اپراتورها

August 12, 2005
12:27 جمعه، 21ام مردادماه 1384
کد خبر: 2090

بدون کاهش پهنای باند، امکان ورود اپراتور دوم و تلفن همراه اعتباری وجود نداشت

فاطمه ملکی : مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با اشاره به کاهش پهنای باند کشور گفت: اگر قرار بود برای تلفن همراه از تمامی 25 مگاهرتز پهنای باند استفاده کنیم، امکان ورود اپراتور دوم و ارایه تلفن همراه اعتباری ممکن نبود.


به گزارش خبرنگار سینا، “رسول سرائیان” که در مراسم افتتاح مرکز سوئیچ شهید دستغیب سخن می گفت، افزود: به همین دلیل 25 مگاهرتز پهنای باند را به 5/12 مگاهرتز کاهش دادیم که ورود اپراتور دوم و تلفن همراه اعتباری و ایجاد فضا برای سرویس دهی از نتایج آن به شمار می رود.


وی اظهار داشت: شبکه تلفن همراه کشور در سال 73 با مرکز 10 هزار شماره ای در تهران آغاز شد که ابتدا  یک سرویس لوکس بود که به مرور با توجه به قابلیت ها و توانمندی ها و نیازهای اجتماعی، جای خود را در جامعه باز کرد و اکنون به 7 میلیون و یکصد هزار مشترک افزایش یافته است.


سرائیان ادامه داد: روند تغییر ساختار، راهبردها و رویکردهای توسعه و ظرفیت سازی و توسعه و بهینه سازی شبکه سه محور اساسی فعالیت ها در شبکه تلفن همراه از سال 76 به بعد بود.


وی، تعداد کارکنان شرکت ارتباطت بسیار برای 7 میلیون و یکصد هزار مشترک را 750 هزار نفر عنوان کرد که به ازای هر 10 هزار مشترک یک پرسنل وجود دارد.


سرائیان شبکه تلفن همراه را متشکل از یک بخش رادیویی ذکر کرد که مهمترین و اصلی ترین بخش شبکه تلفن همراه از نظر پوشش دهی محسوب می شود.


وی با اشاره به روند توسعه پوشش شبکه تلفن همراه گفت: در سال 73 تنها یک شهر تحت پوشش این شبکه قرار داشت و در ابتدای سال 76، 63 شهر، تا پایان سال 79، 337 شهر و در حال حاضر 900 شهر که براساس اعلام وزارت کشور شهر قلمداد می شود، سرویس تلفن همراه ارایه می شود.


سرائیان، طراحی جامع، توپولوژی و سطح بندی شبکه، ظرفیت و پوشش جغرافیایی شبکه طراحی تفصیلی شبکه، عملیات پیاده سازی طرح ها، بهینه کردن طرح های اجرایی، نگهداری و بهره برداری مطلوب، استفاده حداکثر از منابع ایجاد شده و واگذاری طبق برنامه ریزی انجام شده و تحقق آن را عملیات توسعه و اصلاح شبکه عنوان کرد.


به گفته وی، در سال 76 تنها دو مرکز HLR در کشور وجود داشت که در حال حاضر 14 مرکز HLR در  حال سرویس دهی در کشور است.


مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار تصریح کرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته در شش مرکز در سراسر کشور، سرویس پیام کوتاه به بالغ بر 12 میلیون و 700 هزار مشترک ارایه می شود.


وی همچنین افزود: طراحی و مهندسی شبکه به دلیل کاهش پهنای باند بسیار پیچیده شده است.


سرائیان ادامه داد: ضمن افزایش سرویس دهی به مردم و ارایه خدمات به 7 میلیون مشترک، کیفیت سرویس دهی از 50 درصد به 80 درصد افزایش یافته که نشان دهنده روند رو به بهبود این شبکه علیرغم تمام مسایل و مشکلات در سطح اجرایی کشور به ویژه تهران است.


وی گفت: تا پایان سال جاری تعداد BTS های کشور به 10 هزار و 600، تعداد مراکز کنترل به 292 مرکز، تعداد مراکز کنترل به 292 مرکز، تعداد مراکز سوئیچ به 78 مرکز، تعداد مرکز ترانزیت به 26 مرکز و تعداد مراکز HLR به 21 مرکز افزایش خواهد یافت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.