عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مهمترین عناوین ایستنا
دوشنبه، 25 تیرماه 1386

02:18 PM

July 16, 2007


برند MCI; خوب، بد، زشت

نوشته: آرش کریم بیگی
ناشر: روزنامه اعتمادملی و ایستنا


تا پیش از این مردم، فعالان بازار و مدیران حوزه مخابرات از اپراتور اول تلفن همراه با نامهای مختلف و غیر رسمی ای همچون همراه، همراه دولتی، شبکه تلفن همراه دولتی، ارتباطات سیار، MCI، MCCI، اپراتور اول، 0912، 091 و موبایل دولتی یاد میکردند تا اینکه مدیرعامل فعلی این اپراتور از انتخاب نام تجاری (برند) شرکت ارتباطات سیار توسط مشترکین و به وسیله SMS خبر داد; 70هزار نام از سوی 60هزار نفر پیشنهاد شد  که نهایتا سه شنبه گذشته و طی مراسمی نام، نشان و شعار تجاری شرکت ارتباطات سیار رونمایی شد. "همراه اول" به عنوان نام تجاری و "هیچ کس تنها نیست" به عنوان شعار تجاری این شرکت معرفی شد.


خوب:
بالاخره نخستین اپراتور تلفن همراه کشور بعد از 13 سال بی نامی صاحب "نام تجاری" شد.
شاید بتوان گفت این یکی از بزرگترین لطف هایی بوده که میشد در حق بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور کرد. لطفی که در طول این سالیان یکی از نقاط ضعف اصلی و همیشگی این بنگاه تجاری به حساب می آمده، چراکه نام تجاری به مصرف کنندگان کیفیت، اعتماد، همگنی و حضور مستمر عرضه می دارد و به طبع آن امتیازتی نظیر مشتری وفادار و افزایش قدرت در اطلاع رسانی، تبلیغ، بازاریابی و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتر را به ارمغان می آورد.
مصرف کنندگان، "نامهای تجاری" را بسیار دوست دارند زیرا ارزش افزوده ای را در اختیارشان قرار می دهد. منظور ارزشی علاوه بر محصول یا خدمات اصلی است و بعضا آن ارزش به مهمترین انگیزه مصرف کنندگان برای خرید و یا استفاده محصول و سرویس تبدیل می شود. بنگاه تجاری شرکت ارتباطات سیار به شدت به نام و نشان تجاری زیبا، تثبیت آن و خلق شخصیت نیاز داشته و دارد.
ایجاد نام تجاری، روشی است برای کمک به حافظه مصرف کننده. با این کار، یک محصول شناسایی و امکان موقعیت دهی و به خاطر سپردن آن نسبت به دیگر نام های تجاری فراهم می شود. ابزار مورد استفاده برای قفل کردن نام های تجاری در حافظه، شامل نام های برجسته، شعارها، عناصر گرافیکی و شخصیت های مانگار و جذاب می باشد.
گنجاندن کلمه "همراه" در این برند زیرکانه بوده چرا که بسیاری از مردم همانطور که پیشتر گفته شد این شبکه و حتی خودٍ تلفن همراه را "همراه" میخواندند و در صورت انتخاب آن به تنهایی میتوانست همان کاری را بکند که "پیف پاف" و "کلینکس" و "تاید" با ادبیات عوام کرده است.


علامت تجاری، یک نام بصری متمایز است که محصولات یک شرکت را هویت می بخشد، نشان جدید ارتباطات سیار به سبب همراهی متن کامل و خوانای نام تجاری و با توجه به عناصر نهفته در نقش گرافیکی آن چندان جایی برای خرده گرفتن ندارد.


بد:
انتخاب این نام تجاری علی رغم وعده های قبلی چندان به انتخاب مردم نبوده، چرا که نه تنها وعده مدیرعامل این شبکه مبنی بر استخراج ده نام از میان اسامی رسیده و به رای عموم گذاشتن آنها هرگز عملی نشد، که بر اساس صحبت های ایشان در مراسم رونمایی از برند انتخابی به صراحت گفته شد که از میان 60 هزار شرکت کننده در این فراخوان، تنها 15 نفر برند "همراه اول" را پیشنهاد داده اند.


از نظر نگارنده زمان اعلام نام و نشان این شرکت هم زمان بد و نامناسبی بود چرا که نام و نشان جدید تنها چند روز مانده به آغاز دور تازه ثبت نام سیم کارت های این شرکت در 1016 شهر کشور اعلام شد و بی شک فرصتی برای اطلاع رسانی، تصویر سازی و معرفی این نام و نشان در افکار عمومی وجود نداشت، در صورتی که اگر کمی پیشتر این اتفاق می افتاد، دور تازه ثبت نام این شرکت بجای تهدید، فرصتی بود برای بهتر و بیشتر جا انداختن نام و نشان نو رسیده.


از سوی دیگر برند پیشنهادی از دو کلمه ای تشکیل شده که ریشه غیر ایرانی دارد.


زشت:
اسلوگان یا شعار تجاری انتخاب شده توسط این شرکت از سه کلمه با بار معنایی منفی تشکیل شده است: "هیچکس"، "تنها" و "نیست" !
این با اصول اولیه انتخاب نام و شعار تجاری در تضاد کامل است. هرچند مدیرعامل این شرکت در دفاع اظهار داشت این شعار بعنوان یک هدف متعالی انتخاب و معرفی شده است.


آنجا که تاثیرات تبلیغات و تصویر سازی، در طی زمان صودت می گیرد، ثبات این فراگرد، نقش حساسی ایفا می کند.
نمیتوان امروز چیزی گفت و فردا چیزی دیگر، اگر مدیران شرکت ارتباطات سیار به سبب "اولین و بزرگترین و پر کاربرترین" بودن خود عبارت متمایز کننده "اول" را در کنار همراه خود گذاشته اند باید این اولین بودن را در حفظ و گسترش سهم بازار، کیفیت و خدمات پایه و ارزش افزوده و پیشتاز حفظ کنند تا آنکه روزگاری این اول بودن تنها خاطره ای از سالیان دور بی رقیبی نباشد.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی