عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
گزارش و گفتگو
یکشنبه، 13 شهریورماه 1390

05:57 PM

September 04, 2011


کارت بليت الکترونيک، از حرف تا عمل

نزديک به سه سال از اجراي طرح کارت بليت در شبکه اتوبوسراني تهران از سوي مديريت شهري مي گذرد. گذشت زمان اما در حال محو کردن زير ساخت هايي است که زماني رديف بودجه اي از شهرداري تهران صرف آن شده است. امروز پايتخت نشينان فقط شاهد حذف بليت کاغذي و ريالي شدن تمامي خطوط اتوبوسراني هستند . نکته جالب آن که مديريت شهري تلاش خود جهت پرداخت الکترونيکي در خطوط تندرو بيشتر از ساير مسيرها دارد به طوري که در اين خطوط شاهد دستگاه کارت خوان ساير بانک ها هستيم. در اين ميان اتوبوس هاي خصوصي فعال در خطوط اتوبوسراني که از ابتدا نيز رغبتي به اجراي طرح کارت بليت نداشتند گاها تمام آثار دستگاه کارت خوان را حذف و محل اتصالات آن را چسب کاري کرده اند.

شکل گيري ايده کارت بليت
شهرداري تهران از سال 1386، استفاده از بليت الکترونيک را با هدف از بين بردن پول خرد، جلوگيري از اتلاف وقت و کاغذ و تسريع در کنترل دقيق سفرها براي برنامه ريزي هاي بهتر در دستور کار خود قرار داد. مجري طرح کارت بليت الکترونيک در هفتم بهمن ماه 1387 از فراخوان عمومي مشخص شد.
شرکت فناسا به عنوان مجري طرح کارت بليت مبناي اوليه استفاده از بليت هوشمند را در گام نخست براي حمل و نقل عمومي و در آينده ارايه خدمات در بخش هاي تاکسيراني، مترو، پارکينگ و پارکبان اعلام کرده است.
بر اساس برآوردهاي انجام شده، روزانه 60 درصد از هزينه هاي خرد شهروندان در بخش هاي مختلف حمل و نقل عمومي صورت مي گيرد. با توجه به درصد استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومي، ضريب نفوذ طرح بليت الکترونيک بسيار بالا خواهد بود و اگر مردم با اين فناوري آشنا شوند، به طور قطع روند فراگيري استفاده از آن گسترش مي يابد.
بر اساس آمار، 20 هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر تردد مي کنند که تنها 2 هزار اتوبوس در مرحله نخست مجهز و مابقي به تدريج به اين زنجيره افزوده مي شوند.


از حرف تا عمل مديريت شهري
- معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران: طرح بليت الکترونيک در 2 هزار اتوبوس تا پايان مهر اجرا مي‌شود (12/7/88)
- شهردار تهران: آغاز طرح بليط الکترونيک از اول فروردين سال آينده (1/12/88)
-مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه : بليت اتوبوس از 20فروردين، فقط الکترونيکي(14/1/89)


- هاشمي تشکري: تحولاتي در خصوص کيفيت کارت بليت هاي الکترونيک رخ خواهد داد و در خرداد ماه نيز اين طرح به طور رسمي به بهره برداري خواهد رسيد(21/2/89)
- .......


معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران به عنوان متولي اين طرح اعلام کرده است که اکثر اتوبوس هاي بليتي و بخش قابل توجهي از اتوبوس هاي ريالي به سيستم کارت خوان بليت الکترونيک مجهز شده اند و هم اکنون در برخي خطوط در حال بهره برداري است اما تحولاتي در خصوص کيفيت کارت بليت هاي الکترونيک رخ خواهد داد.
اين اخبار در حالي گزارش مي شود که شهروندان تهراني شاهد سختگيري شهرداري تهران جهت فرهنگ سازي کارت بليت در خطو تندرو اتوبوسراني و مترو هستند.

اغلب رانندگان اتوبوس دستگاه کارت خوان قسمت بانوان را قطع کرده اند
مهدي کاوه اي از جمله شهروندان تهراني است که به دليل فعاليت روزانه کاري خود از خطوط اتوبوسراني و مترو جهت حمل و نقل درون شهري استفاده مي کند.
وي در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به سخت گيري شديد شهرداري در برخي ايستگاه هاي خطوط تندرو مي گويد: در خط يک اتوبوس هاي تندرو، ايستگاه بهبودي، هيچ شهروندي حق پرداخت نقدي کرايه خود ندارد و اين امر سبب ازدحام جمعيت و در برخي اوقات مشاجره لفظي شهروندان با يکديگر مي شود.
وي تصريح کرد: جهت الزام شهروندان براي استفاده از کارت بليت سه نفر در يک ايستگاه مستقر شده اند.
اين شهروند تهراني ادامه داد: کسي که براي يکبار مي خواهد از اين خطوط تندرو استفاده کند چرا بايد 1000 تومان هزينه کند تا يک کارت بليت 500 توماني براي يک سفر شهري 200 توماني هزينه کند؟ در واقع کسي که بخواهد تنها يکبار از خطوط تندرو استفاده کند بايد براي يک سفر شهري 700 تومان پرداخت کند.
وي اظهار داشت: شهرداري تهران بايد در خصوص الزام استفاده شهروندان از کارت بليت فرهنگ سازي کند و يا اين طرح در تمامي خطوط اتوبوسراني همزمان اجرايي شود.
کاوه اي در خصوص قابليت اجرايي کارت بليت در ساير خطوط اتوبوسراني گفت: کارت بليت در بسياري خطوط اتوبوسراني غير قابل استفاده است؛ چرا که بيشتر رانندگان دستگاه کارت خوان قسمت بانوان را قطع کرده يا حذف کرده اند و بايد مسافران حتما جهت پرداخت الکترونيگي از درب راننده اقدام کنند و در بسياري موارد راننده اتوبوس از خرابي دستگاه کارت خوان خبر مي دهد.
وي ميانگين شارژ ماهيانه کارت بليت الکترونيکي خود را 10 هزار تومان اعلام کرد و پيشنهاد داد: شهرداري تهران جهت جلوگيري از ازدحام در خطوط تندرو بايد با فرهنگ سازي مناسب افزايش دستگاه هاي شارژ را جايگزين نيروي انساني کند.

به زودي ديگر در اتوبوس هاي بخش خصوصي نيز پرداخت نقدي نخواهيم داشت
مهندس سيد جعفر تشکري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در پاسخ به گلايه شهروندان اعلام کرده است که براي کساني که ممکن است به ندرت و به صورت موردي از اتوبوس استفاده کننده و به همين دليل تمايلي به خريد کارت بليت ندارند نيز پيش بيني شده که در داخل اتوبوس و توسط راننده امکان صدور بليت تک سفره وجود داشته باشد.
وي اظهار داشت: به زودي ديگر در اتوبوس هاي بخش خصوصي نيز پرداخت نقدي نخواهيم داشت و تمهيداتي در نظر گرفته مي شود که تمام مسافران در اين اتوبوس ها نيز از کارت بليت استفاده کنند.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با اشاره به اينکه شهروندان مي توانند در بيش از 200 نقطه از شهر تهران کارت بليت هايشان را شارژکنند گفت: کارت بليت هاي الکترونيک در حال رسيدن به جايگاه اصلي خود بين شهروندان هستند و در تلاشيم تا دسترسي شهروندان در تمام نقاط شهر را به مراکز و دستگاه هاي فروش و شارژ بليت الکترونيک فراهم کنيم.
تحولات مديريت شهري طي يک دهه اخير به ويژه در بخش حمل و نقل عمومي تهران را در رديف ابر شهر هاي جهان قرار داده است. توسعه خطوط مترو ايجاد و رشد شبکه خطوط تندرو در رينگ حمل و نقل شهرداري تهران را در رسيدن به نقطه سر به سر عرضه و تقاضاي سفرهاي درون شهري نزديک و نزديک تر مي سازد. نکته قابل توجه براي فعالان حوزه شهري پياده سازي طرح هاي شهري با پيوست فرهنگي و اجتماعي آن است. در اين راستا پيشنهاد مي شود که مديريت شهري با اجراي مرحله به مرحله يک طرح به دنبال توسعه و جايگزيني تکنولوژي جديد باشد. طرح کارت بليت الکترونيک با تمامي مزاياي آن هنوز در بخش حمل و نقل عمومي تهران کاملا لمس نمي شود . به نظر مي رسد مسئولين مربوطه با هدف ارايه خدمات مطلوب به شهروندان از اجراي گام به گام اين طرح غافل شده اند که اين امر سبب نارضايتي شهروندان از اجراي گزينشي طرح کارت بليت و وعده هاي مديريت شهري شده است. اميدواريم طرح کارت بليت به عنوان يکي از عملکرد هاي شاخص معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با مديريت بهينه از لايه هاي توسعه اي خود خارج شده و وعده مديريت شهري در بهينه سازي هزينه هاي حمل و نقل شهري به بار نشيند.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی