رسانه‌های اجتماعی

April 16, 2018
18:15 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89671

۸۰ درصد از کاربران فعال تلگرام ایرانی‌ هستند

با پیشرفت روافزون فضای ارتباطاتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است؛ اما نحوه استفاده و میزان زمانی که در این شبکه‌های صرف می‌شود یا به تعبیر بهتر فرهنگ استفاده از فضای مجازی، مساله‌ای است که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
 
فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با انتشار نتایج یک تحقیق، به میزان استفاده از فضای مجازی و مدیریت زمان در این فضا پرداخته است؛ «امروز فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جایگاه بسیار بزرگی را در زندگی شخصی و کاری افراد به خود اختصاص داده‌اند. عواملی مانند سهولت استفاده و سرعت تبادل اطلاعات باعث شده که زمان زیادی در زندگی افراد به استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اختصاص یابد. در این میان، ضعف فرهنگ استفاده موجب شده است این فضا در کنار برخورداری از مزایا و اعطای فرصت‌های ویژه، به بستری برای وقت‌گذاری منفعلانه و بی‌هف تبدیل شود.»
 
این تحقیق، بر اساس آمار مدعی شده است که ۸۷ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله در تهران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی و  ۸۰ درصد از کاربران فعال تلگرام ایرانی‌ها هستند.
 
همچنین ۵۳ درصد از میانگین گذران وقت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی بین ۵ تا ۹ ساعت در روز اعلام شده است. در این میان ۶۵ درصد از کودکان نیز ۴۰ تا ۵۰ ساعت از وقت خود در هفته را در اینترنت و به بازی کردن می‌گذرانند.
 
اختصاص زمان‌های مشخص به استفاده از فضای مجازی، پرهیز از عضویت در اپلیکشن‌ها و کانال‌های موازی، عدم مطالعه تمام نظرات ذیل مطالب سایت‌ها، استفاده هدفمند از اینترنت و پرهیز از وب‌گردی، عدم مشاکرت در گفت‌وگوهای دو یا چند نفره در گروه‌ها و تمرکز روی مطلب هدف از جمله راه‌کارهای عنوان شده برای مدیریت زمان در فضای مجازی عنوان شده است. 
 
همچنین کاهش انگیزه و ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، کاهش صمیمیت و اختلال در روابط خانوادگی، تداخل در زان استراحت و خواب، بازماندن از انجام امور روزمره، افت تحصیلی و کاری و اضطراب و افسردگی از آسیب‌های عدم مدیریت زمان در فضای مجازی مطرح شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.