اپراتورها

February 21, 2005
2:34 دوشنبه، 3ام اسفندماه 1383
کد خبر: 466

کیفیت تلفن همراه در سال آینده بهتر میشود


ایسنا – فاطمه محمدنژاد : رئیس هیات مدیره‌ی شرکت ارتباطات سیار گفت: طی ‌۴ روز آینده، حدود ‌۵٠ سایت جدید در تهران وارد شبکه ‌شده و به دنبال آن با فاصله‌ی ‌٢ هفته، ‌١٠٠ سایت دیگر به شبکه افزوده خواهد شد که به پشتیبانی آن، تصور می‌کنیم تلفن همراه با شروع سال آینده، با کیفیت بهتر فعالیت خواهد کرد.


”مهندس هوشنگ همتی” رئیس هیات مدیره‌ی شرکت ارتباطات سیار، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که طی ‌٨ ماه گذشته سایت‌های زیادی در شبکه‌ی تلفن همراه قرار گرفته با تاکید بر اهمیت جایگاه خاص تلفن همراه در کشور در مقایسه با سایر کشورها، خاطر نشان کرد: تلفن همراه در هیچ جای دنیا به شیوه‌ی ایران خرید و فروش نمی‌شود، شاید این بحث از کمبود آن نشات گرفته باشد، اما واگذاری ‌٣٠٠ هزار شماره در یک ماه و اقدام حدود ‌٢۵٠ هزار نفر نسبت به فروش آن که بابت هر فروش کار اضافی به ما تحمیل می‌کند، این در حالی است که هیچ سیستم حسابرسی در دنیا برای فعالیت به این شیوه طراحی نشده و طبیعتا خرید و فروش‌ها و تغییر آدرس‌ها موجب اختلال در ارسال فیش‌ها شده و عدم پرداخت باعث قطع آن می‌شود.


وی تصریح کرد: اختلالات و ریشه‌ی نارضایتی مردم از شبکه در جایگاه غلط تلفن همراه در کشور قرار دارد، بطوری که این وسیله به ابزار تجاری و خرید و فروش تبدیل شده است و امیدواریم با اقدامات توسعه‌یی به جایی برسیم که افراد در صورت نخواستن تلفن همراه آن را به اپراتور برگردانند تا از این طریق به فرد بعدی واگذار گردد. این مقوله با برابری عرضه و تقاضا و با حضور اپراتور دوم و تلفن همراه اعتباری و زمانی محقق می‌شود که تفاوتی میان قیمت خرید و فروش نباشد، در آن صورت میزان اختلالات به حداقل خواهد رسید.


همتی با بیان این که علاوه بر هزینه‌های آبونمان، هزینه‌های سرویس‌های ویژه، خدماتی مانند تعویض سیم‌کارت، تغییر آدرس، نمایشگر، مکالمات رومینگ، ریز مکالمات، مالیات به نسبت کارکرد از مشترک دریافت می‌شود در مورد اتمام ظرفیت شبکه‌ی SMS و عدم پذیرش متقاضیان جدید گفت: در ابتدای کار، مرکزی با ظرفیت یک‌میلیون مشترک با وجود ‌٣ میلیون مشترک در شبکه‌ی تلفن همراه تا پایان برنامه‌ی سوم ایجاد شد به این معنی که ظرفیت برای حدود ‌٣٠ درصد از تعداد مشترکان تلفن همراه برای SMS پیش‌بینی و واگذاری انجام شد.


وی ادامه داد: پس از افزایش تعداد مشترکان به ‌٢/۴ میلیون نفر از محل ‌٢۵ درصد قرارداد مرکز یک میلیون شماره، ‌۵٠٠ هزار شماره‌ی دیگر اضافه کردیم که خیلی زودتر از برآ‎وردها به اتمام رسید.


وی با اشاره به این که در حال حاضر ‌٢ مرحله‌ی توسعه‌ پیش رو داریم گفت: با بهره‌برداری مرحله‌ی اول در ‌٣١ فروردین‌ماه سال آینده تقریبا محدودیت موجود برداشته خواهد شد، همچنین پیش‌بینی کردیم برای ‌١٢ میلیون مشترک تا پایان سال آینده، SMS بدون محدودیت ارائه شود به این معنی که برای هر مشترک یک SMS پیش بینی شد.


در این میان وقفه‌ای تا تاریخ مذکور خواهیم داشت، سعی داریم راه حلی برای این وقفه پیدا کنیم، این راه‌حل به معنای پاسخگویی برای همه نیست اما چنانچه بتوان این کار را انجام داد تا تاریخ مذکور می‌توان افزایشی در حد ‌١٠٠ یا ‌٢٠٠ هزار داشته باشیم تا این محدودیت برداشته شود.


وی افزود: نرخ SMS به ازای هر ‌١۵٩ کارکتر ‌١۴٠ ریال محاسبه می‌شود و ‌١۵٩ کارکتر مقدار متنی است که در یک بار یا یک پیام منتقل می‌شود همچنین کلیه‌ی درآمد ناشی از مکالمات بدون تفکیک، به حساب‌های شرکت مخابرات ایران می‌رود که در آینده قاعدتا به حساب شرکت ارتباطات سیار خواهد رفت.


وی در مورد خدمات VMS گفت: امکان ارائه‌ی VMS (صندوق صوتی) از زمانی که SMS ارائه شد، برای تعداد محدودتر ‌١۵٠ تا ‌٢٠٠ هزار مشترک در مخابرات وجود داشت، اما پیش‌بینی می‌شد که ارائه‌ی این سرویس با این وضعیت به عدم واگذاری آن به تعدادی از مشترکان و بروز مشکل منجر شود در نتیجه لزوم هماهنگی‌ها، مشخص شدن تعرفه‌ها باعث شد ارائه‌ی VMS مقداری با تاخیر صورت پذیرد.


وی با اشاره به این که استقبال از VMS کمتر از SMS بوده و هزینه‌ی آن نیز بیشتر است، گفت: آمار دقیقی که این سرویس تا امروز برای چه تعداد مشترک فعال شده در دست نیست، اما نرخ VMS برای فرستنده‌ی پیام مطابق با نرخ مکالمه است، همچنین دریافت کننده‌ی پیام صوتی نیز به اندازه‌ی نرخ مکالمه پرداخت خواهد کرد.


رییس هیات مدیره‌ی شرکت ارتباطات سیار گفت: در راستای توسعه‌ی شبکه‌ی تلفن همراه کشور، تا پایان برنامه‌ی سوم توسعه باید به ‌٣ میلیون مشترک سرویس می‌دادیم، تا پایان سال ‌۵ میلیون مشترک در حال کار خواهیم داشت که از مجموع ‌۵ میلیون و ‌۶٠٠ هزار ثبت نام، ‌٣ میلیون و ‌٨۵٠ هزار شماره، یک شماره‌ای محسوب ‌شده که تا پایان مرداد واگذار خواهد شد و مابه‌التفاوت سرویس‌دهی‌ها برای شهریور، مهر و آبان در دستور کار قرار گرفته است.


وی ادامه داد: برنامه‌های کاری بعد از پایان برنامه‌ی چهارم برای ‌۵/١٩ تا ‌٢٠ میلیون شماره خواهد بود که طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته تا پایان بهمن‌ماه به کل تعهدات خود عمل کرده و به ‌٩ میلیون مشترک خواهیم رسید. ظرفیت‌سازی‌های در حال انجام برای ‌١٢ میلیون مشترک است که تا پایان سال آینده، ‌٩ میلیون مشترک در حال کار بوده و برای ‌١٢ میلیون نفر ظرفیت ایجاد خواهد شد اما شاید مابه‌التفاوت ‌٣ میلیون با ‌٢ ماه تاخیر محقق شود.


وی تصریح کرد: ‌۵/٧ میلیون شماره‌ با احتساب ‌۵/١٩ میلیون مشترک برای برنامه‌ی چهارم، برای سال‌های آینده باقی خواهند ماند اما اگر برنامه‌های کلی توسعه تا پایان سال آینده به خوبی پیش رفت، با وجود اپراتور دوم و سیم‌کارت‌های اعتباری وارد فضای رقابتی خواهیم شد که هر کس بهتر کار کند قطعا سهم بیشتری از بازار خواهد داشت.


وی در مورد کیفیت شبکه تصریح کرد: به شدت برای بهبود کیفیت شبکه برنامه‌ریزی کردیم که علی‌القاعده از خرداد ماه آینده، کیفیت به شکل محسوس بهبود می‌یابد. هر چه سریع‌تر تلفن اعتباری و اپراتور دوم بتواند نسبت به سرویس‌دهی اقدام کنند، در واقع به بخش زیادی از تقاضای جامعه پاسخ داده می‌شود؛ در نتیجه از فشار ترافیک بر روی شبکه‌ کاسته شده و فرصتی برای افزایش کیفیت در اختیارمان قرار می‌گیرد.


همتی همچنین در مورد حضور و مشارکت مدیران و کارشناسان شرکت مخابرات و ارتباطات سیار در انجام اقدامات فنی پروژه‌های مربوط به سیم‌کارت‌های اعتباری یا مناقصات GC از طریق مشارکت با بخش‌های خصوصی انجام‌دهنده‌ی پروژه و این نکته که این پروسه بر خلاف شعار استفاده از توان بخش خصوصی به شمار می‌رود،‌ تصریح کرد: قطعا چنین چیزی وجود ندارد و من علاقه‌مندم بدانم چه کسی نسبت به این کار اقدام می‌کند، همچنین قاطعانه می‌توان گفت؛ مدیران ما به خاطر حجم کاری بالا فرصت فعالیت فراتر از آن را ندارند.


وی خاطرنشان کرد: ما طی سه سال گذشته برای بسترسازی فعالیت بخش خصوصی، حجم زیادی از عملیات اجرایی خود را آزاد کردیم و از یک نگاه، به این خاطر که ما مسبب ظرفیت‌سازی‌ها هستیم انتظار داشتیم کماکان فعالان در بخش خصوصی فعالیت‌های خود ما را انجام دهند، اما تعدادی از آن‌ها در بخش تلفن همراه اعتباری و اپراتور دوم فعالیت دارند.


وی افزود‌: در نتیجه از آن جا که تردید دارم بخش خصوصی بتواند نسبت به ظرفیت‌سازی سریع اقدام کند، لذا بخشی از ظرفیتی که توسط ما در خارج از شرکت ساماندهی شده، به آن‌ها کمک خواهد کرد. اما در درون مجموعه‌ی ما اینطور نبوده، به این معنی که افراد هم مجوز ندارند و هم این کار عملی نیست، اما چنانچه چنین موردی شنیده شود، براساس ضوابط و مقررات شرکت با توجه به نیازی که به نیروی داخلی داریم، با این قضیه برخورد خواهد شد.


وی در ارزیابی خود از فعالیت بخش خصوصی در حوزه‌ی ارتباطات سیار، گفت: طی ‌٣ سال گذشته که با رویکرد نوین حضور بخش خصوصی شروع به کار کردیم، نتیجه مثبت بود، البته سال اول به جهت نبود شرکت‌هایی که بتوانند به عنوان کلید در دست، توانایی پذیرش کل مسؤولیت تلفن همراه را داشته باشند، با مشکل روبه‌رو شده و آن‌ها را به انجام امور کلی وادار کردیم. هزینه‌ی این کار، صرف وقت، انرژی و دریافت کارهایی بود که بعضا درحد استاندارد نبودند.


وی ادامه داد: در حال حاضر پس از گذشت ‌٣ سال شرکت‌های خوبی در بخش خصوصی با قابلیت‌های مناسب حضور دارند، اما هنوز در سطحی که بتوان کل پروژه را به آن‌ها واگذار کرد، قرار ندارند.


وی افزود: واگذاری کار به بخش خصوصی، در چند مرحله انجام گرفت، که نهایتا پیمانکاران به شکل کلان نسبت به نصب و راه‌اندازی آنتن‌ها اقدام می‌کنند. همچنین در مرحله‌ی بعد استفاده از پیمانکاران عمومی، طراحی، ‌تدارک تجهیزات BTS، اجرا و نگهداری به پیمانکاران عمومی خصوصی سپرده می‌شود.


همتی افزود: قدم سوم کار این گونه خواهد شد که اقدامات مربوط به تجهیزات BTS، سوئیچ‌ها و طراحی تفضیلی کامل شبکه به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا کل ظرفیت مورد نیاز در بخش خصوصی برای این گونه اقدامات به شکل پیمانکار عمومی در بخش خصوصی ایجاد شود.


وی با اشاره به نهایی شدن کار مربوط به GCها، طی ‌٢ روز گذشته، گفت: بخشی از ظرفیت سرویس‌هایی که به مردم ارائه می‌شود، از محل کار آن‌ها خواهد بود ‌و تا بهمن سال آینده که رویکرد نهایی ما برای توسعه‌ی ‌١٢ تا ‌۵/١٩ میلیون شماره به شکل دیگری توسعه خواهد یافت، بنابراین با افزایش ظرفیت‌های موجود تفاوتی نمی‌کند که چه کسی وزیر بعدی باشد، به این معنی که پتانسیل‌های بالقوه‌ی موجود با علم به امکانات فعلی انجام خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: تجهیزات اصلی مصرفی در شبکه وارداتی است اما سایر تجهیزات مثل آنتن، دکل و کانکس از ابتدا از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌شد. از نظر سرمایه‌گذاری و از نظر تغییرات و خدمات، بیش از ‌۶٠ درصد توسط منابع داخلی انجام شده و ‌۴٠ درصد آن از منابع خارجی است و تا به این لحظه هر تولیدی که از سوی ‌٢ شرکت تولیدکننده‌ی فعال داخلی صورت گرفته، علی‌رغم برخی محدودیت‌ها خریداری شده است.


وی در مورد تولیدکنندگان داخلی گوشی در کشور گفت: تنها تولیدکننده‌ی داخلی گوشی، شرکت صاایران بود، اما تنوع مدل‌ها، تولید و تغییرات روز به روز در این صنعت، باعث شد تا این پروژه در داخل کشور موفق نباشد و اکثر گوشی‌های مصرفی مردم از خارج وارد ‌شود و دلیل آن را می‌توان در تغییرات روزبه‌روز توانمندی‌ها و قابلیت‌های قابل ارائه، مدل‌ها، طرح‌ها، رنگ‌ها و هزینه‌های پشتیبانی آن‌ها، دانست که در حقیقت در داخل وجود نداشته و شرکت ارتباطات سیار نقشی در این روند ندارد.


وی با اشاره به این که کلیه‌ی اطلاعات مکالمات مشترکان در هر ده دقیقه در میان در یک مرکز صورتحساب‌گیری در تهران ثبت می‌شود؛ در مورد علت بروز اختلالات در صورتحساب مشترکان گفت: در هر جای دنیا این مرکز همزمان و متناسب با ایجاد شبکه راه‌اندازی می‌شود، زیرا شبکه‌های تلفن همراه عمدتا خصوصی بوده و باید درآمدهای خود را جمع‌آوری کنند. اما در ایران در شروع کار به این نکته توجه نشد و با وجود ایجاد شبکه و ارائه سرویس به مردم فاقد حسابرسی مستقل بودیم.


وی افزود: ‌٣ سال پیش نسبت به ایجاد مرکز بیلینگ یا صورتحساب‌گیری مستقل در حد امکانات اقدام شد و تا به این لحظه ‌٢ پروژه عملی شده که با کمک آن‌ها توانستیم نسبت به خدمات صورتحساب مشتریان اقدام کنیم.


وی تصریح کرد: ایجاد سیستم جدید در شبکه قطعا با اختلال مواجه می‌شود به طوری که در طی مراحل مختلف به طور طبیعی با یکسری اشکالات مواجه بودیم.


وی ادامه داد: در دور گذشته که بخشی از شبکه از یک سیستم Main Frame، به یک سیستم یکپارچه‌ی بیلینگ منتقل شد با اختلالات و اشکالاتی در صورتحساب‌ها روبه رو شدیم، که از جمع حدود ‌۴ میلیون نفر، حدود ‌٣٣٨ هزار نفر با اختلال آبونه و یا هزینه‌های سرویس رو به رو شدند که در قبوض آن‌ها ‌٢ برابر محاسبه شده بود. اما این موارد مشخص شده و پول‌های آن‌ها در صورت حساب اخیر به عنوان بستانکار باز‌ گردانده خواهد شد.


همتی یادآورشد: همچنین از ‌١۵٠ هزار مشترک، به جهت اختلالات اطلاعاتی در دیتا‌بیس‌ها در دوره‌ی انتقال مذکور، هزینه‌های سرویس ویژه و آبونمان گرفته نشده بود که به طور طبیعی در صورتحساب‌های اخیر اخذ خواهد شد.


وی تصریح کرد: در این جریان اجحافی به مشترکان نخواهد شد و چنانچه این موارد در دوره‌ای زیادتر از مشترکان گرفته شود قطعا در دور بعد محاسبه خواهد شد و این پیوستگی همیشه وجود خواهد داشت زیرا تمام مستندات در محیط الکترونیکی محفوظ و قابل اصلاح است.


وی گفت: تایید نمی‌کنم که روند صورتحساب‌گیری، بی‌نقص است، زیرا گذر از یک سیستم و تغییر در آن برای رسیدن به مرحله‌ی پایداری در این حوزه طبیعتا با اینگونه اشکالات رو به رو است. در هر صورت فکر می‌کنم این مقوله حداکثر در ‌٢ دوره‌ی آینده به صفر رسانده شود تا پروژه‌ی بعدی که برای ‌٢٠ میلیون مشترک، مرکز بیلینگ بسیار بزرگی در حال پیش‌بینی است اما عبور از سیستم‌های فعلی به سیستم‌های جدید نیز با اختلالاتی مواجه خواهد بود.


وی تصریح کرد: وقتی فرد در یک ماه به اجبار پول بیشتری پرداخت می‌کند، زیان تلقی می‌شود اما در مورد این مقوله هم مردم باید حوصله کنند، حقیقتا با سخت‌کوشی تلاش می‌کنیم همه‌ی اشکالات در همه‌ی بخش‌ها به حداقل برسد.


وی با تاکید بر این که نمی‌توان ادعا کرد اختلالات شبکه تا پایان سال به صفر می‌رسد گفت: ماهیت توسعه با خود اختلال به دنبال دارد و در این دور گذر از مردم توقع داریم با تلفن همراه رفتار تلفن همراهی داشته باشند.


شبکه‌ی تلفن همراه برای مکالمات اضطراری و کوتاه طراحی شده، در صورتی که آمار نشان می‌دهد ‌٣٠٠ هزار مکالمه‌ی بالای یک ساعت با تلفن همراه در کشور انجام می‌گیرد، این کار به این معنی است که عده‌ای بیشتر از منابع موجود استفاده کرده و قاعدتا یک عده کمتر از آن استفاده خواهند کرد.


وی تصریح کرد: رعایت این نکته باید تا زمان توسعه‌ی منابع مد نظر قرارگیرد، اما پس از آن هر چه قدر که خواستند از تلفن همراه استفاده کنند و قاعدتا ما به جهت آن که پول بیشتری دریافت می‌کنیم، خوشحال خواهیم شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.