سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 17, 2018
15:25 پنجشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90745

ویژگی‌های سریع‌ترین پردازنده جهان

 
طی سال‌های اخیر گیمرها همواره بر سر یک دوراهی قرار داشته‌اند: یا یک سیستم دسک‌تاپ بزرگ با مشخصات فنی بالا خریداری کنند یا اینکه از خیر برخی از ویژگی‌های آن بگذرند و از یک لپ‌تاپ جمع‌وجور برای بازی کردن استفاده کنند. حال به‌نظر می‌رسد پردازشگرهای ۶ هسته‌ای Core i۹ نسل هشتم شرکت اینتل که به تازگی معرفی شده‌ و عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌ نوت‌بوکی را هم کسب کرده‌، احتمالا می‌تواند این دوراهی را برای همیشه از بین ببرد چراکه گفته می‌شود این پردازنده‌ها می‌توانند راه را برای ورود لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۵ گیگاهرتزی در آینده نزدیک هموار کنند.
 
 
 
پردازنده Core i۹-۸۹۵۰HK با استفاده از تکنولوژی «TVB» قادر است سرعت پردازنده را از ۹/ ۲ گیگاهرتز به ۸/ ۴ گیگاهرتز ارتقا دهد و این پردازنده نسل هشتم Core i۹ بالاتر از ۵ پردازنده قدرتمند Core i۵ و Core i۷ سری H شرکت اینتل که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند قرار خواهد گرفت. اینتل همچنین تولید پردازنده‌های دسکتاپ جدید و همچنین طراحی جدید مموری‌های قدرتمند سری «Optane» را برای به‌کارگیری در کامپیوترهای نوت‌بوک آغاز کرده است.
 
اینتل ادعا می‌کند که پردازنده Core i۹ جدید این شرکت در مقایسه با نسل هفتم، ۴۱ درصد در اجرای بازی‌ها سریع‌تر بوده و حین گیم‌پلی هم ۳۲ درصد سریع‌تر عمل خواهد کرد. مدیران اینتل معتقدند حال که این نسل جدید از پردازنده‌ها معرفی شده باید انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان کامپیوترهای گیمینگ کم‌کم از سیستم‌های ۵ گیگاهرتزی خود رونمایی کنند. ضمنا اگر مموری‌های Optane هم اضافه شوند مطمئنا قدرت سخت‌افزاری این سیستم‌ها خیلی بیشتر هم خواهد شد.«فردریک همبرگر» مدیر بخش نوت‌بوک‌های گیمینگ و پیشرفته در اینتل می‌گوید: «این پردازنده در اصل سریع‌ترین پردازنده‌ای است که تا به‌حال ساخته‌ایم. این سی‌پی‌یو که قرار است در لپ‌تاپ‌ها به‌کارگرفته شود، نزدیکترین عملکرد را به پردازنده‌های قدرتمند استفاده شده در کامپیوترهای گیمینگ دسک‌تاپ دارد.»
 
همانند دیگر پردازنده‌های لپ‌تاپی که اینتل معرفی کرده، قیمت این پردازنده هم سوال اصلی طرفداران است. اینتل معمولا قیمت چیپ‌های لپ‌تاپی خود را اعلام نمی‌کند و در این مورد هم همین اتفاق افتاده و بعید به‌نظر می‌رسد در آینده هم قیمت آن اعلام شود. با این حال باید انتظار داشت این پردازنده بی‌نظیر در لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده بالا به‌کار گرفته شود. دیگر پردازنده‌های قدرتمندی هم که اینتل به‌تازگی معرفی کرده احتمالا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت‌تر قرار خواهند گرفت.همبرگر می‌گوید: «بازار کامپیوترهای گیمینگ دسک‌تاپ بسیار پرطرفدار است و اینتل در این بخش عملکرد خوبی داشته. پس از آن حالا نوبت به نوت‌بوک‌های گیمینگ بازار رسیده که اینتل سراغ آنها رفته و خوشبختانه می‌بینیم در طی یک سال گذشته تعداد لپ‌تاپ‌های گیمینگ که از چیپ‌های Intel Core در آنها استفاده شده، افزایش ۴۵درصدی داشته‌اند.»
 
چیپ‌های سری نسل هشتم H
چیپ‌های سری ۴۵W H اینتل شامل دو پردازنده Core i۷ و Core i۵ همچنین دو پردازنده جدید مدل Xeon می‌شوند. در حقیقت پردازنده جدید Core i۹ اینتل از لحاظ سرعت، تعداد هسته‌ها، طراحی حرارتی و … تا حدودی به پردازنده مدل Xeon E-۲۱۸۶ شباهت‌هایی دارد. با این حال تفاوت اینجاست که تمام قدرت این پردازنده Core i۹ آنلاک و قابل استفاده است. حال اگر این حد از قدرت پردازنده برای شما اضافی است، می‌توانید از پردازنده Core i۷-۸۸۵۰H که دارای ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازنده هستند، استفاده کنید. ضمنا تمامی این چیپ‌های جدیدی که در بالا به آنها اشاره شد از مموری‌های Optane جدید اینتل پشتیبانی خواهند کرد.با اینکه چیپ مدل Radeon RX Vega برای ارائه کیفیت اجراییp ۱۰۸۰ روی اولترابوک‌ها طراحی شده، اما پردازنده Coer i۹ نسل هشتم اینتل طبق گفته‌های همبرگر قادر است نهایت قدرت ممکن را روی «ماسل بوک‌ها» به ارمغان بیاورد که هیچ قدرت پردازشی بالاتر از آن تابه‌حال بر روی یک لپ‌تاپ دیده نشده است. همبرگر در این‌باره می‌گوید: «اگر این مساله شما را شگفت‌زده نمی‌کند، پس چه چیزی این کار را خواهد کرد؟»
 
این اولین‌بار است که اینتل پردازنده‌ای مجهز به تکنولوژی TVB که باعث افزایش سرعت پردازنده (Clock Speed) بیش از حد نرمال می‌شود، تولید می‌کند. در حالت عادی پردازنده i۹-۸۹۵۰H زمانی که Turbo boost وارد عمل می‌شود به سرعت ۶/ ۴گیگاهرتز می‌رسد. اما در صورتی که پردازنده خنک باشد، شما می‌توانید از قدرت نسبتا بیشتری هم استفاده کنید یعنی با افزایش ۲۰۰مگاهرتزی یکی از هسته‌ها سرعت ۸/ ۴ گیگاهرتز را هم تجربه کنید. البته همبرگر گفته که ویژگی TVB در صورتی فعال می‌شود که سیستم شما در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر قرار داشته باشد. او می‌گوید: «تیم متخصصان اینتل بیش از هزاران ساعت را صرف همکاری با تولیدکنندگان همتای اینتل کردند تا بتوانند از طریق تکنولوژی و ترفندهای مختلف قدرت اجرایی پردازنده‌ها را بهینه‌سازی کنند و حداکثر توان ممکن در این پردازنده‌ها را در کمترین حجم ممکن به ارمغان بیاورند. ما معتقدیم امروزه افزایش قدرت پردازنده در کنار کاهش سایز و حجم آن برای جای گرفتن در سیستم‌های سبک‌تر، کوچک‌تر و باریک‌تر به ترند اصلی در بازار گیمینگ تبدیل شده و دیگر دوره قربانی کردن قدرت پردازنده به‌خاطر داشتن یک سیستم سبک‌تر و باریک‌تر به پایان رسیده است.»
 
چیپ‌های سری U نسل هشتم
اگر به‌دنبال چیپ‌های با قدرت نسبتا کمتر اما توان حفظ باتری بیشتر هستید، می‌توانید از چیپ‌های سری U که اینتل به‌تازگی معرفی کرده استفاده کنید. این چیپ‌های نسل هشتم ویژگی‌ها و مشخصات چیپ‌های ۴ هسته‌ای و ۸ رشته‌ای را دارا هستند. ضمنا این دسته از پردازنده‌ها هم از مموری‌های Optane برای به‌کارگیری در لپ‌تاپ‌ها پشتیبانی می‌کنند.همه این قطعات که دربالا راجع‌به آنها صحبت کردیم قرار است روی ۴ چیپست جدید سری ۳۰۰شرکت اینتل که به تازگی معرفی کرده است سوار شوند. این مدل‌ها H۳۷۰, H۳۱۰, Q۳۷۰ و B۳۶۰ نامگذاری شده‌اند. این چیپست‌ها از امکانات مختلفی از جمله پشتیبانی از جک صدا I/ O، وای‌فای داخلی اینتل ۸۰۲.۱۱ac و درگاه یواس‌بی ۱/ ۳ نسل دوم با قدرت انتقال ۱۰گیگابیت در ثانیه برخوردار هستد.مدیران اینتل می‌گویند حال که بازار نوت‌بوک‌های گیمینگ تا این اندازه رشد کرده و فروشندگان هم تمایل بیشتری به فروش این سیستم‌ها پیدا کرده‌اند، اینتل هم قصد دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش انجام دهد و با معرفی پردازنده‌های با قدرت و سرعت نزدیک‌تر به ۵ گیگاهرتز در ثانیه، اینتل به دنبال ایجاد تحول اساسی در افزایش قدرت پردازش نوت‌بوک‌های گیمینگ خواهد رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.