تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 16, 2018
18:25 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89677

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران: دوران وفاق صنفی رسیده است

محمدباقر اثنی‎عشری رییس هیات مدیره موسسه پویندگان راز ستاره شمال (پرسش)، یکی از چهره‎های قدیمی و سرشناس صنف فناوری اطلاعات است که بیش از 25 سال خاک این حوزه را خورده و اعضای پیر و جوان صنف کم و بیش با او آشنا هستند. اثنی‎عشری از سال ۸۱ تا ۸۷ (زمان انحلال) عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن شرکت‎های انفورماتیک ایران و از سال ۸۴ تا ۸۷ عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران (دوره اول) بود. او در اولین جلسه پنجمین دوره هیات مدیره این سازمان که 18 دی ماه سال 96 برگزار شد، توانست با کسب بیشترین تعداد آرای اعضای هیات مدیره، سکان ریاست هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران را به مدت سه سال بر عهده بگیرد.
او همچنین در نخستین نشست شورای مرکزی دوره پنجم سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که ۱۵ اسفند ماه برگزار شد، توانست با 20 رای به عنوان رییس شورای مرکزی انتخاب شود و اکنون نیز منتظر حکم ریایست جمهوری است تا سکان ریاست نصر کشور را به دست گیرد. اثنی عشری معتقد است که باید راه را برای حضور جوانان حوزه ICT در هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای باز کرد و از این رو تعدادی از اعضای هیات مدیره این دوره سازمان را جوانان دهه شصتی و پنجاهی تشکیل داده اند. در عین حال برخلاف نظر عده ای که می‎گویند، کمیسیون‎های سازمان اتاق فکر هیات مدیره هستند؛ او معتقد است که کمیسیون‎ها عصاره فضایل صنف هستند و هیات مدیره ابزاری برای اجرای مصوبات کمیسیون است. اثنی عشری از اینکه چهره ای تک محور در صنف شود، دوری کرده و سعی می کند بیشتر از اینکه خودش در مورد مساله ای خاص اظهار نظر کند، سایر اعضای هیات مدیره و روسای کمیسیون ها اظهار نظر کنند. روزهای پایانی سال گذشته در محل سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران با وی گفت‎و‎گویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‎خوانید.
 
مصاحبه را با معرفی برنامه‎های هیات مدیره جدید سازمان نظام صنفی رایانه‎ای شروع می‎کنیم. لطفا بفرمایید مهم‎ترین برنامه های تان برای سال 97 چیست؟
هیات مدیره در این دوره فعالیت خود را با برنامه‎های مشخصی آغاز کرده است. اما قبل از اینکه وارد این بحث بشویم، باید توضیح بدهم که در این دوره صنف به وحدت و وفاق رسیده و اعضا به این نتیجه رسیده اند که اختلاف نظر و تنش موجب فرسایش سازمان می شود و به همین دلیل برخی از منافع شخصی خود گذشتند. چند سال بود که شورای مرکزی بسیار پرتنشی داشتیم و گاهی جلسات آن به حد نصاب نمی‎رسید، اما اکنون خیلی از اعضای شورای مرکزی از خواسته‎های خود گذشته اند تا صنفی متحد داشته باشیم. در مورد برنامه‎های هیات مدیره هم باید بگویم برنامه‎ها با نگاه کشوری تدوین شده است. دور اول فعالیت سازمان، دور استقرار بود و هیات مدیره مجبور بودند با عوامل مختلف بیرونی که سازمان را زیر سوال می‎بردند، بجنگند. در دور دوم دولت خیلی با فعالان صنف همراه نبود و بیشتر روی بحث تعامل با مسوولان دولتی کار شد. دور سوم بحث توسعه استان‎ها خیلی پررنگ بود و در دور چهارم جایگاه نظام صنفی رایانه‎ای تثبیت و فضای گفت و گو با دولت باز شد. در این دوره هم می‎خواهیم با توجه به داشته‎های این چند سال جهشی در سازمان داشته باشیم. از این رو  ضمن این که تاکید داریم خط مشی سازمان تغییر نکند، یک برنامه 5 ساله برای سازمان داریم.
سازمان نظام صنفی رایانه‎ای براساس قانون و آیین‎نامه‎ای شکل گرفته که ایراداتی دارد و منجر به ایجاد مشکلاتی شده است. در وهله اول می‎خواهیم راهکاری پیدا کنیم تا ایرادات آیین‎نامه در کمترین زمان ممکن رفع شود. زیرا مدل اصلاح بسیار زمان بر و پیچیده است. بحث بعدی ارتباط سازمان با بدنه صنف است که تاکنون ساختار یافته و منسجم نبوده است و در نظر داریم هر چند ماه یکبار در یک استان جمع شویم و حرف اعضای استانی را بشنویم. کلید این کار نیز از خردادماه زده می‎شود.
 
 یکی از انتقاداتی که همواره به شیوه اداره صنف وارد می شود، موضوع اختیارات اندک کمیسیون هاست. آقای سعادت و شما قول داده بودید که در این روال تغییر ایجاد شود. در این زمینه چه کار کرده اید؟
طبق تغییری که در آیین‎نامه تشکیل کمیسیون‎ها ایجاد شد، اکنون اختیارات کمیسیون‎ها زیاد شده است و لازم نیست رییس کمیسیون عضو هیات مدیره باشد. این باعث شده که شاهد استقبال چشمگیر اعضا از حضور در کمیسیون‎ها باشیم. از این رو، بخشی از کمیسیون‎ها که سال‎های قبل تعطیل شده بودند اکنون دوباره پویا شده اند.
به دلیل نگاه سنتی که در از سوی دیگر، سازمان وجود داشت کمیسیون‎ها به عنوان اتاق فکر هیات مدیره مطرح می‎شدند. در حالی که نگاه من به این موضوع برعکس است و معتقدم کمیسیون‎ها عصاره فضایل صنف هستند و هیات مدیره ابزاری برای اجرای مصوبات کمیسیون ها است.
 
 این درست که تغییر در آیین‎نامه کمیسیون‎ها امید بین اعضا صنف ایجاد کرده، اما حفظ آن هم مهم است. مساله این است که ظرفیت کمیسیون‎ها محدود است و تنها 20 نفر از  80 نفر متقاضی حضور در کمیسیون‎ها می‎توانند در کمیسیون مربوطه عضو شوند. برای این موضوع راهکاری دارید که بتوانید متقاضیان را مثلا در قالب کارگروه‎ها حفظ کنید؟  
در این دوره 23 کمیسیون داریم که 20 کمیسیون تخصصی هستند و 3 کمیسیون موضوعی. زیرا یکسری از مسایل و مشکلات بین بخش‎های مختلف صنف یکسان است. برای رفع  این مشکل می‎توانیم دورهمی‎های فصلی بگذاریم تا همه یکجا دور هم جمع شوند و مشکلات خود را مطرح کنند. در عین حال به دنبال این هستیم که در پورتال سازمان فضایی ایجاد کنیم که اعضای یک شاخه به اطلاعات گروه دسترسی داشته باشند.
 استقلال کمیسیون‎ها البته خیلی خوب است، اما ممکن است یک عارضه در پی داشته باشد، زیرا کمیسیون‎ها منافع خود را می‎بینند و گاهی منافعشان با منافع صنف در تضاد است و سخنان آنها به مذاق برخی خوش نمی‎آید. این معضل را چگونه مدیریت می‎کنید؟
راجع به این موضوع ساعت‎ها در هیات مدیره بحث کرده‎ایم. کمیسیون‎ها گاهی هیجان زده عمل می‎کنند و امکان دارد مشکلات تبدیل به بحران شوند و این موضوع فرهنگی ایجاد کرده که به خاطر ریسک یک خطر انسداد ایجاد کنیم و سال‎ها همه چیز را قفل کنیم. اما من اصلا چنین روشی را قبول ندارم.
به طور مثال راجع به حضور نیروهای جوان در لیست اتحاد 99 انتقادهایی وارد شد و گفتند افرادی  که لیست آورده‎اید، صنفی نیستند. در حالیکه من به شدت معتقدم هر کسی که در صنف فعالیت می کند، می‎تواند عضو هیات مدیره شود.
همه ما هم روزی که شروع کردیم همین شرایط را داشتیم. به هرحال در سازمان افرادی از  دهه 50 و 60 داریم که ما باید نسل جدید مدیران سازمان را بسازیم. همین الان در هیات مدیره چند نفر دهه شصتی داریم.
 
 در دور قبل آقای سعادت گفتند که پورتال باید دو سطح داشته باشد، یک سطح عمومی که همه به آن دسترسی دارند و بخش دیگر که فقط برای دسترسی اعضا است.آیا همین روش را دنبال می کنید؟
 داریم روی این مدل کار می‎کنیم. قطعا پورتال بیشتر از دو سطح خواهد داشت تا شرکت ها بر مبنای زمینه کاری که انتخاب می‎کنند بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
یکی از مشکلات سازمان همواره ارتباط با بدنه صنف است. اتفاقات زیادی در سازمان می‎افتد که باید اطلاع رسانی شود. در یک دوره صنف به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم می‎شد که همه یکدیگر را می‎شناختند. اما این وضعیت اکنون کاملا تغییر کرده است. این مساله باعث شده تا دبیرخانه و هیات مدیره نتواند نسبت به تمام مسایل اشراف داشته باشد.
 
 یکی دیگر از مسایلی که همواره ضعف سازمان نظام صنفی رایانه‎ای بوده، این است که به عنوان یک مرجع صنفی، مرجع اطلاعات صنف نیست. یعنی حرف صنف را نمی زند یا خیلی دیر می‎زند. در حالی که باید خیلی سریع به اتفاقات واکنش نشان دهید. برنامه ای دارید که از این پس با سرعت بیشتری به اتفاقات واکنش نشان دهید؟
بله. یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاد و واکنشی سریع نسبت به آن داشتیم تعامل کمیسیون سخت‎افزار با وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و تولیدکننده لپ تاپ برای کاهش تعرفه گمرکی این محصول بود که سریع به نتیجه رسید و می توان گفت جزو اولین میوه های تعامل و وحدت صنف است. 
 
 در خصوص ارتباط سازمان با بدنه صنف صحبت کردید، یکسری ابزارهای اطلاع رسانی که سال‎های پیش وجود داشت، مثل تکفا یا خبرنامه سازمان از بین رفته است. آیا برنامه‎ای دارید که دوباره آنها را راه بیندازید، در این مورد فکری کرده‎اید؟
تکفا نشریه ای تحلیلی بود. ما دنبال این هستیم که خبرنامه داشته باشیم و تکفا را به صورت بولتن سازمانی ارایه دهیم.
همچنین در نظر داریم که در پورتال بحث اخبار رسانه‎های دیگر را  نیز داشته باشیم و تمام اخبار و یاداشت‎های موافق و مخالف اعضا را روی پورتال بگذاریم.
 
 پورتال‎های استانی هم باید فعال شوند، برای این چه برنامه ای دارید؟
اولین کاری که داریم انجام می‎دهیم ارایه بولتن خبری است. اما مدلش کاملا متفاوت است. در استان‎های مختلف نیز تلاش مان این است که پورتال آنها را به سطح خوب و متعادلی برسانیم.
 
برویم سراغ آیین‎نامه سازمان، توضیح دهید تغییر آیین‎نامه به کجا رسیده است؟
تغییر آیین‎نامه حساسیت‎های خاص خود را دارد. هر تغییری باید به تصویب هیات وزیران برسد. مسیر طولانی است، زیرا نمایندگان سایر وزارتخانه ها هم نظر می دهند و چون نمایندگان نظر می دهند، باید احتیاط کنیم. 
 
 به نظر می رسد  از آنجا که وفاق و همدلی در شورای مرکزی به وجود آمده  و نظر وزیر به سازمان نزدیک‎تر شده است، مسیر تغییر آینن نامه نسبت به سال‎های قبل ساده تر باشد.
بله. در واقع قبلا نمی‎شد، اما اکنون امکانش هست.
 
 در خصوص حضور آقای صدوقی در هیات مدیره دور پنجم نیز انتقاداتی مطرح است که ایشان جلسات را نمی‎آیند، ضمن اینکه اکنون هم مدیر عامل همراه اول نیستند. این مشکل را چگونه حل خواهید کرد؟
ما همیشه علاقه داریم در هیات مدیره یک نماینده از  اپراتورها حضور داشته باشد. از بدشانسی ما بعد از انتخابات سازمان تغییر و تحولاتی در همراه اول اتفاق افتاد و آقای صدوقی از این اپراتور رفت. ایشان خیلی علاقه داشت به سازمان بیاد. طبق اساس‎نامه سازمان هر شخصی سه جلسه متوالی یا 5 جلسه غیر متوالی غیبت داشته باشد، حذف و عضو علی البدل جایگزین خواهد شد. آقای صدوقی به عنوان سهام دار همراه اول از نظر حقوقی هنوز عضو هیات مدیره سازمان هستند. اما اگر همراه اول نامه بدهد که نماینده ما نیست یا خودشان به دلیل درگیری که دارند از سازمان بروند، اولین عضو علی البدل جایگزین  ایشان می‎شوند.
 
 گویا اکنون تا حدی وفاق صنفی حاصل شده و برخی اعضا که به هر دلیلی با سازمان قهر بودند آشتی کرده و دوباره فعالیت خود را از سر گرفته‎اند. به خصوص حضور چهره های قدیمی دوباره پررنگ شده است. 
بله. در هر صورت ممکن است بین اعضا در خصوص برخی مسایل اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، اما سازمان نظام صنفی رایانه‎ای خانه همه اعضای صنف است و نمی توانیم به این بهانه که کسی با من یا فرد دیگری مشکل دارد به سازمان راه ندهیم.  ما حتی به کسب و کارهای نوین و استارت آپ‎ها هم گفتیم می‎توانید تشکل داشته باشید، اما اینجا تمام امکانات وجود دارد و با تغییر آیین‎نامه سازمان امکان حضور حداکثری برای همه فراهم است و می توانند در خانه صنف مشکلاتشان را پیگیری کنند.
 
 آیا از اعضا تشکل هایی که به تازگی تشکیل شده‎اند، خواسته اید دوباره به سازمان برگردند و کار خود را در سازمان پیگیری کنند؟
سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تنها نهاد فراگیر صنف است. من به عنوان نماینده 10 هزار نفر در جلسات دولتی و خصوصی حضور دارم و طبیعی است نمی‎توانم در کنار  نماینده تشکلی که 15 عضو دارد ، بنشینم و صحبت کنم. تشکل ها می توانند حرف خود را بزنند اما در جایگاه‎های مختلف به وزن تشکل‎ها اهمیت داده می‎شود.
 
 به عنوان سوال آخر، با توجه به تغییر اعضای شورای مرکزی، آیا امسال تغییر عمده‎ای در سیاستگذاری های الکامپ ایجاد خواهد شد؟
یکی از دلایلی که اعضای صنف به من رای دادند این بود که قرار نیست اینجا از اول همه چیز را تغییر دهیم. در مورد الکامپ هم حداقل در سال اول  قرار نیست چیزی تغییر کند. یک نفر از شورای مرکزی برای ارتباطات روزانه انتخاب شده است. اما در شورای مرکزی مصوب شد که این دوره از الکامپ نیز با مشارکت و تجربه آقایان بحری، ثروتی، سعادت و غیره برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.