July 30, 2008
14:47 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1387
کد خبر: 15813

اخبار فناوری ارتباطات جهان در هفته ای که گذشت

شورش علیه وودافون


هفته گذشته، هزاران مرکز خرده‌فروشی در انگلستان، فروش محصولات اعتباری شرکت ودافون را تحریم کردند؛ این اقدام در اعتراض به تصمیم این شرکت – که قرار است در کمیسیون اروپا به تصویب برسد- مبنی بر کاهش یک درصدی سود مراکز فروش از ماه آگوست صورت گرفت. این اعتراضات از زمانی آغاز شد که 5250 مرکز خرده فروشی از فروش محصولات ودافون خودداری کردند. در حال حاضر، تعداد مراکزی که به جمع معترضین ملحق شده‌اند از 6200 مرکز نیز فراتر رفته است.


کوین هانت که مدیریت زنجیره مراکز ‌فروش  مستقل را برعهده دارد، درصدر معترضان قرار دارد. این هفته هانت اعلام کرد که در نتیجه این تحریم، میزان فروش محصولات اعتباری ودافون در جمعه گذشته، تا 76درصد کاهش یافته است. وی در تلاش است تا برای مجبور کردن ودافون به لغو تصمیم خود، تعداد معترضین را به 10هزار مرکز افزایش دهد.


با وجود این، ودافون تاکنون هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداده است. ، سخنگوی وودافون در این رابطه گفته است:”این تحریم ودافون را بر آن داشته است که خدمات درآمدزایی بیشتری عرضه کنند و بیش از پیش در حیطه محصولات و خدمات سرمایه‌گذاری کند که مشتریان خواهان آن هستند. این کانال مستقیم هنوز برای ما بسیار با اهمیت است و ما معتقدیم که با انجام این اقدامات در درازمدت، حضور ما در عرصه بازارهای خرده فروشی مستقل پررنگ‌تر خواهد شد؛ به‌ویژه آنکه، مشترکان به منظور استفاده از خدماتی که ما برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و خدماتی که خود آنها مایل به استفاده از آن هستند، از تلفن‌های همراه خود بیشتر استفاده خواهند کرد.” هانت خاطر نشان کرده است که ودافون هیچ طرحی برای کاهش میزان کارمزد خرده‌فروشان برای ما به التفاوت فروش طی 2 سال آینده نخواهد داشت.


تأکید خانم ردینگ بر کاهش قیمت رومینگ پیام‌های متنی


بهای سرویس رومینگ، از دیگر مباحث جنجال برانگیزی بود که این هفته در کمیسیون اروپا راجع به آن بحث شد. ویوین ردیینگ اعلام کرده است که قصد دارد قیمت رومینگ پیام‌های متنی را تا 70درصد کاهش دهد. او قصد دارد تا اکتبر 2008، قانون کاهش قیمت‌های رومینگ را به تصویب برساند.


ویوین ردینگ اعلام کرده است که قصد ندارد با وضع قانون جدید کاهش تعرفه‌های رومینگ، به تجار بزرگی که دائماً در سفر هستند یا مقامات اداری و دولتمردانی که دائماً به بروکسل سفر می‌کنند، کمک کند، بلکه قصد دارد به دانش آموزان و مسافران جوان کمک کند، زیرا در حال حاضر، تعرفه‌های فعلی رومینگ به نفع این گروه از مسافران نیست و این مسئله کاملاً ناعادلانه است.


در این رابطه، تام فیلیپس – مدیر اجرایی بخش رگولاتوری اتحادیه GSM‌- گفت:”بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال گذشته، میانگین قیمت خدمات رومینگ SMS در اتحادیه اروپا تا 18درصد کاهش یافته است. با این وجود، طرح‌های کمیسیون اروپا برای انتخاب عرصه دیگری از صنعت تلفن همراه و اجرای تنظیم مقررات قیمت خدمات خرده فروشی، ممکن است روند رشد و رقابت فزاینده در این بازار با چالش مواجه کند.”


به‌طور حتم، ویوین ردینگ در اجرای طرح کاهش تعرفه رومینگ در اتحادیه اروپا تنها نخواهد بود. مگفا کنوا – کمیسیونر بخش مصرف‌کننده اتحادیه اروپا – نیز درباره روند ناعادلانه‌ای که در حال حاضر در بخش محتوایی صنعت تلفن همراه در جریان است، به شدت نگران است. او اذعان داشته است که در حال حاضر، برخی از سیاست‌های غیراخلاقی و غیرقانونی، کاربران را به خرید تصاویر زمینه و زنگ‌های تلفن همراه ترغیب می‌کنند.


خانم کنوا با بررسی بیش از 500 وب سایت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به این نتیجه رسیده است که 80درصد از این وب سایت‌ها مظنون به نقض قوانین اتحادیه اروپا – به ویژه از نظر اغفال نوجوانان – هستند.


البته موارد بسیاری راجع به تکنیک‌های فروشی غیرقانونی و غیراخلاقی در عرصه برنامه‌های محتوایی تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد. همچنین در این بررسی مشخص شد که حدود نیمی از سایت‌ها، در بخش اطلاعات مربوط به تعرفه عرضه خدمات دچار بی‌نظمی و بی‌قانونی هستند، بیش از 70درصد از وب سایت‌ها فاقد اطلاعات مورد نیاز برای ارتباط با تجار و بازرگانان هستند و بیش از 60درصد از آنها، اطلاعات خود را به شیوه‌ای اغفال کننده‌ و گمراه‌کننده ارائه می‌دهند.


شایعه خرید Sprint Nextel توسط SK Telecom


از دیگر اخبار مهم هفته گذشته، مربوط به اپراتور SK Telecom – اپراتور کره جنوبی – بود؛ این هفته شایعه شده بود که این اپراتور درصدد است با خرید اپراتور آمریکایی Sprint Nextel – اپراتور عرضه‌کننده خدمات سلولی و WiMAX‌- قلمروی فعالیت‌های خود را در آمریکا گسترش دهد.


اینتل و تأخیر در عرضه کارت‌های WiFi/WiMAX


در این چند هفته اخیر، اخبار مربوط به بخش WiMAX‌ چندان در خور توجه و خوشایند نبوده است. در این راستا، سرانجام شرکت اینتل محصول جدید خود را به بازار عرضه کرد؛ این محصول یک پلت فورم Centtino 2 است که جزو فناوری‌های نسل پنجم است و در لپ‌تاپ‌های مجهز به WiMAX‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول شامل ماژول WiFi/ WiMAX‌ که یک محصول جذاب و مشتری پسند است نمی‌شود. در واقع، برای مدل تجاری WiMAX‌ سیار، لپ‌تاپ‌های مجهز به WiMAX‌ یک پلت فورم “centtino” محسوب می‌شود. البته در صورتیکه عرضه تجاری خدمات xohm این شرکت در ماه سپتامبر آغاز شود، عرضه این محصول چندان کارساز نخواهد بود؛ ما سپتامبر آخرین زمانی است که اینتل برای در دسترس قرار دادن لپ‌تاپ‌های مجهز به WiMAX‌ ساخت خود تعیین کرده است.


مسؤولان شرکت اینتل، دلیل اصلی تاخیر در عرضه کارت‌های WiFi/ WiMAX‌به کارخانه‌های سازنده PC را مقوله‌ای مربوط به صدرو تاییدیه از سوی FCC عنوان کرده‌اند؛ البته آنها اظهار داشته‌اند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های فنی احتمالی انجام شده است.


به هر حال، مسؤولان اینتل اعلام کرده‌اند که اواخر امسال، عرضه تجاری این محصول آغاز خواهد شد. البته با توجه به اینکه، پلت فورم Centtino جزو فناوری‌های نسل پنجم است، می‌توان گفت که وعده اینتل مبنی بر آغاز عرضه تجاری این محصول از اواخر امسال، چندان هم دور از انتظار نیست. با وجود این، بدون شک شرکت Intel نهایت تلاش خود را برای ایجاد دسترسی کامل Centrino 2 در زمان راه‌اندازی “زوم” به کار خواهد گرفت. تا به حال سرمایه‌گذاری بسیاری در زمینه WiMAX‌ انجام شده است اما متاسفانه مهلت نهایی دقیق و مشخصی برای ظهور ماژول WiFi/ WiMAX‌ارائه نشده است. مثلاً شرکت Sprint نتوانست در تاریخ آوریل 2008 که برای راه اندازی تجاری “زوم” اعلام کرده بود، این کار را انجام دهد و شرکت Intel نیز نتوانست در تاریخی که قبلا اعلام کرده بود (ماه ژوئن) عرضه خدمات Centrino 2 را آغاز کند. بنابراین با وجود چنین شرایطی چرا با اعلام یک تاریخ جدید برای راه اندازی خدماتی که هنوز عرضه نشده‌اند، امکان پایان نیافتن پروژه دیگری را در زمان تعیین شده، ایجاد می‌کند.


افزایش قیمت باندفرکانسی در هند


تصمیم‌گیری درباره مجوزدهی باندفرکانسی در هند همیشه با تاخیرهای زیادی روبرو بوده است. اما بالاخره بعد از مدت زمان نسبتاً طولانی ناهماهنگی و عدم توافق بین سازمان تنظیم مقررات مخابراتی هند (TRAI) و وزارت مخابرات این کشور (DOT)، این دو مرجع در مورد باندفرکانسی اعطایی به WiMAX‌ و قیمت مجوزهای باند GHz 2.5 – GHz 2.6 در مزایده‌های آینده به توافق رسیدند. خبر ناگوار برای حامیان WiMAX‌ این است که TRAI از پیشنهادهای پایین‌تر خود برای قیمت مجوز WiMAX‌ صرفنظر کرده و طرفدار نظرات DOT شده است. TRAI پیش از این، قیمت پایه صدمیلیون روپیه را برای خدمات دسترسی باند وسیع بی‌سیم (WiMAX‌)، 50میلیون و 20میلیون روپیه را برای قیمت دسترسی این خدمات در مترو به ترتیب برای محدوده‌های C و B، پیشنهاد کرده بود. اکنون این قیمت‌ها به ترتیب به 600میلیون، 300 و 100میلیون روپیه افزایش پیدا کرده است.


البته روابط این دو نهاد، خیلی هم حسنه نیست. به علت اینکه وزارت مخابرات از خالی نگه‌داشتن باندفرکانسی که قرار است در باند GHz 2.5 به WiMAX‌ اختصاص پیدا کرده و مورد استفاده دارندگان مجوز WiMAX‌ قرار بگیرد، سربار زده است، به همین جهت نهاد تنظیم مقررات هند، انتقادهایی را به آن وارد کرده است.


Redline و چالش‌های کاهش درآمد


شرکت کانادایی Redline که عرضه‌کننده تجهیزات WiMAX‌ است، نیز هفته سختی را پشت سرگذاشت. این شرکت اعلام کرد، درآمدهای کسب شده آن در طول سه ماهه دوم سال 2008، شش میلیون دلار کمتر از، درآمدهای پیش‌بینی شده برای این شرکت در دوره مذکور بوده است. در آمدهایی که اکنون برای سه ماهه دوم سال تا پایان ژوئن 2008، در نظر گرفته شده، بین 9 و 9.5میلیون دلار، است.


این شرکت علت کاهش درآمدها را نسبت به درآمدهای پیش‌بینی شده، این چنین عنوان کرد:”انتظار اپراتورهای برای ورود فناوری‌های نسل بعد WiMAX‌ mobile، سبب کاهش تقاضا برای محصولات WiMAX‌ مبتنی بر استانداردهای کنونی 802.160 شده است.”


نوسان فروش در اروپا


آمارهای فروش اپراتور O2 در هفته گذشته، بیانگر فروش 13.2 میلیارد یورویی بود که این رقم نسبت به فصول و سال گذشته بیش از چهاردرصد افزایش یافته است. البته بخش خدمات و تجهیزات این شرکت با کاهش سالانه یک درصدی و کاهش سه ماهانه دو درصدی مواجه شده است و با فروش 122 میلیون تجهیزات، 9.1میلیارد دلار درآمد داشته است. نوکیا زیمنس در بخش فروش به صورت سالانه و سه ماهانه به ترتیب بیش از 18 و 20 درصد رشد داشته و میزان فروشش به 4.1میلیارد یورو، رسیده است.


این خبر خوبی است، اما خبر بد این است که میزان سود نوکیا – زیمنس از 2.83میلیارد یورو در سه ماهه دوم و 1.22میلیارد یورو در سه ماهه اول 2008، به 1.1میلیارد یورو رسید.


سرمایه‌گذاری چایناتلکام در شبکه CDMA


چاینا تله‌کام در راستای تحقق برنامه‌هایش جهت پیشی گرفتن از رقیب خود، چاینا یونیکام، چهارمیلیارد دلار را به سرمایه‌گذاری در شبکه CDMA، اختصاص داده است. این شرکت این هفته مزایده‌ای را ترتیب داد به نظر می‌رسد، شرکت‌های Huawei و ZTE، از قوی‌ترین مدعیان شرکت‌کننده در این مزایده هستند.


منبع: طیف

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.