیاز به ارتباط در مسافت‌های طولانی وجود داشته باشد، تحت شرایطی می‌توان بدون افزایش توان خروجی فرستنده، از آنتن‌های با بهره توان بیش از 6dBi استفاده کرد.
 
⁣با توجه به اینکه دو سازوکار لازم برای شناسایی و برخورد با تخلفات فرکانسی و فعالیت‌های بدون پروانه عبارت‌اند از: پایش فضای فرکانسی و رسیدگی به شکایت مطلعان و ذی‌نفعان محق یک باند فرکانسی در مورداستفاده غیرمجاز از فضای فرکانسی کشور؛ به اعتقاد برخی کارشناسان این طرح به شرطی قابل دفاع خواهد بود که پایش و مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور توسط رگولاتور حوزه ارتباطات در مقابله با استفاده های غیرمجاز از فضای فرکانسی به درستی اجرا شود.
شایان ذکر است براساس آخرین اعلام رسمی کنترل فضای فرکانسی کشور (تا سال ۹۵) به میزان ۶۱% بوده است و براساس وعده اعلام شده از سوی رئیس اسبق سازمان رگولاتوری، کنترل کامل و ۱۰۰ درصدی فضای فرکانسی کشور تا پایان سال ۹۹ محقق خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.